Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Vilken är Sveriges charmigaste respektive värsta dialekt?


canoner

Rekommendera Poster

Kanske för att jämtar vill vara mer självständiga?

 

meh fail vi i hufudstaten pratar inte dialekt.

 

Lidingömål? Ever heard of? Det är ju knappast "rikssvenska". Bratsen där ute kan ju för fan inte säga "i" ordentligt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 55
  • Created
  • Senaste svar

Sura(hammar)-dialekten är hemsk.

Sura ligge rutanför V-ås och har den mest gnälliga dialekten i gnällbältet.

Med reservation för att jag blandat ihop med Hallsta(hammar).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lidingömål? Ever heard of? Det är ju knappast "rikssvenska". Bratsen där ute kan ju för fan inte säga "i" ordentligt.

 

Ännu roligare är det när de ska säga "hej", för då blir det "hiii", dvs inte engelsk uttal, utan ett svenskt i-ljud men med det för Bohuslän och vissa sociolekters i-ande uttal.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alla stockholmsdialekter förutom Rinkebysvenskan då :)

 

Är man inbiten Stockholmare så kan man nästan höra från vilken komun personen kommer från.

Jag som kommer från Saltsjöbaden pratar absolut inte likadant som min kusin från Haninge.

 

Fast skånskan är inte illa den heller, då ska det vara NV skånskan ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skelleftemål leder ligan! Ett charmigt mysigt mål! Jag var där i trakterna i min ungdom och blev kär i alla flickor så fort de öppnade munnen och sa nåt. :bultandehjarta::hihihi: Andra plats dalmål så klart. :donjuan:

...

Det värsta är nog blekingemål. Det är ännu värre än skånska som ligger näst sist på min lista. URRK. :utskallning: På tredje plats bakifrån kommer Eskilstuna..... :totaltgalen:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

HAHA! Nej och jorden är ju inte rund heller...

 

Det jag ogillar med stockholmare* är att de tror att hela världen kretsar kring och kommer från Stockholm.

 

*Med det menar jag den attityd jag har mött från många från Stockholm.

 

 

men det finns ju inga stockholmare kvar...alla är ju inflyttade.

 

gå ner på stureplan...de värsta bratsen är inflyttade wannabes från skåne (eller valfri region) som försöker vara märkvärdiga.

 

stockholmare = tredje generationen.

 

finns en jävla massa dialekter i den traditionella stockholmskan annars. söderslang, östermalmsfis osv.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sura(hammar)-dialekten är hemsk.

Sura ligge rutanför V-ås och har den mest gnälliga dialekten i gnällbältet.

Med reservation för att jag blandat ihop med Hallsta(hammar).

Är böjd att hålla med, men är det verkligen någon skillnad mellan Sura och Hallsta i dialekten? :armskeptisk:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alla stockholmsdialekter förutom Rinkebysvenskan då :)

 

Är man inbiten Stockholmare så kan man nästan höra från vilken komun personen kommer från.

Jag som kommer från Saltsjöbaden pratar absolut inte likadant som min kusin från Haninge.

 

Fast skånskan är inte illa den heller, då ska det vara NV skånskan ;)

 

Håller absolut med dig om att NV-skånskan är väldigt mysig att lyssna på =)

 

Fast det är lite kul hur de byter ut U mot Y i ex Ängelholmtrakten. Jyst ny är det fint vädoooorr

Tycker även att Lundamål låter rätt gött, eftersom de uttalar R men har skånsk satsmelodi.

 

 

Förstår mig verkligen inte på alla som avskyr skånska. Det låter ju jättemysigt. Förutom Ystad-Trelleborg då där de pratar alldeles för grötigt för min smak

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är böjd att hålla med, men är det verkligen någon skillnad mellan Sura och Hallsta i dialekten? :armskeptisk:

 

För den som inte bor i något av dom så är det lätt att blanda ihop dom. Däremot, för dom som bor i nånting av det så är det VÄLDIGT kinkigt med att blanda ihop dom. Jag säger gnällig håla som gnällig håla.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

måste åka utanför stan nån dag för att höra alla lantizar prata lite :P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

men det finns ju inga stockholmare kvar...alla är ju inflyttade.

 

gå ner på stureplan...de värsta bratsen är inflyttade wannabes från skåne (eller valfri region) som försöker vara märkvärdiga.

 

stockholmare = tredje generationen.

Här har du en äkta, tredje G+, fast nu uppehåller jag mig på annan ort ^_^

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

rickard1234
Jag tycker nog att det gnälls ganska friskt i Västerås - Enköping också. Samt från Eskilstuna/Strängnäs ner genom Östergötland.

Östergötland tillhör väldigt mkt gnällbältet. Det säger jag som är född i Linköping. :stjarnsmall:

 

Fast skånskan är inte illa den heller, då ska det vara NV skånskan ;)
Håller absolut med dig om att NV-skånskan är väldigt mysig att lyssna på =)

Fast det är lite kul hur de byter ut U mot Y i ex Ängelholmtrakten. Jyst ny är det fint vädoooorr

Tycker även att Lundamål låter rätt gött, eftersom de uttalar R men har skånsk satsmelodi.

Förstår mig verkligen inte på alla som avskyr skånska. Det låter ju jättemysigt. Förutom Ystad-Trelleborg då där de pratar alldeles för grötigt för min smak

Har hört att skånska inte är en dialekt, utan ett förspel.. :P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tycker även att Lundamål låter rätt gött, eftersom de uttalar R men har skånsk satsmelodi.

Om du menar att man i Lund har rullande "uppländska" r och inte skånska skorrande r, så har du fel. I Lund har man samma r som i övriga Skåne, däremot finns det en hel del folk lite överallt i Skåne med talfel eller som försöker prata "fint" och som därför ersatt det skånska r:et mot det uppländska rullande. Det låter för jävligt och det sprider sig helt utan anledning. Det är kanske särskilt vanligt i Lund och trakterna däromkring att prata sån här P1-skånska, det vet jag inget om egentligen, men det är ett otyg som borde bötesbeläggas. :irriteradtjej:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du menar att man i Lund har rullande "uppländska" r och inte skånska skorrande r, så har du fel. I Lund har man samma r som i övriga Skåne, däremot finns det en hel del folk lite överallt i Skåne med talfel eller som försöker prata "fint" och som därför ersatt det skånska r:et mot det uppländska rullande. Det låter för jävligt och det sprider sig helt utan anledning. Det är kanske särskilt vanligt i Lund och trakterna däromkring att prata sån här P1-skånska, det vet jag inget om egentligen, men det är ett otyg som borde bötesbeläggas. :irriteradtjej:

Ja de skånska r:en börjar försvinna, hör det knappt längre här i Helsingborg.

Apropå Lund så bor det ju mest studenter där så det är ju klart att skånskan håller på att försvinna där :)

 

Såg förresten på nyheterna att skånskan faktiskt håller på att försvinna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vi i Uppsala pratar ingen dialekt alltså helt ren svenska :P

 

Annars så tycker jag inte om skånska eller värmländska. Norrlänska är lätt skönaste dialekten.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Norrlänska är lätt skönaste dialekten.

 

Jo, för norrländska är ju bara en enda dialekt... :rolleyes:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vi i Uppsala pratar ingen dialekt alltså helt ren svenska :P

Många i svealand som anser att de inte pratar dialekt, men det gör de oftast ändå. Nyköping brukar väl anses som hemmet för rikssvenska?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag skulle nog vilja påstå att Härnösand och norrut är där svenska språket är "bäst"

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, apropå östgötska... :propellerbaver::borstatanderna:

 

HEHE! Well, en efterbliven östgöte från gräddan av östgötsk dialekt(norrköping) är väl knappast en fair jämförelse.

 

Själv är jag Linköpings bo och det skiljer otroligt mycket mellan oss dialektmässigt(inte lika grötigt här), trots bara 4,5mils avstånd. Mjölby och Boxholm är en annan favorit ^^

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tycker att Blekingemål är rätt fint.

 

Stockholmsdialekten där folk inte kan uttala R utan att låta som en amerikanare är fruktansvärt frustrerande. Det skiljer rätt mycket beroende på område men jag kan inte specificera vilket jag menar.

 

Bara det där j-a R'et som stör mig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Och apropå Mjölby...

 

:lol:

 

HAHAHHA! Som sagt, kunde inte sagt det bättre själv :borstatanderna:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tycker att Blekingemål är rätt fint.

 

Stockholmsdialekten där folk inte kan uttala R utan att låta som en amerikanare är fruktansvärt frustrerande. Det skiljer rätt mycket beroende på område men jag kan inte specificera vilket jag menar.

 

Bara det där j-a R'et som stör mig.

 

Det är sociolekter det där. En typisk sociolekt är PG Gyllenhammars knarriga överklassuttal.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.




×
×
  • Skapa nytt...