Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Vilken är Sveriges charmigaste respektive värsta dialekt?


canoner

Rekommendera Poster

Ja, som topic lyder. Vad tycker du?

 

 

Personligen anser jag att Örebro och Eskilstunadialekt helt klart är Sveriges vidrigaste dialekt. Alltså gnällbältet.

Den följs tätt av sydskånska (typ Trelleborg och Ystadsområdet)

 

 

Sveriges charmigaste dialekt är helt klart Göteborgskan, eller Värmländskan

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 55
  • Created
  • Senaste svar

Den värsta & helt klart 1:a är östgötskan, framförallt Norrköping. Fy f-n! Varenda ord & stavelse låter totalt intelligensbefriad, kanske inte bara dialekten dock...

 

Den charmigaste måste jag kuckilura på... kanske mild småländska, men bara på kvinnfolk.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

mynameisoscarjo

Malmö och NVskånes dialekter är bäst :) jag bor i NVskåne. Värst är nog kristianstaddialekten, de byter ut alla vokaler mot Ö

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Malmö och NVskånes dialekter är bäst :) jag bor i NVskåne. Värst är nog kristianstaddialekten, de byter ut alla vokaler mot Ö

 

Haha, sant!

 

Vindsvöning

Körkört

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den värsta & helt klart 1:a är östgötskan, framförallt Norrköping. Fy f-n! Varenda ord & stavelse låter totalt intelligensbefriad, kanske inte bara dialekten dock...

 

Den charmigaste måste jag kuckilura på... kanske mild småländska, men bara på kvinnfolk.

Håller med, jag är ju själv ursprungligen ifrån Norrköping. Tursamt nog befriad från dialekten :)

När det gäller mer charmerande dialekter har jag lite svårt att komma på någon. Men jag håller med dig på den punkten också.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den charmigaste måste jag kuckilura på... kanske mild småländska, men bara på kvinnfolk.

 

:ThumbsUp:

 

 

Den finaste dialekten är värmländskan.

Och den fulaste är skånskan, helt klart ^^

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Syd skånska for the winner :D

 

Tycker även Jämtländskan är nästan lika bra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Håller med om dialekten lite där vid norrköping. Sen ogillar jag verkligen den bonniga småländska dialekten samt gnällbältet! :P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Känner igen diskussionen lite...

https://forum.macworld.se/index.php?showtop...&hl=dialekt

 

Finns det möjlighet att göra denna tråd till en poll?

 

Mitt tycke i dialektfrågan är för det första att jag älskar dialekter! Tycker att nästan alla dialekter har nåt roligt i sig. Härligast tycker jag att finlandssvenskan är (om det nu räknas som en "svensk" dialekt).

Fulast vet jag inte. Jag allmänt ogillar Stockholmska, typ sånt man pratar på Östermalm eller så.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har väldigt svårt för vissa sociolekter, men dialekter kan jag inte tycka illa om.

 

Absolut vackraste, coolaste och sexigaste dialekten (dialekt är nog fel ord, men ni fattar vad jag menar) är väst/sydvästskånskan!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

skånska o östgötska = värst

 

norrländska o gotländska = finast

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

TryckVågen

finaste = Dalmål FFS

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pocahontas

Skövde och västerdärom

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tycker östgötska talad i norrköping är gulligt, värre är gnälldialekterna de låter ju trist gnälligt, östgötska talad av genuina norrköpingsbor är ju inge gnällig, bara annorlunda och väldigt charmigt. Linköping där börjar det redan låta mindre gulligt.

Den breaste skånskan är inte heller så trevlig men vanlig normaliserad skånska är ju lika trevlig som alla andra trevliga dialekter.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

skånska och gnälldialekterna är värst

Gotländska, vissa småländska och norrländska dialekter är skönast, sköldpaddorna i hitta Nemo kicks ass med sin gotländska ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Örebro har den värsta dialekten tkr ja, den skönaste är nog karlstadmål

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den Stockholmska dialekten är VÄRST.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

grodkungen
Den Stockholmska dialekten är VÄRST.

 

meh fail vi i hufudstaten pratar inte dialekt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Örebro har den värsta dialekten tkr ja, den skönaste är nog karlstadmål

 

Haha, det var rätt roligt att läsa det eftersom Kristinehamn ligger nästan halvvägs mellan de två. Även dialektalt. Fast Kristinehamnsuttal ligger närmare Närke än Värmland.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I Kristinehamn pratar man inte Örebrodialekt även om de ligger nära. Där pratar man enligt min uppfattning värmländska, inte lika grov som längre in i Värmland men ändock.

 

 

Gnällbältet sträcker sig ungefär från Laxå--Örebro--Eskilstuna fram till ungefär Strängnäs.

 

Även Gävle tycker jag har lite gnälldialekt

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

meh fail vi i hufudstaten pratar inte dialekt.

 

HAHA! Nej och jorden är ju inte rund heller...

 

Det jag ogillar med stockholmare* är att de tror att hela världen kretsar kring och kommer från Stockholm.

 

*Med det menar jag den attityd jag har mött från många från Stockholm.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Oj Grodkungen, har du varit utanför Stockholm nån gång? Om så är fallet, hur kan du ha missat att stockholm, precis som de flesta andra platser i Sverige har en rätt särpräglad dialekt? Sen att inte alla stockholmare pratar dialekt så det hörs är en annan sak

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gnällbältet sträcker sig ungefär från Laxå--Örebro--Eskilstuna fram till ungefär Strängnäs.

 

Även Gävle tycker jag har lite gnälldialekt

Jag tycker nog att det gnälls ganska friskt i Västerås - Enköping också. Samt från Eskilstuna/Strängnäs ner genom Östergötland.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Något som jag reflekterat över är att många som kommer från Jämtland pratar betydligt mindre norrländska än folk från övriga norrlandslandskap. Någon som har en förklaring?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.




×
×
  • Skapa nytt...