Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

13 eller 15tums pro?


Andy88

Rekommendera Poster

Hej sitter i en sits där jag ska beställa en dator. Troligtvis blir det

högskolestudier till hösten och då behöver jag en bärbar.

 

Sitter

o funderar vilken av storlekarna som passar bäst. Vart inne o känt på

de i butiken och båda känns lagom. Men är det någon som har erfarenhet

av vilken storlek som är bäst?

 

Är 13 för liten? 15 för klumpig? Kan tilläggas att det skiljer 2000kr i priset alltså 13 kostar 15000 medan 15 kostar 17000.

 

Kommer

bli att skriva mkt på datorn men inget spela. Utan bara till att plugga

nästan. Spelen som kommer spelas isåfall kommer inte vara speciellt

grafikkrävande iaf.

 

Andy!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag har nu gått 2 år på gymnasiet med min vita macbook och har nu under sommaren uppgraderat till en 13" macbook pro, och jag har inte saknat större skärm när jag jobbat i pages iaf. men ibland hade det ju varit skönt med större skärm när man har mycket fönster uppe och så, men jag är väldigt nöjd med min 13" MBP som jag haft sen i måndags!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har en 13 tums MBP, jag tycker att den är smidig och lätt att ta med sig. Jag hade en 15 tums bärbar HP innan min Mac och den va lite för klumpig att bära runt. I övrigt tycker jag som iTobi att datorn fungerar utmärkt för ordbehandling. Jag skulle inte vilja ha en större dator främst för att det är praktiskt med en 13 tums om man studerar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej spel blir det nog inte mkt utan det är just att jag är rädd att 13 ska kännas för liten...

 

Men är kanske bara att köpa extra skärm för 2 tusen isåfall

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag kan ju tillägga att jag kör med en extern skärm på 17" (4:3, 1280x1024) hemma och utan den hade jag nog blivit smått galen :P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har en 13,3" svart MacBook i 1,5 år nu och mitt största klagomål är nog skärmstorleken. Det går jättebra att sitta vid den, men ibland om man sitter alldeles för länge blir det inte lika kul längre.

 

Jag älskar dock portabiliteten, 15,4" MacBook Pro är 200 gram tyngre än min samtidigt som de nya 13,3" MacBook Pro är 300 gram lättare.

 

Jag tycker att om du ska köra med endast en dator så ta 15,4" MacBook Pro. Jag tänker köpa en iMac för att komplettera min lilla MacBook.

Extern skärm funkar, men det är ganska bökigt tycker jag. Få in laddaren in bakom bordet varje gång man ska parkera sig etc...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kör den "gamla" Macbook Pro:n, med 15" skärm, och jag måste säga att den känns väldigt smidig trots 15" skärm. Min förra dator, en Packard Bell med 13" skärm tyckte jag inte att var mycket mindre än min Macbook Pro. På jobbet har jag en HP med 15", och den känns väldigt stor, klumpig, tung och otymplig.

 

Jag röstar för 15" :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är ju precis som du befarar. En 15" är lite för stor att ha med sig. En 13" är liten för liten att jobba med.. :P Du får välja vilket som är viktigast. Jag måste säga att jag själv funderar på vad man ska välja när det dags nästa gång. Det har varit ganska skönt med 15" nu men det skulle också vara smutt med en mer portabel dator..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Åhh så stort problem. Verkar som vissa tycker att 13 är för liten o andra att 15 är för stor.. gaah

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Åhh så stort problem. Verkar som vissa tycker att 13 är för liten o andra att 15 är för stor.. gaah

 

 

Jag tycker dock att 15" är precis lagom, väldigt smidigt. Den är ju också väldigt lätt, om man jämför med andra (PC) 15". Vill du ha nåt riktigt smidigt ska du ju kolla på Air:en :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Åhh så stort problem. Verkar som vissa tycker att 13 är för liten o andra att 15 är för stor.. gaah

 

Köp 15,4" och börja lyfta vikter på gymmet så ska allt ordna sig ska du se! =)

 

Skämt åsido, kör man med endast en dator ska den vara så pass okompromissad som möjligt tycker jag. 15,4" MBP är helt klart den du ska ha tycker jag.

Sen är Apples datorer i en klass för sig vad gäller smidighet, en 15,4" Dell väger närmare 3 kg och är bra mycket tjockare och samtidigt kil formad. En 15,4" MBP är bara en lite djupare, lite bredare och lite tyngre 13,3" MBP.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag köpte en 13" för två veckor sen, ångrar mig varje dag att jag inte köpte en 15". Använder min laptop som en laptop mao flyttar runt och sitter på olika platser och jobbar. Skärmen är för liten helt enkelt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hade Macbook Pro 15 innan jag sålde den och skaffade mbp 13" istället. MBP 15 hade bättre prestanda osv men sålde den p.g.a. att jag tyckte att den var för stor. Mitt tips är att åka ner till någon mac butik och känna på dem, tänkt på att du ska ha den i väskan och bära runt på den

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ockeponken

Rekommenderar också 15".

Portabilitet, schmortabilitet...sååå jäkla stor/tung är inte 15" att man inte kan/orkar bära med sig den.

Personligen har jag haft mycket mer vinning av den extra arbetsytan - 13" blir litet efter ett tag, oavsett portabilitet.

 

Anser att en dator i första hand ska vara arbetsvänlig, i andra hand "flyttbar".

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Funderar på en 13" som komplement till min stationära Mac Mini. Kan alltid koppla in den antingen till min 40" eller 24" hemma om större skärm skulle behövas ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag köpte en MBP 13 precis, och den är mkt smidig att bära med sig. Det är dess fördel.

 

Upplösningen är mindre men upplösningen på 15'' är ju faktiskt inte mkt bättre, jag hade övervägt en 15 om den hade haft 1680x1050 eller så men det är inte så stor skillnad som det är nu.

 

Själv har jag kopplat min MBP till en 30'' när jag jobbar hemma vilket gör att det inte spelar ngn större roll om jag har en 13 eller 15 när jag är stationär.

 

Kanske bättre att lägga de 2000 som skiljer på en bra skärm som du har hemma och ha 13'' när du flänger runt i skolan.

 

I slutändan är det bara du som vet vad som passar dig bäst.

 

Jag tror att du kommer fatta tycke för vilken du än väljer, låter som du behöver lägga mer tid i en Apple affär, det enda problemet där är ju att i affären är båda "stationära" och fördelen för 13'' är ju mindre påtaglig.

 

Tycker du upplösningen är ok på 13'' så skall du definitivt välja den.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

mynameisoscarjo
Jag tycker att om du ska köra med endast en dator så ta 15,4" MacBook Pro. Jag tänker köpa en iMac för att komplettera min lilla MacBook.

 

Ska du köpa en iMac? Gööött! Vilken blir det? :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ska du köpa en iMac? Gööött! Vilken blir det? :)

 

2,93 GHz med Radeon 4850, men det blir väl först om ett par 4-5 månader då jag har stålarna och till dess kanske man borde ändå vänta till nästa uppdatering. Men det blir definitivt en iMac 24" när jag har råd med bästa möjliga GPU alternativ.

 

Ville helst ha en Mac Pro, men det blir alldeles för dyrt för mig... än så länge iaf :/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

mynameisoscarjo

Låter nice:)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag hade en pc-laptop 15,4" och har bytt till en 13" macbook pro. jag velade själv mellan 15 och 13 tummaren men bestämde mig till sist för 13 tummaren och den känns perfekt. Ångrar inte valet av storlek på skärmen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För mig var 13" det självklara valet tills jag insåg att jag hade råd med 15" nu i juni, så då började jag fundera vilken jag skulle köpa.

 

Jag resonerade tillslut med mig själv att när jag tar med mig macbooken så vill jag göra det i en ordentlig ryggsäck, så den är väl skyddad och så det finns plats för lite annat. Med en ryggsäck så känns det som storleken på datorn spelar mindre roll, även den lilla extra vikt som blir med 15".

 

Ångrar mig inte en sekund, gillar större skärm och lite högre upplösning än vad 13" har. Var över till en polare som har 13" och då kändes min stor när dom stod bredvid varandra, men det var bara positivt, såg mäktigt ut.

 

Hade jag varit den som tagit med mig macbooken hela tiden varje dag, så hade jag nog varit lockad att välja 13", men jag misstänker att jag hade ångrat mig då.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har pluggat på högskola i 3 år nu, hade inledningsvis ingen bärbar alls utan en stationär hemma. Tog ett par månader innan jag skaffade mig en HP Pavilion 15,4". Tyckte den var smidig ungefär ett halvår innan jag insåg att jag införskaffat mig en släpbar dator, den var tung och tog stor plats i väskan som man skulle ha massa andra skolrelaterade saker i. Dessutom har ju PC usel batteritid, vilket är BRA att ha på högskola även om det finns uttag lite varstans så kan det vara bra att klara en 3h föreläsning på en laddning. Glöm inte att det faktiskt finns datorsalar på högskolorna, så datorer finns det faktiskt i överflöd även om det förstås är trevligast att kunna sitta var man vill och jobba vid sin egen maskin.

 

Har nu (sen tre dagar tillbaka) en MBP 13" och är toknöjd. Galet bra batteritid och prestanda för övrigt, men framförallt smidigt format på datorn då den kommer följa med mig dagligen i skolan. Visst en stor skärm är angenämt att sitta vid längre stunder, men skaffa isf en större skärm vid sidan av men prioritera liten skärm om du vill ha en liten och smidig dator. För övrigt använder jag min tv (lcd 40") som extern skärm de FÅ gånger jag behövt det.

 

Lycka till med kommande högskolestudier!!

 

//BB

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...