Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Störningar/linjer på min .mpg fil


Poopster

Rekommendera Poster

Hej!

 

Jag har kopplat min video till min stjärtiga PC och spelat in mina semesterfilmer på den. Sedan har jag fört över dessa till min läckra iMac. Det är lite kass bild på filerna (förmodligen videon som stökar till det) eftersom det blir störningar på bilden hur jag än gör när jag ska spela in filmerna. Det bästa är kanske att låna en bra video av någon, och göra om proceduren. Men tills dess undrar jag om det finns något sätt att få bort dessa störningar från filerna? Det är som ljusa linjer som går uppifrån och ner på bilden då och då.

 

Mvh

 

Patrik

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Låter onekligen som om enda lösningen är att ta in materialet igen.

Det är nog störningar som videon producerat vid uppspelning, kanske de bara syns mer nu på skärmen.

Tror inte det går att göra något åt det nu, men om du vill kan du ju ta ut de bilder som är fel som stillbilder och klona dem rätt i exempelvis PhotoShop och sedan plocka in dem som frames igen - ett evighetsjobb.

Sorry!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag var rädd för detta. Men ok, tack för svaret iaf. Ska kolla om jag kan låna någon polares video som förhoppningsvis inte är lika sunkig som min. :)

 

Mvh

 

Patrik

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ljusa linjer som vandrar tyder på drop-outs.

Har du otur så ligger dessa på originalbanden.

I bästa fall så är det videohuvudet på videon du använder för uppspelning som är skitigt.

Men ta bort i datorn? Nä, det är nog som redan sagts ett hästjobb.

Testa annan video. Kan du inte koppla videokameran direkt till ngn av datorerna?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nä, jag har inte någon videokamera. Vi har lånat en vid de tillfällen vi behövt dem. Linjerna syns dock inte när jag tittar på banden på vanlig video till TV, utan bara när jag ansluter videon till PCn. Då blir även köp-VHS dåliga, så det måste bero på videon, anslutningen, eller att jag kör Windows XP på PCn. :)

 

Mvh

 

Patrik

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tror inte det är dropouts det handlar om - dom är mer typ en smal linje i en bråkdel av sekund eller en hel delbild borta.

 

Om det är mer typ "stabilt vandrande" ljusare/mörkare breda linjer så är det oftast dubbeljord om det sker i större system av tv/video kluster. Då lyfter man jorden på en av enheterna - try & error.

 

Nå - i detta fall är det väl konsumentgrejer och ojordat hela vägen antar jag. Då lutar jag åt att maskinerna & a/d-omvandlarna inte "synkar" "clock"-mässigt - det "driver" i tid....det "låser" inte.

 

Egentligen är det nog bara en fetdyr timebase corrector och/eller typ Matrox 2500 kort som tar in skrotanalog (läs VHS) videosignal och bakar ett digitalt resultat som liknar originalet.

 

Kan ha fel...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...