Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

BankId och Försäkringskassan


chop

Rekommendera Poster

Jag och min fru har skaffat oss BankId för att kunna använda vår banks internettjänster. Eftersom vi ha två småbarn är det föbaskat smidigt arr )Försäkringskassan numera har många av sina tjänster tillgängliga på nätet och även de kräver BankId för identifiering.

 

För mig funkar det helt utmärkt att accessa tjänsterna på Försäkringskassan, men när min fru igår skull använda tjänsterna för första gången så fick hon bara upp en grå ruta med java-logon i när hon skulle logga in.

 

Vi använder samma dator med två olika användarkonton. Eftersom jag använder macen dagligen så är det möjligt att jag har tweakat till mitt konto så att det funkar och sedan glömt vad jag gjorde. Hustruns konto är ganska orört sånär som att debugmenyn är aktiverad i Safari. Hennes bankid funkar bra på internetbanken.

 

Någon som har stött på problem och kommer ihåg hur ni löste dem i samband med Försäkringskassans inloggning med bankid?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pocahontas

Hon måste, när hon har Debugmenyn aktiverad,

välja "User agent" och ställa sig i Windows MSIE 6.0, så bör det funka för henne med.

 

Jag glömmer det själv ibland. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hon måste, när hon har Debugmenyn aktiverad,

välja "User agent" och ställa sig i Windows  MSIE 6.0, så bör det funka för henne med.

 

Jag glömmer det själv ibland. :)

Tack för ditt snabba svar Poca, men det funkade dessvärre inte. Jag har faktiskt själv aldrig behövt göra det utan har "Automatically chosen" markerat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pocahontas

Det var illa.

Jag hade lite strul i början med mina, dels för att jag ville ha ett ID på jobbet (PC) och ett hemma, i macen.

Till slut raderade jag alla ID, och skapade nya, och vips så funkade det hemma. Vad jag gjorde vet jag inte,

nöjde mig med att det i alla fall fungerade.

Mycket lösenord är det överallt, så jag har skaffat Web Confidential för att hålla reda på alla inloggningar.

Ett lösenord för att hålla reda på samtliga

 

Web Confidential

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det skumma är ju att certifikatet funkar bra på vår bank, men inte på FK.

 

Det verkar som om den java applet som hanterar inloggningen inte laddas riktigt när jag kör på hennes konto.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan hon stängt av java i browsern kanske? (kanske inte funkar så?)

Nej, det funkar ju att köra mot banken (med samma bankid).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...