Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Vad gör ni direk när ni fått en ny mac?


Poopster

Rekommendera Poster

Hej!

 

Jag har för mig att jag skrev denna frågan nyligen, men jag kan inte hitta den. Kanske missade att trycka på publicera? :rolleyes:

Hur som helst, jag undrar vad ni alltid gör när ni får en ny mac. Nu menar jag inte självklara grejer som installera program eller flytta dock dit man vill ha den, utan om ni har någon form av tweaks som inte är så lätta att hitta för en nybörjare? Ett exempel: När jag ska göra i ordning någon stackares windows-burk, burkar jag alltid ändra i registret så att menyerna visas snabbare. Och jag brukar ta bort värdelösa saker som indexering osv. Jag är så färsk på mac att jag inte vet om sådant ens finns. Det enda jag märkt på den fronten, är att allt fungerar bra som det är. Men kanske går jag miste om något? Hoppas någon fattar min fråga, även om den är lite luddigt ställd.

 

Mvh

 

Patrik

 

PS. Edit >> tänkte ändra missen i rubriken, men det gick visst inte i efterhand...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu är Windows utformat på det viset att det är meningen att man skall kunna ändra på sådant ganska enkelt, så är inte fallet i MacOS X, för den som inte är rädd för terminalen finns kommandot defaults;

 

Last login: Fri May 21 01:35:53 on ttyp1

Welcome to Darwin!

xxx.xx.xx.xxx:~ xxxxx$ defaults

Command line interface to a user's defaults.

Syntax:

 

'defaults' [-currentHost | -host <hostname>] followed by one of the following:

 

read shows all defaults

read <domain> shows defaults for given domain

read <domain> <key> shows defaults for given domain, key

 

read-type <domain> <key> shows the type for the given domain, key

 

write <domain> <domain_rep> writes domain (overwrites existing)

write <domain> <key> <value> writes key for domain

 

rename <domain> <old_key> <new_key> renames old_key to new_key

 

delete <domain> deletes domain

delete <domain> <key> deletes key in domain

 

domains lists all domains

find <word> lists all entries containing word

help print this help

 

<domain> is ( <domain_name> | -app <application_name> | -globalDomain )

 

<value> is one of:

<value_rep>

-string <string_value>

-data <hex_digits>

-int[eger] <integer_value>

-float <floating-point_value>

-bool[ean] (true | false | yes | no)

-date <date_rep>

-array <value1> <value2> ...

-array-add <value1> <value2> ...

-dict <key1> <value1> <key2> <value2> ...

-dict-add <key1> <value1> ...

 

 

Eller så söker du upp och ändrar direkt i plist filerna med propertylist editor.

Sedan finns det naturligtvis tweak-program till Mac som kan ändra allt det åt dig.

 

Personligen ändrar jag inte så mycket, jag har en ganska snabb Mac och tycker inte att det är värt dom 0.001 sek som du tjänar på att ex ta bort animerade menyer etc

 

Btw så är indexering avstängd per default i XP så den behöver du knappast stänga av :P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Haha, ja indexeringen var bara ett exempel på skräp, så jag tänkte inte så noga på om den var av eller på från början. Ett bättre exempel kanske hade varit att stänga av den värdelösa felrapporteringen. ;)

 

Mvh

 

Patrik

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nja, registret i windows går väl inte att klassa som ganska enkelt?

 

Jag tänkte mer på Microsofts egna lilla utmärkta program TweakUI, dessutom kan du under inställningar för skrivbordet ändra utseendet på Windows i betydligt högra grad än vad det går att göra i "Utseende" i Systeminställningar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ett bättre exempel kanske hade varit att stänga av den värdelösa felrapporteringen.  ;)

 

Tja kör man en piratkopia av Windows så kanske man bör stänga av den funktionen, annars är den allt annat än "värdelös", Apple har samma sak i MacOS X som du kanske har märkt, den är en guldgruva för resp företags utvecklare när det gäller att komma tillrätta med buggar i program. Det gäller att veta lite grann om varför funktionerna finns där innan man går in och kletar på dom.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det första jag gör, när jag datorn är ny, är, precis som du skriver, att lägga in program, och dokument. Sedan går jag genom ALLA inställningar, i systeminställningar, och ställer in det så som jag vill. Efter det brukar jag se till att starta alla program, och göra inställningarna i dom med.

 

Efter det, är det bara att köra, tills man kommer på allt det där man glömde ställa in B)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

när jag får en ny Mac så jublar jag!!! (w00t) Sen gäller det att fort som ögat få igång den. Sen får man väl pilla med det som ska pillas på.......... ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ett bättre exempel kanske hade varit att stänga av den värdelösa felrapporteringen.  ;)

 

Tja kör man en piratkopia av Windows så kanske man bör stänga av den funktionen, annars är den allt annat än "värdelös", Apple har samma sak i MacOS X som du kanske har märkt, den är en guldgruva för resp företags utvecklare när det gäller att komma tillrätta med buggar i program. Det gäller att veta lite grann om varför funktionerna finns där innan man går in och kletar på dom.

 

Jag kör ingen piratkopia på Windows. Det kanske inte gått upp för dig, men har du någonsin funderat på varför en så suverän funktion gjorts så enkel att avaktivera? Det kanske finns en anledning? Det gäller att veta lite grann om varför möjligheterna att avaktivera funktioner finns där, innan man uttalar sig. <_<

 

Mvh

 

Patrik

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag brukar inte tweaka så jättemycket, så det är mest det vanliga... fixa program och systeminställningar och så.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det första jag gör, när jag datorn är ny, är, precis som du skriver, att lägga in program, och dokument. Sedan går jag genom ALLA inställningar, i systeminställningar, och ställer in det så som jag vill. Efter det brukar jag se till att starta alla program, och göra inställningarna i dom med.

 

Efter det, är det bara att köra, tills man kommer på allt det där man glömde ställa in B)

eller sitter och skriver på min nya ibook på forumet, som jag just nu gör!! :lol:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kör ingen piratkopia på Windows. Det kanske inte gått upp för dig, men har du någonsin funderat på varför en så suverän funktion gjorts så enkel att avaktivera? Det kanske finns en anledning? Det gäller att veta lite grann om varför möjligheterna att avaktivera funktioner finns där, innan man uttalar sig.  <_<

 

Mvh

 

Patrik

Hahaha...skitunge, jag vet betydligt mer om hur Windows fungerar än vad du någonsin kommer att göra så var så god och håll igen käften.

 

Att sitta och fippla med tjänster i Windows som du gör utan att man vet vad man gör är ett säkert fjortistecken, kom igen om ett par år när du jobbat med Datorer/IT IRL ute på ett företag och inte bara knåpat med registret hemma i ditt tonårsrum och inbillat dig att du är en hacker. fjant.

 

Och jo, du kör en piratkopia av Windows, det gör alla fjortisar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hahaha...skitunge, jag vet betydligt mer om hur Windows fungerar än vad du någonsin kommer att göra så var så god och håll igen käften.

 

Att sitta och fippla med tjänster i Windows som du gör utan att man vet vad man gör är ett säkert fjortistecken, kom igen om ett par år när du jobbat med Datorer/IT IRL ute på ett företag och inte bara knåpat med registret hemma i ditt tonårsrum och inbillat dig att du är en hacker. fjant.

 

Och jo, du kör en piratkopia av Windows, det gör alla fjortisar.

Lägg av Reefer. Det går att skriva inlägg som bevisar vad man kan istället. Att sjunka till den här pubertala tonen gör bara att du ser löjlig ut själv.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pocahontas

Reefer

Man kan undra hur pass vuxen du är?

Kan du inte hålla samma trevliga ton som vi andra?

På detta forumet muckar vi inte gräl.

 

Vill bara ha sagt det!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som värd för detta forum så vädjar jag. Inget mer nu! Reefer, du vet bättre än att kalla folk en massa namn. Bättre argument har du! Ni andra, svara inte med samma mynt. Då blir det mer tydligt att det inte är ni som är omogna.

 

Ta detta som en vädjan om bättring.

 

Det är ju inte roligt om argumenten går ner på grottbjörnsnivå liksom... så snälla, höj nivån en aning.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack Reefer för att du gjorde det så lätt för mig. Nu behöver jag inte kontra med varken spydigheter eller konkreta bevis. Känn dig ignorerad från och med nu.

 

/Patrik

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag stänger tråden tills vidare. Andreas Leijon (root) får avgöra om den ska öppnas senare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

Gäst
Detta ämne är nu stängt för ytterligare svar.


×
×
  • Skapa nytt...