Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Va i håvete pysslar SVT med? Ljudmässigt alltså.


Semmelman

Rekommendera Poster

Man tycker ju att den digitala eran och allt med datorer och sånt skulle bli bättre med tiden och teknikens utveckling, utveckling tycker jag är då något blir bättre än det var förut, men icke då på SVT för där går utvecklingen baklänges, det går ju inte att lyssna på vissa program längre, t ex vanliga nyhetssändningar, för ljudet det åker upp å ner och klickar med smackande klickljud, svårt att beskriva men lyssna bara själva så förstår ni, det varierar så det är inte fel på min teve för vissa förinspelade inslag låter bra men ofta där de pratar i realtid då har de börjat använda någon undermålig typ av mikrofon, och det sprider sig, först hörde jag det bara ibland på nån konstig kanal men nu är det överallt. Om jag skulle gissa som ej kunnig inom sådant låter det som nån spänning byggs upp i mikrofonen när ljudet avtar och sen så laddas spänningen ur med ett smackljud och ljudnivån är normalhögt för nån sekund å så börjar det om, eller har ni nån bättre förklaring närmare verkligheten?

Eller är det bara jag som har en känslig teve?

Eller är det nåt som comhem som förmedlar programmen ligger bakom?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det ljudet som kommer från nyhetsuppläsarnas mickar kanske är bättre eller styrt högre så comhems överföring inte mäktar med? För det är bara när folk är uppmickade som det hörs, aldrig vanligt ljud i filmer eller teveserier, utan så fort de har en typ mygga på sig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man har olika bitrate beroende på vad för typ av program som sänds. Är det bara "talking heads", så kan man ha väldigt låg bitrate och i stället låta kapaciteten utnyttjas av ett annat program som sänds samtidigt i samma "mux".

 

http://en.wikipedia.org/wiki/Multiplexing#...al_broadcasting

http://en.wikipedia.org/wiki/Statistical_m...cal_multiplexer

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men "utveckling" trodde jag menades att vi skulle få bättre ljud, inte sämre?? Varför utnyttjar de eventuell teknisk utveckling till att försämra sin produkt? Tänk om Volvo eller Saab skulle utveckla sina motorer till att bli kraftlösare, ljudligare och bränsletörstigare istf tvärtom?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Digitala sändningar har aldrig handlat om att få bättre bild och/eller ljud för konsumenten, utan att minska sändningskostnaderna drastiskt och samtidigt ge mer plats åt större kanalutbud.

 

Bild och ljud blir bara bättre när den fulla bandbredden som krävs finns tillgänglig, samtidigt som det inte finns atmosfäriska störningar och man bor nära en sändare. I alla andra fall får man i genomsnitt sämre kvalitet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Helt sant. Digital TV betyder inte bättre kvalitet utan "mer pengar i fickan" till leveratören. Kvalitén kan kan bli högre med digital teknik men det är inget krav.

Gillar speciellt uttrycket "Digital kvalité", vad är det?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har också problem med ComHem ljud.

Jag får av och till spikar som skär till i mina stackars högtalare. :(

 

Nu ska vi få dock optisk leverans av TV och bredband i september,

så kanske går det att få en levarntör som kan leverera bättre än ComBort.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Men om de nu vill trycka in mer skit kan de inte gå över till monoljud och svartvitt då? Då får de ju in några hundra kanaler till. (Å ingen man vill titta på!) Och varför ska vi köpa nyare och bättre och dyrare teveapparater med mer å bättre finesser när själva utsändningarna samtidigt blir sämre? Det är ju plågsamt att titta t o m på nyheterna på ettan. Det smackar och sprakar och grejar mest hela tiden. Snart börjar jag titta på datorn istället. Och säger upp teveabonnemanget. Det är ju för helevet sinnessjukt det här. Med all teknologi för att framställa sämre skit. Jag får det helt enkelt inte att gå ihop.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Håller med till fullo om att ljudet på SVTs nyhetssändningar är av låg kvalitet när nyhetsuppläsarna pratar. Jag får ofta höja ljudet för att höra vad de säger för att sen tvingas sänka igen när det kommer ett nyhetsinslag. :superirriterad: På SVT 24 verkar felet dessutom vara än tydligare av nån underlig anledning.

 

Det verkar heller inte finnas folk som är villiga att svara på såna här frågor. Jag har kontaktat dem tidigare i nåt annat angående liknande klagomål som jag hade, nu minns jag inte vad det var. Men jag fick inget svar. Det här är nåt som de håller internt inom SVT, det är jag säker på.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eftersom ljudet är skit men bilden bra kanske man kan få betala halva teve-avgiften? :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag som trodde tv-licens bara fanns i Norden...

 

Nej, fanskapet finns på rätt många håll...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...