Jump to content
Just nu i M3-nätverket

pismo skärm och tangentbord?

Hinkebo

Recommended Posts

Hej :)

Jag undrar om det är nån som vet vad det är för anslutningar för skärm och tangentbord i en pismo, jag skulle vilja byta ut dessa på min då det är slitet. Jag hittade det här:

http://www.tradera.com/Apple-Laptop-IBook-...uktion_95083506

Tror ni det skulle passa om man tog tangentbord och skärm från en sådan?

Eller kan ni rekommendera nåt annat, där man inte behöver beställa från usa.

Bältesclip

Hör med marcushedenstrom här på forumet.

Det som han inte vet om Pismo är inte värt att veta.

marcushedenstrom

Här är jag. :)

Pismons LCD-panel har en 20-pins anslutning för en platt kabel (ribbon). Den andra kabeln är för mikrofonen.

post-493-1246966763.jpg

På moderkortet sitter en kontakt, även den med 20 pinnar arrangerade i två rader.

post-493-1246966811.jpg

Tangentbordet har en kontakt med 40 pinnar i två rader.

post-493-1246966789.jpg

Min Pismo är avvecklad sedan länge, och jag har inga användbara delar kvar. Tangentbordet jag fotade fungerar inte, och skärmen har ingen backlight. Annars hade jag gärna sålt dem till dig.

marcushedenstrom

Dessutom har du kabeln för backlight. Det är den vita här på bilden.

post-493-1246967383.jpg

Detta är kontakterna på moderkortet.

Skärm.

post-493-1246967442.jpg

Tangentbord. Den lilla i mitten.

post-493-1246967458.jpg

marcushedenstrom

Tyvärr passar INTE skärmar från iBook G4, för de har en mindre bredare kontakt. Pismons är ungefär 2,54 cm bred.

En LCD från en iBook G3 skulle eventuellt kunna passa, för det är samma kontakt vad jag kan se.

http://www.ifixit.com/iBook-Parts/iBook-G3...-Only/IF151-043

Edit: Jag blir tveksam på om ingen G4-skärm funkar, eller om det bara är vissa. Hursomhelst använder G3-ibooken den smala kontakten, alltså (ser det ut som) samma som på Pismo.

marcushedenstrom

Tangentbord verkar tyvärr inte alls vara utbytbara mellan iBook och Pismo.

OK, tack så mycket för infon! :)

Jag får väl se om jag hittar nån trasig ibook g3 billigt då, så kan jag ju se om det passar.

Tangentbordet får väl sitta kvar då,det funkar ju iallafall..:P Men hur är det med tangentbord från de tidigare PB g3, tex wall street och lombard, vet du om de passar? Ibland dyker de ju upp såna på tradera har jag sett, men finns ju inget som säger att de skulle vara mindre slitna än mitt...

marcushedenstrom

Vad jag kan utläsa av en stunds googlande är Pismons tangentbordsanslutning unik.

Så du måste ha ett Pismo-tangentbord.

Jag har en gammal Pismo (500-megahertzare) i förrådet som inte använts sedan 2007 och som jag skulle kunna sälja. Dock har jag för mig att skärmen är trasig (minns inte hur felet yppade sig) och att det var något annat som fattades eller var trasigt i datorn. Men tangentbordet är, om jag inte minns fel, helt fullt fungerande.

Låter det intressant, så skicka ett mail eller pm eller liknande, så¨får vi diskutera priset (mer än överkomligt, absolut inga hutlösa priser).

/Peter

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...