Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Smileys


MrKillBill

Rekommendera Poster

MrKillBill

När kommer smileys till iPhone? Om det inte fungerade tidigare pga. avsaknad av MMS borde väl funktionen kunna läggas in efter 3.0 kommit? Jag har letat tråd men inte hittat något svar.

PS Jag har iEmoji men det fungerar inte till andra fabrikat än Apple.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När kommer smileys till iPhone? Om det inte fungerade tidigare pga. avsaknad av MMS borde väl funktionen kunna läggas in efter 3.0 kommit? Jag har letat tråd men inte hittat något svar.

PS Jag har iEmoji men det fungerar inte till andra fabrikat än Apple.

 

Jag saknar också den funktionen, tyvärr så är det som du säger så fungerar inte iEmoji till andra förutom iPhone med minst 2.2.1 mjukvaran...

 

Hoppas det kommer med i 3.1 uppdateringen som är på G ^_^

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Smileys är bara en parser av vanliga tecken iofs. Krävs att alla telefoner har exakt samma parser för att smileysarna ska se likadana ut överallt.

Finns ingen standard för det såvitt jag vet.

 

Gör du en smiley på en SE telefon tex så är det inte alls säkert att smileyn ser likadan ut när den visas på en Nokia.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Smileys är bara en parser av vanliga tecken iofs. Krävs att alla telefoner har exakt samma parser för att smileysarna ska se likadana ut överallt.

Finns ingen standard för det såvitt jag vet.

 

Gör du en smiley på en SE telefon tex så är det inte alls säkert att smileyn ser likadan ut när den visas på en Nokia.

 

Rätt konstigt att man inte tagit fram någon standard för det ännu :fundersam:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

MrKillBill
Smileys är bara en parser av vanliga tecken iofs. Krävs att alla telefoner har exakt samma parser för att smileysarna ska se likadana ut överallt.

Finns ingen standard för det såvitt jag vet.

 

Gör du en smiley på en SE telefon tex så är det inte alls säkert att smileyn ser likadan ut när den visas på en Nokia.

 

Jo, ursprunget till smileys är vanliga tecken som med fantasi går att tolka. Men, det måste då finnas en "styrsignal" som berättar för mottagaren att den får en smiley och inte vanliga tecken, gissar jag? I övrigt torde väl mobiler oavsett fabrikat tolka i vart fall de vanligaste smileyserna på lika sätt och i stort kan väl smileys skickade från SE eller Nokia eller andra fabrikat läsas, ses, av varandra? Är det då Apple som inte tillåter "styrsignal" och, viktigast, varför inte :fundersam:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Apple har väl valt att inte parsa text till smileyikoner. Varför vet jag inte. Antagligen för ett fenomenet SMS eller Text som det heter i USA fortfarande är ganska nytt. De är ungefär 5 år efter oss i mobilutvecklingen ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är inte svårare än att när telefonen får ett antal tecken som liknar dennes regexp, exempel :-) så visar den en bild istället

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är inte svårare än att när telefonen får ett antal tecken som liknar dennes regexp, exempel :-) så visar den en bild istället

 

 

Men det är inte alla mobiltillverkare som använder samma tecken för smilegubbar!

 

Exempel:

 

Vissa använder:

" :-) " -> " :) "

 

Och vissa använder:

":)" -> " :) "

 

 

Om det ska fungera på alla mobiler så måste man ha en standard, d.v.s. att ":)" == " :) " hos alla.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Smileys är bara en parser av vanliga tecken iofs. Krävs att alla telefoner har exakt samma parser för att smileysarna ska se likadana ut överallt.

Finns ingen standard för det såvitt jag vet.

 

Gör du en smiley på en SE telefon tex så är det inte alls säkert att smileyn ser likadan ut när den visas på en Nokia.

 

Stämmer, såvida du inte gör enklare smileys med tecken så fungerar de inte mellan olika tillverkare av mobiltelefoner.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men det är inte alla mobiltillverkare som använder samma tecken för smilegubbar!

 

Exempel:

 

Vissa använder:

" :-) " -> " :) "

 

Och vissa använder:

":)" -> " :) "

 

 

Om det ska fungera på alla mobiler så måste man ha en standard, d.v.s. att ":)" == " :) " hos alla.

 

Nej?

Använd regexp (med förenklad svenska) :) => :) och :-) => :)

Då spelar det ingen roll hur du skriver din smiley!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej?

Använd regexp (med förenklad svenska) :) => :) och :-) => :)

Då spelar det ingen roll hur du skriver din smiley!

 

Just precis, när jag hade Sony Ericsson så var det ju så som att ":)" och ":-)" båda två blev :) ..

 

och även om jag inte blir ledsen över att smileys inte finns i min iPhone så vore det en kul funktion om den fanns, många gånger använder ju mobiltillverkarna/tredjepartsutvecklare koderna rakt ifrån chattprogram som msn och liknande..

 

man lär ju sig ganska snabbt vad "(H)" står för t.ex. men det vore trevligt om man fick en bild i samband med den själv också :P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Just precis, när jag hade Sony Ericsson så var det ju så som att ":)" och ":-)" båda två blev :) ..

 

och även om jag inte blir ledsen över att smileys inte finns i min iPhone så vore det en kul funktion om den fanns, många gånger använder ju mobiltillverkarna/tredjepartsutvecklare koderna rakt ifrån chattprogram som msn och liknande..

 

man lär ju sig ganska snabbt vad "(H)" står för t.ex. men det vore trevligt om man fick en bild i samband med den själv också :P

 

Jag kan förstå att man kan vilja ha vanliga smileys, typ :) o.s.v.

Men dessa jävla (A), (H), som har kommit genom MSN, fattar jag inte varför man vill ha :|

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kan förstå att man kan vilja ha vanliga smileys, typ :) o.s.v.

Men dessa jävla (A), (H), som har kommit genom MSN, fattar jag inte varför man vill ha :|

 

Är väl som att fråga varför man vill använda smileys som :borstatanderna: på just detta forum..

för att uttrycka en känsla! :innocent:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är väl som att fråga varför man vill använda smileys som :borstatanderna: på just detta forum..

för att uttrycka en känsla! :innocent:

 

Mjo, men varför inte hålla sig till de vanliga?

Börjar bli lite överdrivet nu.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eller hur, varför har ALLA andra telefoner smileys utom iPhone?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

APPLE LOVER

Smileys hjälper än o beskriva hur man känner, eller på vilket sätt man säger nåt, positivt eller negativt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har en Xperia och ja har inte smileys i mobil... Ja vill inte heller ha smilies, störande om man skriver nått annat än en mening. Vissa smilies kan vara bra, men standard så spelar det ingen roll.

 

finns massa i ASCII :')

 

Så om man har smilies i mobilen tycker jag att det minst skall gå att kunna avaktivera det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

APPLE LOVER

När det väl kommer så kommer det komma en reklam som kommer gå till så här: " The iphone 3.1 software have no great funcktions, now you can send smielys to your friends isn´t that amaszing"

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...