Jump to content
Just nu i M3-nätverket

Book design

tecknare

5 members have voted

1. 1. Book design

• Hej !Vet någon om det finns någon form av "templates" vad gäller bookdesign. Där man kan lägga in sina bilder, text etc. alltså själva designen av boken.
      1
    • Där finns även bokryggen med.
      0
    • Jag har sett något liknande i England. Men hittar inte något på nätet.
      1
    • Hur gör jag annars ? I program som Photoshop, quark, PageMaker, Indesign, de jag arbetar i.
      0
    • Tack på förhand.Kajsa
      0

Recommended Posts

jag förstår inte riktigt frågan. Du arbetar i Photoshop, quark, PageMaker, Indesign - och undrar hur man gör böcker?

Nå - till t.ex. InDesign finns massor av templates där ute på nätet...tyvärr minns jag inte var...har stött på ställen med templates. Adobe kanske har en bunt?

Det finns ju inga riktiga standarder för böcker, de kommer i alla storlekar och utseenden. Så om du ska designa ett bokomslag så ber du om formatet från förlaget och frågar också hur tjock ryggen blir, då det beror på antalet sidor i boken (detta vet tryckeriet).

Bäst när man gör böcker är att dela in boken i flera dokument (och ta backuper dagligen, minst!) så blir det inte ett sånt segt dokument. Det blir jobbigt med kanske 400 sidor osv. Du kan använda Quark XPress, InDesign eller PageMaker för att göra layouten för boken. Photoshop är ju ett bildredigeringsprogram, så där fixar du till snygga bilder som du sen monterar in i bokdokumentet.

Har du mer frågor, så sätt igång! :)

Just det, ett litet forumtips... "Ny fråga" är en omröstning. Inte speciellt smart när man faktiskt vill ställa frågor, men inte behöver omröstningsalternativ. Så nästa gång kan du klicka på knappen "Ny diskussion" om du ska ställa en ny fråga. När du svarar så klickar du förstås på knappen "Nytt inlägg".

Kan tyvärr inte fixa detta så enkelt, så att det ser bra ut... men alla som läser detta kan väl kanske vara snälla och tolka det som flera frågor som alla behöver svar.

(Macworld håller på att göra om designen på forumet så knapparna blir lättare att förstå - på tiden!)

Och slutligen måste jag ju hälsa dig välkommen!!! :lol:

• 3 weeks later...

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...