Jump to content
Just nu i M3-nätverket

Pajad (?) G3

Ernie

Recommended Posts

(Jag gjorde detta inlägg först på OS X, men det var kanske fel ställe...)

Dottern har en gammal fin iMac G3 DV 400 med OS 9 som hon för ett tag sedan försökte uppdatera till OS X, med resultatet att den gav ifrån sig en lång suck och sedan inte fungerade längre. När man försöker starta den så kör den igång, ett surrande ljud hörs och sedan stänger den av sig själv. Jag vill minnas att det fanns en varning i MacWorld någon gång för länge sedan om att detta berodde på avsaknaden av en Firmware-uppdatering (som Apple tyckte att användarna själva skulle hålla reda på vilken version de hade).

Nåväl, vad ska den unga damen ta sig till? Går det att byta ut det som uppenbarligen har pajat? (Å vad är det som har pajat?) Flinka fingrar finns i hennes bekantskapskrets (bara det vet vad de ska göra). Är det lönt? :(

Pocahontas

Du kunde ha stannat kvar i den förra tråden, men nu är det gjort :sorry:

Kan vara något med firmware, är lite osäker, men en PRAM-reset vore ett försök.

Starta med Alt och cmd (äpplet) och P och R nertryckta, invänta minst två startljud, släpp upp tangenterna och låt datorn starta upp..

Pocahontas

En annan förklaring kan vara att du har ett defekt minne.

Har du nyligen satt in extra minnen så plocka ur dem, ha bara kvar originalminnet.

Starta upp datorn igen

Du kunde ha stannat kvar i den förra tråden, men nu är det gjort  :sorry:

Kan vara något med firmware, är lite osäker, men en PRAM-reset  vore ett försök.

Starta med Alt och cmd (äpplet) och P  och R nertryckta, invänta minst två startljud, släpp upp tangenterna och låt datorn starta upp..

Fö'låt...

Datorn går igång ett startljud, sedan försöker den komma igång, men det blir liksom inget mer, skärmen mörk. Det går inte att stänga av den, utan man får dra ur sladden.

Pocahontas

Vet du om Grafikkortet som sitter i är original?

Har satt i ett annat kort kan det vara en orsak...

Det hjälpte alltså inte med att resetta PRAM, två startljud och fortfarande inget uppstart.....

Minnena har du inte heller satt i några senaste tiden....

Vilket Mac OS X är det som du tänker installera?

En annan förklaring kan vara att du har ett defekt minne.

Har du nyligen satt in extra minnen så plocka ur dem, ha bara kvar originalminnet.

Starta upp datorn igen

Det är gjort....

... men problemet kvarstår.

Pocahontas

Hittade denna sidan på supporten, men den rör Powermac G4..men problemet liknar ditt.

Här

Vilken version av X var det du skulle lägga in?

Hittade denna sidan på supporten, men den rör Powermac G4..men problemet liknar ditt.

Här

Vilken version av X var det du skulle lägga in?

Det var dottern (som bor i Sthlm). Jag tror det var 10.2 hon skulle installera. Jag vill minnas att det var Thomas Ytterberg som skrev om detta problem ngn gng förra året. Jag försökte söka på artikeln men det fungerade inte.

Här

Nu har jag läst det (men den svenska versionen). Det lät som om man skulle lämna in den (men det kan knappast löna sig).

Test att starta från startskiva, gärna den med os9. För att starta från cd, håll ner c under uppstart.

Funkar det, kan ni ju installera om os9, för att kunna göra backup, och kanske uppdatera firmware.

Har ni redan 9:an installerade kan man komma åt den genom att hålla ner alt.tangenten under uppstart. Man får sedan välja vilket system som ska användas att starta med.

Det kan vara ide att testa med alt nertryckt även utan att ha 9:an installerade. Startar datorn, så man får välja system, kan man nog dra slutsattsen att datorn funkar, och då borde det inte vara några problem att starta i oss9.

Tack - men jag har fått rådet (på andra tråden) att pröva FireWire Target Mode - vilket det blir senare i helgen (förhoppningsvis).

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...