Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Byta skrivbordsbild går inte!


aem

Rekommendera Poster

Hej!

Jag vill byta bakgrundsbild på skrivbordet. Jag klickar på "Skrivbord och skärmsläckare" i "Systeminställningar". Fönstret öppnas och efter någon sekund stängs det igen. "System Preferences har oväntat avslutats" och jag blir tillfrågad om jag vill skicka rapport till Apple. (Det har jag gjort utan att få svar!)

Någon som vet lösningen på detta problem (att "System Preferences har oväntat avslutats", alltså, inte att Apple inte svarar!)

Jag kör System 10.3 på 2x2Ghz och 20" Cinema Display och det här felet har inte funnits från början.

Hälsningar

Anders

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

du kan ju prova det gamla vanliga, att slänga plist-filer:

 

com.apple.desktop.plist

com.apple.systempreferences.plist

 

/z

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pocahontas

Är det befintliga skrivbordsbakgrunder, eller är det en ny du vill lägga dit?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack Zorro!

 

Det funkade!

Är detta ett standardtips när något spökar? Innan jag ställde frågan i forumet reparerade jag skivbehörigheter utan att det hjälpte.

(Pocahontas, jag ville byta till en ny bakgrundsbild men kom aldrig så långt eftersom fönstret stängdes!)

 

Anders

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pocahontas

Att slänga plistfiler hjälper ofta, men man får passa sig ibland så man inte slänger vilken som helst.

Man kan förlora en del inställningar...bokmärkesplister är visst inte så bra att slänga..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bra aem!

Det får nog sägas vara en av standardorsakerna när program kraschar, att plisterna är korrupta.

Liknande problem uppstod i OS 9 där man ibland fick dumpa programinställningar när något avslutades "oväntat".

Bokmärkes-plister brukar jag backa upp för att inte bli av med dom helt enkelt, jobbigt att hitta alla webbplatser och lägga in på nytt.

 

 

/z

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...