Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Stulen iPhone, spärra?


qweasd

Rekommendera Poster

Tjenna, om min iPhone blir stulen kan jag gå till Telia så dom på något sätt kan spärra den? Kan dom se om den används så man kan hitta den som snott den

 

Alla iPhone's har ett eget "nummer" har jag hört och kanske genom det kan dom spärra?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kan/ska ringa Telia och få abonnemanget stöldspärrat. Om de kan spärra telefonen vet jag inte. Spåra den går ju i polissammanhang, men jag undrar hur det är vid stöld. Jag har mina abb reggade med friendfinder (som det hette innan någon annan tog över tjänsten). Då kan jag se lite vart den är.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tjenna, om min iPhone blir stulen kan jag gå till Telia så dom på något sätt kan spärra den? Kan dom se om den används så man kan hitta den som snott den

 

Alla iPhone's har ett eget "nummer" har jag hört och kanske genom det kan dom spärra?

 

Alla telefoner har ett IMEI-nummer som kan spärras.

 

Men de kommer knappast hjälpa dig leka detektiv...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alla telefoner har ett IMEI-nummer som kan spärras.

 

Men de kommer knappast hjälpa dig leka detektiv...

 

Okej men vad händer om dom spärrar IMEI-nummret?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej men vad händer om dom spärrar IMEI-nummret?

 

Det gör att ingen kan använda telefonen för att ens komma åt ett mobilnät.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det gör att ingen kan använda telefonen för att ens komma åt ett mobilnät.

 

så även om dom byter sim är det kört?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

så även om dom byter sim är det kört?

 

Ja.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En förslagen tjyv lär väl kunna programmera om IMEI-numret, det är väl inte hårdkodat?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tjenna, om min iPhone blir stulen kan jag gå till Telia så dom på något sätt kan spärra den? Kan dom se om den används så man kan hitta den som snott den

 

Alla iPhone's har ett eget "nummer" har jag hört och kanske genom det kan dom spärra?

 

Min iPhone "Försvann" jag polisanmälde, polisen ville då ha mitt IMIE nummer. Detta nummer finns på kartongen (vet inte om det finns någon annanstans) fick därefter ett diarienummer på min anmälan. Detta nummer ville sedan Telia ha för att spärra telefonen. Kan tillägga att jag har allrisk försäkring i Folksam som täcker hela beloppet för min förlust eftersom den inte var yngre än 12 månader. Tilläggas bör att jag endast fick ut 70% direkt resterande 30% får jag när jag köper en exakt lika telefon. Självrisken var 1500 kr

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Visst var telefonen pinkods-skyddad? Om inte, se till att byta lösenord på de applikationer på telefonen som autoinloggar.

Har du MobileMe och OS 3.0? isf kan du ju kolla vart telefonen finns samt skicka meddelande och Wipe'a den.

 

Ett hett tips är att alltid ha pinkod samt att den automatiskt wipe'ar innehållet vid 10st felaktiga pinkods-försök.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag förstår inte varför det bara finns ett SIM-lås på iPhone. Jag skulle vilja ha ett telefonlås.

Som det är nu så kan man ju komma in i telefonen och använda alla program och köra Wi-Fi, iPod etc. Inte bra!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag förstår inte varför det bara finns ett SIM-lås på iPhone. Jag skulle vilja ha ett telefonlås.

Som det är nu så kan man ju komma in i telefonen och använda alla program och köra Wi-Fi, iPod etc. Inte bra!

 

Klart det finns Pinkods-lås på iPhonen;

Inställningar -> Allmänt -> Lösenkodslås (sätt pinkod) ->kräv lösenkod efter (välj tid). Voila!

Se även till att aktivera "Radera data". Då raderas allt om man matar in fel kod 10ggr. Inga problem iom att man backupar telefonen vid varje synk.

Har självinställt att om jag inte använt telefonen på 1 timma så låses den. Detta innebär att man inte behöver knappa in den varje gång. Tappar du telefonen kan du vara lugn att den som hittar den inte har åtkomst till innehållet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

kennylorentzon
Klart det finns Pinkods-lås på iPhonen;

Inställningar -> Allmänt -> Lösenkodslås (sätt pinkod) ->kräv lösenkod efter (välj tid). Voila!

Se även till att aktivera "Radera data". Då raderas allt om man matar in fel kod 10ggr. Inga problem iom att man backupar telefonen vid varje synk.

Har självinställt att om jag inte använt telefonen på 1 timma så låses den. Detta innebär att man inte behöver knappa in den varje gång. Tappar du telefonen kan du vara lugn att den som hittar den inte har åtkomst till innehållet.

 

Mkt bra förslag, jag gjorde det på min telefon nu.

 

Mvh

Kenny

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Klart det finns Pinkods-lås på iPhonen;

Inställningar -> Allmänt -> Lösenkodslås (sätt pinkod) ->kräv lösenkod efter (välj tid). Voila!

Se även till att aktivera "Radera data". Då raderas allt om man matar in fel kod 10ggr. Inga problem iom att man backupar telefonen vid varje synk.

Har självinställt att om jag inte använt telefonen på 1 timma så låses den. Detta innebär att man inte behöver knappa in den varje gång. Tappar du telefonen kan du vara lugn att den som hittar den inte har åtkomst till innehållet.

 

Kan man fortfarande svara om någon ringer eller måste man knappa in koden först?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan man fortfarande svara om någon ringer eller måste man knappa in koden först?

 

Du svarar som vanligt ... ingen kod behövs!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Telia Kundservice

Hej

 

Anders Häll heter jag och jobbar på Telia kundservice.

Jag vill berätta hur man ska göra om man tappar bort sin telefon oavsett om det är en iPhone eller en Nokia eller liknande. Efter konstaterande att telefonen är borta så det första man ska göra är att ringa till sin operatör för att spärra abonnemanget. Därefter ringer man till polisen för att göra en förlustanmälan. Men innan det tar man fram kartongen som telefonen kom i eller kvittot eller garantisedeln som man naturligtvis har sparat. På dessa kan man hitta det så kallade IMEI numret. IMEI numret kan man säga, är telefonens registreringsplåt som på en bil. Unik för varje telefon. Denna uppger man till polisen under samtalet. Av polisen får du ett så kallat diarienummer. Även kallat K-nummer eller I-nummer om du gör anmälan till polisen via webben. Efter du har fått den uppgiften från polisen tar man återigen kontakt med sin operatör och ber dem stöldstänga själva handenheten (telefonluren). För att kunna göra detta behöver vi IMEI numret som du hittade på kartongen/kvittot/garantisedeln samt diarienumret som du fick av polisen. Vad som sker då efter vi har stängt telefonen är att oavsett om du byter simkort så kommer det inte att gå att ringa med luren. Den är då stöldstängd.

 

Det fanns en tjänst som Telia hade för ett tag sen som hette friendfinder, via den kunde man skicka ett sms till ett abonnemang/kontantkort och via triangulering få reda på var telefonen befann sig. Tyvärr så, beroende på inställning i friendfinder så var man tvungen att svara med ett sms om man ville bli triangulerad som default. Man kunde ställa om den att den skulle tillåta sökningar hela tiden men det krävde som sagt att man ändrade i inställningarna.

 

Nyheten i MobileMe till iPhonen var att man kunde utföra sökningar efter sin iPhone om man skulle tappa den och på så sätt få en gps punkt där ens iPhone befann sig vid tidpunkten för sökningen. Detta är en tjänst i MobileMe inte i abonnemanget. Operatörerna kan, via triangulering hitta igen en telefon, men detta är en kostsamt historia vilket oftast bara utförs om ett brott föreligger. Inget som man kan begära via kundtjänst utan via polisen, som i sin tur kontaktar operatören.

 

Vi rekommenderar alla att ha pin-kod begäran påslagen samt på iPhonen att även aktivera säkerhetskod. En fyrsiffrig kod som man måste slå varje gång man vill använda sin iPhone.

 

Ber om ursäkt för det något långa inlägget men det är mycket information som måste ut när man behandlar ärenden som dessa. Bättre att vara solklar än otydlig eller hur?

 

Mvh

Anders Häll

Telia Kundservie

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nyheten i MobileMe till iPhonen var att man kunde utföra sökningar efter sin iPhone om man skulle tappa den och på så sätt få en gps punkt där ens iPhone befann sig vid tidpunkten för sökningen. Detta är en tjänst i MobileMe inte i abonnemanget. Operatörerna kan, via triangulering hitta igen en telefon, men detta är en kostsamt historia vilket oftast bara utförs om ett brott föreligger. Inget som man kan begära via kundtjänst utan via polisen, som i sin tur kontaktar operatören.

 

Tack för klara besked.

 

Jag har en fråga om triangulering. Kan man göra detta om man stöldspärrat telefonen och SIM-kortet? Måste inte telefonen/SI-kortet vara aktivt för att dyka upp?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Telia Kundservice

Hej

 

Enligt min support för iPhone så kan man triangulera iPhonen under förutsättning att telefonen har ett simkort i sig även om iPhonen är utan simkort men har ett w-lan nät som den är kopplad mot så kan man söka efter den. Även om tjuven sätter in ett annat simkort i telefonen kan man söka efter den då sökningen av iPhonen går mot dess IMEI nummer. Stöldstänger du ditt abonnemang/kontantkort så spärrar vi operatörer möjligheten till utgående kommunikation. Ingående är tillåtet så att du kan ringa till den om den skulle ligga i ett dike till exempel.

Tyvärr är det så att man i och med detta förhindrar att göra triangulering med sitt eget stöldstängda simkort kvar i telefonen eftersom det är spärrat för utgående kommunikation då triangulering använder sig av små dataströmmar som den skickar mot master för att på så sätt ta reda på var den är i förhållande till masterna.

Med andra ord, gör en sökning via MobileMe först innan du stänger ditt abonnemang för att se om du hittar igen den, men se till att göra detta skyndsamt i vilket fall för att minimera eventuella risker med kostnader för ringda samtal eller liknande.

 

Mvh

Anders Häll

Telia Kundservice

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Klart det finns Pinkods-lås på iPhonen;

Inställningar -> Allmänt -> Lösenkodslås (sätt pinkod) ->kräv lösenkod efter (välj tid). Voila!

Se även till att aktivera "Radera data". Då raderas allt om man matar in fel kod 10ggr. Inga problem iom att man backupar telefonen vid varje synk.

Har självinställt att om jag inte använt telefonen på 1 timma så låses den. Detta innebär att man inte behöver knappa in den varje gång. Tappar du telefonen kan du vara lugn att den som hittar den inte har åtkomst till innehållet.

 

Har kört med detta förut, men jag tröttnade. Detta är jättebra, för den som tycker det är kul att knappa in sin kod hela tiden. ;)

Jag skulle vilja ha denna kod när jag slår på telefonen, inte varje gång jag vill göra nåt med den.

Men man kan ju inte få allt, hehe.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för alla svar. Men har en till liten fråga nu. :)

 

Om det är så att man inte hittar sitt IMIE-nummer är man körd då? Om man alltså inte har lådan eller kvitton kvar. Finns det någon möjlighet att köra en triangulering ändå? Eller något annat sätt att hitta den eller spärra den?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En förslagen tjyv lär väl kunna programmera om IMEI-numret, det är väl inte hårdkodat?

 

 

Du kan inte hacka IMEI :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Telia Kundservice

Hej

 

Om man inte hittar sitt IMEI nummer är det besvärligt, vi operatörer kan inte chansa på ett IMEI nummer då risken att vi stänger felaktig telefon är stor. Om man har tur kan butiken som sålde iPhonen till dig gå igenom sin databas, om du har ungefärligt tidpunkt och datum när du köpte den. Beställde du den via webben så kan vi på Telia leta upp leveranssedeln som i vårt fall även agerar garantisedel. Då kan man få fram IMEI-numret. Via kontot i MobileMe kan man söka efter sin iPhone men inte utan att man har MobileMe kontot aktivt på sin iPhone. Utan det installerat och aktiverat så kan man inte triangulera den.

 

Mvh

Anders Häll

Telia Kundservice

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

IMEI numret står i telefonen under Inställningar -> Allmänt -> Om

 

Skriv ner det någonstans innan ni tappar den.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kan inte hacka IMEI :)

 

Hacka nej men det gick bra ändra IMEI-nummer före version 2.0 av mjukvaran iaf :) Vet inte om det går att göra det numera dock.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kan inte hacka IMEI :)

 

Inte hacka, men ändra lär gå, på nästan alla mobiler.

Åtminstone säljs det apparater som skall fixa dylikt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...