Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Mac och Internet cable 2000


cquenced

Rekommendera Poster

Läste tidigare om problem med IC2000 och mac. Jag hade då inga problem.

 

I förra veckan började det. Internet strulade och efter mycket snurrande kom jag fram till att routerns nätdel inte var som den skulle (Dl-604). Konventionella nätdelar har en tendens att svälla när de blir för varma. Löser inte värmessäkringen då, kommer den lämna något för låg spänning. i mitt fall vill den ha 5V. Spänningen skönk nog lite lagom mycket för att routern skulle börja strula men inte sluta funka helt. I detta strul startar jag om modemet och i efterhand förstår jag att den då laddar in ny programvara som jag inte haft tidigare. Den inbyggda DHCP-servern som numer finns med krockar med Dlinkens och det blir bara skit av alltihop. Däremellan har jag lånat en annan router och testat men utan framgång. Jag tar nätdelen från mitt gammla kabelmodem och ansluter. Den också på 5V 2A. Den går en minut innan den säger poff.

 

Skönt, då vet jag iallafall att routern är sönder och får på så sätt anledninga tt köpa en ny. Dlink 624 blev det. Kommer hem och kopplar in. Lan funkar men inte wan. Mycket geggande senare lyckas jag stänga av kabelmodemets DHCP och vipps.

 

Jag hade vissa problem att stänga av DHCP från macen då den vid tryck på ex. "spara ändringknappen" öppnade internetinställningar i macen utan att spara ändring. Från Pcn var det inga problem. Telias mening är nog utan att de vet det att det inte går att konfiga från en mac men att det funkar fint då det väl är igång.

 

Så, kontentan är att Telia (ComHem), som vanligt inte har en aning om vad det är de levererar och ska man köra med router måste modemets DHCP vara avstängd. Vad man bör tänka på är att man måste logga ut IC innan man kopplar in routern. Annars tycker loginservern att nån redan är inloggad och släpper varken in eller ut dig.

 

Hoppas det kan hjälpa nån.

 

Mats

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...