Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Toast bränner bara dvd i 2x?


Lage

Rekommendera Poster

Hej!

 

jag har precis köpt en dvd-bränanre (Nec 2500) och satt in den i min PowerMac G4 Quicksilver. Fungerar utmärkt efter att jag patchat den.

Enda problemet jag har nu är när jag försöker bränna dvd i Toast. Den bränner bara i 2x, trots att brännaren bränner i 4x på RW och 8x på R... (Skivorna jag har är märkta med 4x.) Det går heller inte att välja någon annan hastighet när man ska bränna skivorna.

 

Är det bara jag som har problem med detta, eller är det Toast, och finns det i sådana fall något annat program man kan använda som klarar att bränna i snabbare takt? (Det tar nu typ 24 minuter bara att bränna en skiva... :-(

 

/lage

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst iMatte

Jag kan bränna i 4x med både Toast 5.x och Toast 6.0. Jag kör en "egentligen-inte-kompatibel" brännare (Lite On LDW 451-S) på min G4 Ouicksilver med Panther 10.3.3.

Jag skulle nog testa att bränna med andra skivor innan jag gjorde något annat, om jag var du. Jag har hört att alla skivor inte fungerar lika med alla brännare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kan bränna i 4x med både Toast 5.x och Toast 6.0. Jag kör en "egentligen-inte-kompatibel" brännare (Lite On LDW 451-S)  på min G4 Ouicksilver med Panther 10.3.3.

Jag skulle nog testa att bränna med andra skivor innan jag gjorde något annat, om jag var du. Jag har hört att alla skivor inte fungerar lika med alla brännare.

Tack för snabbt svar.

Jag kör f.ö. också Panther 10.3.3.

Det jag tycker är skumt är dock att Toast skulle känna av skivorna innan den börjar bränna, och kunna bedöma hastighet...

(Dessutom ska ju skivan klara 4x.) Det finns inte ens något kursivt alternativ i menyn att välja bland (alltså sådana som inte går att välja) utan bara just 2x.

Använder f.ö. Toast 6.0

 

/lage

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har samma erfarenhet med mina brännare CD och DVD man skall aldrig bränna i högsta brännarhastigheten på skivorna, inte heller högsta skivhastigheten

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst iMatte
CD och DVD man skall aldrig bränna i högsta brännarhastigheten på skivorna, inte heller högsta skivhastigheten

Varför ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Upptäckte en ny lustig sak:

 

Det är bara med DVD+R som jag bara kan bränna i 2x. Med DVD-R kan jag bränna i 4x...

(Iofs borde brännaren klara av mer, men skivorna klarar ändå bara 4x så jag får väl låta mig nöja med det, förutom att jag gärna skulle vilja kunna bränna mina DVD+R i 4ggr också!)

 

/lage

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...