Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

HJÄLP, jag är förvirrad!


joadoa

Rekommendera Poster

Hej alla!

 

Så nu sitter jag här med min nya MBP helt vilsen (jag kör dubbelt med min gamla pc också) ;) Nu ska jag snart börja importera mina foton till macen, iPhoto vill ju då lägga beslag på alla mina foton, vart kommer dom att hamna då? Jag är ju van att ha ett visst system i mina foton dvs Mapp - år undermapp datum - händelse... Eftersom jag har fotat under typ 5 år så är det en MASSA av mappar som är organiserade på mitt sätt.

 

Ska jag köra vidare på detta sätt? Och hur gör jag då och vart ska jag lägga mappen "bilder" då, och om jag inte ska göra det vart hamnar bilderna när iPhoto tar dem till sin värld?

 

Tack på förhand

 

Mvh/j

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

iPhoto är ett utmärkt, och lättanvänt program för att hålla reda på dina bilder.

Bilderna lagras i katalogen /users/(din användare)/pictures/iphoto_library/

 

Du väljer själv sedan hur du vill sortera dina bilder och du kan snabbt och enkelt skapa kataloger och mappar i programmet med den sortering du önskar.

 

Vill du inte att iPhoto ska startas då du ansluter din kamera så slå av funktionen i inställningarna för iPhoto.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fast för guds skull pilla inte manuellt i mappsystemet ovan. Då går det åt h...e.

Du administrerar mappar, händelser, album mm genom programmet iPhoto.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fast för guds skull pilla inte manuellt i mappsystemet ovan. Då går det åt h...e.

Du administrerar mappar, händelser, album mm genom programmet iPhoto.

 

Bra att du understryker det. En del som kommer fån Windows-världen är vana vid att de behöver sitta och redigera, fylla och ändra i saker i filsystemet. Vi som kör Mac vet bättre :)

 

Kort sagt - använd iPhoto och peta inte i katalogerna i filsystemet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så nu sitter jag här med min nya MBP helt vilsen (jag kör dubbelt med min gamla pc också) ;) Nu ska jag snart börja importera mina foton till macen, iPhoto vill ju då lägga beslag på alla mina foton, vart kommer dom att hamna då?

 

Om du låter iPhoto ta hand om dina bilder så hamnar de i iPhoto-mappen som ligger i mappen Bilder.

Om du inte vill använda iPhoto så kan du slå av det.

 

Det finns många alternativ till iPhoto - exempelvis Shoebox och QPict.

Du kan dessutom visa bilder direkt i Macen, utan iPhoto. Och Förhandsvisning har vissa grundläggande justeringsfunktioner för bilder också.

 

Jag är ju van att ha ett visst system i mina foton dvs Mapp - år undermapp datum - händelse... Eftersom jag har fotat under typ 5 år så är det en MASSA av mappar som är organiserade på mitt sätt.

 

Du kan ha olika strukturer och sorteringar inuti iPhoto också, iPhoto är ett bildvisnings och katalogprogram med grundläggande funktioner för bildjusteringar.

 

Ska jag köra vidare på detta sätt?

 

Det kan bara du bestämma.

 

Och hur gör jag då och vart ska jag lägga mappen "bilder" då, och om jag inte ska göra det vart hamnar bilderna när iPhoto tar dem till sin värld?

 

Låt mappen Bilder ligga där den ligger, i ditt hemmabibliotek. iPhoto rör inte mappen Bilder, iPhoto har sin egen mapp som ligger i mappen Bilder. Om du flyttar mappen Bilder så kommer du att få hur mycket strul som helst eftersom det är en standardmapp i systemet och mjukvarorna, inte bara iPhoto, förväntar sig att den ligger i din hemmamapp och kommer bli väldigt struliga om du flyttar den till annat ställe.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...