Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

formatera hårddisk Seagate 1G


maribelle

Rekommendera Poster

Hej!

 

Jag undrar om någon kan hjälpa mig med hur jag ska få min nya externa hårddisk på 1G från Seagate att prata samma språk som min mac Apple Macbook? Den bör formateras och enligt Seagates hemsida skall det gå att fixa. Jag undrar också om den sedan kan gå att använda mot min Timemachine som jag har för back up? Jag har en extern hårddisk som är av märket elements på 500gb och den är formaterad (med hjälpande hand) så den funkar mot datorn. Jag kör den mot Timemachine, men vill passa på att fråga om det är något man bör tänka på vid denna typ av uppbackning? Eller är det som om man gör det manuellt själv bara att det ör mekaniserat? Tar det extra plats av hårddisken eftersom det sparas så ofta?

 

MVH

Maribelle

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bältesclip

Koppla in disken, starta Skivvertyg, välj Radera, välj format Mac OS extended (journalförd).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

Tack för det, känner svagt igen det från den förra hårddisken för över ett år sedan.

 

Fick support på Apple igår och då fick jag tipset om att göra MS-DOS för att kunna köra hårddisken även mot en PC. Jag ställde frågan specifikt om det går att överföra filmer och filmprojekt då.. och jadå det skulle det, men nu vid kopiering får jag felmeddelande "typ0" och åtgärden dvs kopiering av filmerna går ej att utföra. Är det något du/ni känner till?

Måste man låsa hårddisken till bara MAC?

 

Tacksam för snabbt svar:-) trots sol&värme!

Ha det gött!

/Maribelle

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har för mig att MS-DOS formatering klarar filer på högst 4 GB...B)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det lär finnas verktyg för att läsa HFS+ i Windows numera.

 

MacWorld gjorde en jättegrej av detta bara för ett par dagar sedan vill jag minnas.

Jodå, här var det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har haft exakt samma problem med en Seagate 1 tb. Den ville inte visa sig vare sig i skivverktyg eller något annat. Hade laddat ned massor på den o formaterat i extended journalförd. Efter lite klurande kom jag på det. Strömförsörjninen och desss inställningar inne i disken! Plockade fram pc:n in med programmet seagate manager som följde med på disken. Ställde om strömförsörjningen så att den INTE stänger av efter 15 min som den är förinställde. Kopplade loss den från pc:n och in i macen, nu funkar det. Inte kul med strulande diskar, ingen mer Seagate för min del.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

marcushedenstrom

Vissa Seagate-diskar behöver ju en firmware-uppgradering för att avhälpa vissa fel. Värt att kolla upp kanske.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...

hej!

Jag har nu formaterat den igen och kunnat kopiera över filerna manuellt mapp för mapp så det verkar vara ok om jag hoppar över time machine-back ups mappen.

Känns ju lite osäkert om man kan lita på denna nu efter det ni skrivit..

Kom det strömförsörjningsproblemet plötsligt efter att ha fungerat bra menar du (Ritaren)..? Var det längesedan du köpte den disken? Det står på Seagates hemsida att den är ok med Mac.

 

Tips på annan extern hårddisk som funkar bra mot Mac? Gärna minst 1TB..

 

/Maribelle

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En WD MyBook studio edition kanske? Fungerar med både FW800 och usb samt eSata och är för formaterad för Mac

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...