Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Mobile me+domän


silverarrow

Rekommendera Poster

silverarrow

Hej!

 

Tänkte gå över till Mobile me och skrota mitt nuvarande webbhotell. Som jag förstått det är det inga problem att använda min nuvarande domän i mobile me. Men gäller det även för mail som jag har kopplat till min egen domän? Så jag kan köra min egen domän och mail helt och hållet i mobile me, precis som vilket webbhotell som helst?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

silverarrow

Nu har jag varit på apples chat. Tog två minuter så fick jag svar, det var oväntat snabbt :). Svaret är tyvärr att det inte går att köra sin egen mail där. Endast din domän som webbsida kan du köra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kolla hastigheten och kapaciteten innan du lägger upp din hemsida på MobileMe. Apple har dragits med kapacitetsproblem och långsamma servrar under flera år, och lovat bättring under flera år.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du måste ha din existerande leverantör av domännamnet kvar eftersom Apple inte administrerar domännamn.

Om du har en .se-adress så är det samma som företaget där man har webbhotellet.

Från denna så ändrar du i de så kallade DNS-servrarna, domännamnservrar, för att peka om din adress - vidarekoppla - till Mobile Me. Det är så det fungerar. Du lägger alltså inte upp din domän på Mobile Me, utan du vidarekopplar din existerande domän till Mobile Me.

 

Eftersom Apple inte administrerar domännamn så kan du heller inte ha en Mail på Mobile Me med ditt domännamn, därför blir det en me.com-adress. Me är ju ett varumärke för Apple och något som de vill skylta med, göra reklam för.

 

Du kan skicka vidare din domän-mail till Mobile Me, men då behöver du också ha kvar ditt existerande webbhotell.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

silverarrow

ja, precis, tanken var att jag skulle kunna skrota mitt gamla webbhotell. Men det går inte, alltså behåller jag mitt gamla webhotell och skrotar Mobile me. Synd för jag gillade Mobile me. Men jag är inte så sugen på att betala dubbelt och jag vill behålla min domän och nuvarande mail.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Annars kan man ju använda MobileMe för att ha push på kalender och kontakter, iDisk, integrationen med Apple-program, etc. och ha sin egen domäns e-post administrerad via gmail. På det viset slipper man betala för webbhotellet (utöver MobileMe), utan endast för domännamnet. E-post med gmail är inte pushad, men ögonblicklig om man utnyttjar möjligheten att vara ständigt uppkopplad mot imap-servern. Nackdelen är att du måste gå in på gmails web-applikation för att läsa mail på webben, istället för på me.com.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...