Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Skillnad Eizo S2432W och SX2461W


iCos

Rekommendera Poster

Står i valet mellan ovanstående modeller (ett tredje alternativ är Nec 2690)

 

Läste Macworlds test och det låter ju bra...vad får jag för dom ytterligare 3000 kronorna till SX2461W?

Efter att ha läst specen till Nec så kånns faran för skogrsbrand (alternativt ögonskador) stor med 400 nåt i ljusstyrka

 

Är mottaglig för några goda råd på vägen. :propellerbaver:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thomas Ytterberg

Ifall du jämför beskrivningarna här...

http://www.eizo.com/products/lcd/s2432w/index.asp

http://www.eizo.com/products/lcd/sx2461w/index.asp

 

...verkar 2461W ha lite vassare gammahantering och en funktion för att säkra uniformiteten plus lite nyare teknik och fler certifieringar etc. Om det är värt 3000K extra? Omöjligt att säga innan man sett vad som är skillnaden.

 

2690WUXi-modellen från NEC har inladdningsbar LUT, dvs att den kan kalibreras hårdvarumässigt, gissningvis genom att man pröjsar för deras Spectraview-programvara.

 

NEC:s skärmar i den här klassen ska hantera en sänkning av ljusstyrkan utan att sabba gamma eller gråskala. Kan det dessutom ske via hårdvarukalibrering blir det hela väldigt enkelt. Man talar i princip om för Spectraviewprogramvaran vad man vill uppnå i form av ljusstyrka och färgstandarder.

 

Eller är det en Spectraview 2690 du funderar på? Då är det tipptopp från början med certifikat från fabriken inklusive mätvärden och avvikelser över hela ytan. Programvaran ingår. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack Thomas :) Den sits jag är rädd för att hamna i är HP 2475 syndromet med Nec 2690...dvs att det överhuvud taget inte går att sänka brightness till mänskliga (för mig) nivåer. Då känns det säkrare med Eizons 300 än med Necens 400 lc/m2. Håller det resonnemanget?

 

Slutligen: Vad skulle du köpa för skärm för 15000:-? Nåt annat eller...

 

Läste någonstans att s-pva skärmarna ger djupare svärta an ips o är mer lämpade för film. Stämmer det?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thomas Ytterberg
Tack Thomas :) Den sits jag är rädd för att hamna i är HP 2475 syndromet med Nec 2690...dvs att det överhuvud taget inte går att sänka brightness till mänskliga (för mig) nivåer. Då känns det säkrare med Eizons 300 än med Necens 400 lc/m2. Håller det resonnemanget?
Någon måste testa och se skärmen beter sig vid sänkning av ljusstyrkan för att man ska kunna avgöra något. Specar är bara specar och ett uttryck för tillverkarens godtycklighet, så man kan inte titta på en spec och dra några djupare slutsatser om produktegenskaper. Det finns till exempel skärmar som har 400 cd/m2 specat, men när de ställs i sRGB-läge går taket vid 200 cd/m2. Sådana beteenden kan man inte läsa ut av en specifikation. Dessutom väldigt individuellt för dig som användare huruvida ett sådant beteende är till last eller inte.

 

Slutligen: Vad skulle du köpa för skärm för 15000:-? Nåt annat eller...
Kommer troligen sitta på en NEC 2690WUXi2 inom kort. Om jag inte ändrar mig och skjuter till de extra för en Spectraview. :pompoms:

 

Läste någonstans att s-pva skärmarna ger djupare svärta an ips o är mer lämpade för film. Stämmer det?

Nätet är fullt av sådana här försök att desperat läsa in några slags egenskaper utifrån meningslösa specifikationer. "djupare svärta" och liknande handlar inte om enskilda komponenter utan hur produkten som helhet presterar och hur man som användare kan tillgodogöra sig de egenskaperna. Kort och gott, svarar skärmen mot krav jag ställer?

 

Men eftersom svaren inte finns därute, sånär som ett par sajter som gör habila tester, så börjar folk gripa efter halmstrån och läsa in komplexa egenskaper i siffror och teknik. Ungefär: "Jag såg en ips-skärm och film flöt tokbra men bilden var lite dassig, alltså är alla ips-skärmar likadana eftersom det är den enda referenspunkten jag har. Nu skriver jag om det på ett internetforum.

 

Finns bara ett sätt att få svar och det är att testa och utvärdera varje skärm individuellt, eller satsa på det bästa från första början. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okey...synd är ju att det inte finns något Showroom för High Grade skärmar i Stockholm (rätta mig om jag har fel).

 

Ja...du har väldigt rätt i det du skriver och det är nyttig läsning!!! :respekt:

 

Låter rätt betryggande med ditt skärmval...vad är det för skillnad mellan Nec Spectraview 2690 och Nec 2690 WUXi2...förutom 4000 spänn?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thomas Ytterberg

Främst är att med Spectraview medföljer programvaran för hårdvarukalibrering. Skärmen är också verifierad i fabrik så att ingen yta av skärmen avviker mer än DeltaE 2 vilket intygas med underskrivet certifikat. Du får alltså en skärm som är så perfekt uniform det bara går (för det priset) och ett mätprotokoll som styrker detta. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Låter fint...men eventuellt kan jag leva utan det :)

 

WUXi2 finns BARA i Silver/White...i början blev jag deprimerad men nu börjar det kännas bättre...JAG TROR JAG BESTÄLLER EN SÅN :skondans:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Anders Lundberg

Ja att ips-paneler skulle ha "sämre svärta" kan jag personligen motbevisa. Har en Hyundai W241DG, vilken är ruskigt billig för sin kvalitet, men tyvärr bara säljs här i Japan. Den har i vilket fall som helst riktigt bra svärta med sRGB (har ingen Spyder eller liknande, så jag kör IEC61966-2.1), och märkbart bättre färgomfång än min macbook pro (har inte så mycket att jämföra med...)

 

Jag skulle tro att vilken av de där skärmarna som helst skulle ge min skärm mindervärdeskomplex.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja att ips-paneler skulle ha "sämre svärta" kan jag personligen motbevisa. Har en Hyundai W241DG, vilken är ruskigt billig för sin kvalitet, men tyvärr bara säljs här i Japan. Den har i vilket fall som helst riktigt bra svärta med sRGB (har ingen Spyder eller liknande, så jag kör IEC61966-2.1), och märkbart bättre färgomfång än min macbook pro (har inte så mycket att jämföra med...)

 

Jag skulle tro att vilken av de där skärmarna som helst skulle ge min skärm mindervärdeskomplex.

 

Japan...det ger åtminstone mej mindervärdeskomplex :foralskad: ja jag tänker på geishorna alltså...

Intressant att höra om Hunday...jag ska ta och googla på den på kul...hur mycket gav du för den? Helst omräknat...yen är inte min starka sida.

Angående mina tre kandidater till köp så blev det en Nec WUXi2 2690 skinande vit, som jag beställde från Multitech i tisdags för 11765 spänn (ja det blir havregrynsgröt ett tag framåt)..ska bli kul när den kommer, helt fel kan man väl förhoppningsvis inte hamna (och i så fall är jag i gott sällskap med Thomas). Problemet är ju att det inte går att beskåda dom här skärmarna någonstans...i alla fall har inte jag hittat nåt ställe.

 

Återkommer med rapport när skärmen anlännt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...