Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Fästingar, djävulens påfund..


Pocahontas

Rekommendera Poster

Måste nog vara ett av de mest "onödiga" kryp som finns, inte till nytta för nån annan varelse...

 

Ryckte tre fästingar häromdagen, två på lårets insida, var inte så svåra att ta bort, men den tredje..satt på pungen :w00t:

När jag ryckte loss den så blödde det rejält, blev ett hål där blodet bara forsa ut och inte visade nån tendens till att sluta rinna..

Kan förstå hur tjejer känner sig som har en kraftig mensblödning..det rann blod längs hela benet och ner på fötterna..och hur sätter man på plåster eller bandage på pungen grabbar :lol:

Lödkolven hade varit ett alternativ...fick snällt inta horisontellt läge och ligga en stund tills det värsta gick över..

 

Expressen hade lite om fästinghotet idag..Så här tar du bort fästingar

 

och en animerad film om fästingfanskapet

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

-Fästinghalsband? :D

Har vi satt på hunden i alla fall. En märklig iakttagelse har jag i alla fall gjort, vår nuvarande hund är ganska ljus i pälsen och drar åt sig fästingar som en magnet i en skruvlåda. Vår förra hund var mörkbrun i pälsen och hade nästan aldrig fästingar. Har läst någonstans att fästingar dras till ljust.

Själv har jag aldrig blivit fästingbiten trots att jag klippt så mycket högt gräs genom åren. Undrar varför? -Blir aldrig myggbiten heller, kan det finnas något okänt samband?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Samband... hur menar du, har du oxå mörkbrun päls över hela kroppen?

 

Nej men jag blir solbrun av att läsa en resekatalog! :D

post-13062-1246257858.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej men jag blir solbrun av att läsa en resekatalog! :D

post-13062-1246257858.jpg

Dumma tjejer.

Hudkliniken nästa..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sola är inte farligt. -Det är en myt odlad av solkrämsfabrikanter och "katastrofreportrar". Om man använder skallens insida. Solljus är nyttigt med all sitt D-vitamin.

Börjar man grunda försiktigt på balkongen i april maj med rätt solskyddsfaktor efter ens hudtyp. Själv hör jag lyckligtvis till dem som aldrig blir röd utan bara brun och behöver bara solskydd i extrema fall.

Däremot är det säkert inte speciellt bra att åka tex till Thailand mitt i vintern och ligga fjorton dagar i solen. Speciellt inte för den som är rödhårig och har lite "inbyggt solskydd". En undersökning som presenterades på nyheterna härom dagen pekade just på ett samband mellan hudcancer och ökat solsemestrande utomlands "mitt i vintern". Kurvorna följs åt som två järnvägsspår.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Oxå hört att det finns dom som oroar sig för nya trenden att det är nyttigt med sol, D-vitamin kan man få i sig via maten, sola ska man göra med måtta, det är inte alls ofarligt.

 

Jag fick rätt så fina röda och vita ränder på magen i helgen, satt och sola nämligen. Det bör man inte göra om man nu inte vill va randig som ett bi. :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Växte upp med att det var nyttigt med sol och att alla barn skulle ut i solen så fort som möjligt,men sluta sola när/om man blev röd. Det var som sagt först när Mallåkra-resor blev "standard" som solen blev farlig. Men kolla in den här sidan Testa din solpersonlighet Det är nog viktigt att känna till sin hudtyp. Själv kom jag väl på 3,8 eller nåt. Kan bli lite röd om näsryggen om jag varit ute på sjön en hel solig dag utan solskydd.

Tycker "solskadedebatten" kantrat och förlorat sina propotioner på samma sätt som "fettdebatten" och en hel massa andra debatter som orsakat "larm" i Aftonbladet och Expressen.

Lite mer fakta:

Hur fungerar solskyddsfaktor?

Fin solbränna så säkert som möjligt

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Själv har jag aldrig blivit fästingbiten trots att jag klippt så mycket högt gräs genom åren. Undrar varför? -Blir aldrig myggbiten heller, kan det finnas något okänt samband?

Jag tror inte det är okänt. Jag har läst att det beror på blodtyp, personlig doft samt vad man äter. Kommer inte ihåg mer detaljer, men det borde inte vara omöjligt att hitta på nätet. Själv blir jag aldrig myggbiten och vad jag minns har jag nog endast som barn haft nån enstaka fästing.

 

Och för att knyta an till Pocas trådstart - Jag håller med om att fästingar är äckliga och känns onödiga, men de är väl bl a fågelmat? Så lite nytta gör de väl i näringskedjan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

-Småfåglarna har blivit färre och fästingarna fler, kan nog finnas ett samband där.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Svårt att tänka mig att fästingar ingår i fåglars kost om inte annat än undantagsvis. Det är inte mycket att picka efter en liten litel skitfästing.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan bli lite röd om näsryggen om jag varit ute på sjön en hel solig dag utan solskydd.

Ja då kan ju du ta lätt på larmrapporter eftersom du i praktiken nästan är icke-vit (alltså negxx-ordet man inte får använda), två timmar räcker nog för att jag skulle bränna mig duktigt. Faktum är att många dör av hudcancer idag och det verkar öka så jag skulle inte ta så lätt på det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Observatör

Fästingar biter sig inte fast. De har klippande mandibler (chelicerae), och mellan dessa skjuter de in ett sugande rör (hypostom) som har hullingar, vilket gör att de sedan sitter fast. Läs mer här.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nja så mörk är jag inte! Fram i november är jag allt lika kritvit som alla andra. Bli brun väldigt fort är en annan sak.

Jag vill ändå påstå att man klarar att sola i det klimat man normalt lever i. Däremot kan det bli problem om man kommer vinterblek och lägger sig 14 dagar på stranden vid ekvatorn var och varannat år. De som bor där har ju byggt upp sin solbränna stegvis under många år.

 

Vad gäller fästingar och deras fiender finns det läsning här

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Observatör

Härom månaden gick en del arga psykiatriker ut och hävdade att fler dör av att inte få njuta av solen, än de som dör av hudcancer. Som vanligt hamnar psyksjuka i skuggsidan av samhället.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fästingar biter sig inte fast. De har klippande mandibler (chelicerae), och mellan dessa skjuter de in ett sugande rör (hypostom) som har hullingar, vilket gör att de sedan sitter fast. Läs mer här.

 

 

Tittade du på den animerade filmen i mitt första inlägg :borstatanderna:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nja så mörk är jag inte! Fram i november är jag allt lika kritvit som alla andra. Bli brun väldigt fort är en annan sak.

Jag vill ändå påstå att man klarar att sola i det klimat man normalt lever i. Däremot kan det bli problem om man kommer vinterblek och lägger sig 14 dagar på stranden vid ekvatorn var och varannat år. De som bor där har ju byggt upp sin solbränna stegvis under många år.

 

Vad gäller fästingar och deras fiender finns det läsning här

 

 

Det var kul att se att de hade så många fiender, kanske man skulle ge sig på att odla upp "fästingfiender" :borstatanderna:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Värmen är en bra början. Brukar mata fåglarna vintern igenom, alltid är det någon ohyra som stryker med.

Har märkt en nyckelpige och humleexplosion i år. Båda har varit "nästan utdöda" här i många år. Samtidigt har getingarna minskat rejält.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tror getingarna frös ihjäl, åtminstone här i våras, drottningarna hade precis satt igång sitt bobyggande under takåsarna, så kom nattfrosten, och efter det har det varit väldigt sparsamt med getingar.

Var visserligen en drottning inne och surrade i köket i morse, men den tog jag med flugsmällan.

 

Getingarna ska man egentligen inte ta kål på, de håller efter mycket annat sattyg, flugor, bladlöss, mygg, knott osv..rovdjur som de är..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har fått byta ett par vindskivor som getingarna "käkat upp" inifrån och hackspetten gjort hål i. De uschlingarna förstör äpplena på träden. Får hoppas att nyckelpigorna gör jobbet lika bra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tror getingarna frös ihjäl, åtminstone här i våras, drottningarna hade precis satt igång sitt bobyggande under takåsarna, så kom nattfrosten, och efter det har det varit väldigt sparsamt med getingar.

Var visserligen en drottning inne och surrade i köket i morse, men den tog jag med flugsmällan.

 

Getingarna ska man egentligen inte ta kål på, de håller efter mycket annat sattyg, flugor, bladlöss, mygg, knott osv..rovdjur som de är..

 

I år har vi många beskedliga bin och humlor på landet, jag sa åt barnen att jag tror att getingarna inte trivs där bi och humlor lever. Ligger det något i det?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har ännu aldrig fått en fästing. Får inte myggbett längre heller (fast de är ju runt mig, så jag tror att de sticker utan att jag får en reaktion vid sticket), och senaste gången jag fick det var när jag var på scoutläger i Dalsland 1991 eller 1992.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

vad heter han djurgubben (kålmorden?) som tv alltid ringer till så kommer han dit med några stackars djur?

 

iaf så sa han att fåglar inte käkar fästingar, å fästingar var det enda djur som han inte gillade, han fattade typ inte vad dom skulle vara bra till. han är ju typ sveriges djurexpert så då måste de ju va så.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

(kålmorden?)

Jag vill verkligen inte klaga på stavning, men i detta fall var det ju faktiskt en rolig felstavning. Medveten eller inte... :borstatanderna:

 

Sen tror jag att du efterfrågar Jonas Wahlström som är från Skansen... :whistling:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag vill verkligen inte klaga på stavning, men i detta fall var det ju faktiskt en rolig felstavning. Medveten eller inte... :borstatanderna:

 

Sen tror jag att du efterfrågar Jonas Wahlström som är från Skansen... :whistling:

 

hehe har faktiskt inte en aning om hur de stavas, aldrig varit där

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...