Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Fel på batteri?


Ginosso70

Rekommendera Poster

Hejsan! Jag har den billigaste modellen av nya macbook pro 13". Sitter och surfar just nu med full belysning på tangentbordet, halvfull screen brightness, spotify med musik på svag volym. Batterimätaren visar att det är 77% kvar av batteritiden och att det är 3h och 24minuter kvar. Är det inte 7 timmar totalt utlovat? Hur kan den då visa så lite nu?

 

Tacksam för svar.

 

/Robin

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 53
  • Created
  • Senaste svar

Det beror nog lite på vad dom hade för funktioner på datorn igång när dom gjorde testet,

men det där låter onekligen lite klent... :fundersam:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hejsan! Jag har den billigaste modellen av nya macbook pro 13". Sitter och surfar just nu med full belysning på tangentbordet, halvfull screen brightness, spotify med musik på svag volym. Batterimätaren visar att det är 77% kvar av batteritiden och att det är 3h och 24minuter kvar. Är det inte 7 timmar totalt utlovat? Hur kan den då visa så lite nu?

 

Tacksam för svar.

 

/Robin

 

 

Vet inte om det är orsaken men Spotify drar en hel del. Konstant streaming av musik till alla användare gör att ditt nätverkskort får arbeta ganska effektivt.

 

Sen om du surfar så antar jag att det är med bilder, flash osv. Detta drar också en del och tror inte att Apple gjorde detta it testet. Stäng av tangentbordsbelysningen. Stäng av alla bakgrundsprogram (Endast denna sida igång i Safari). Sätt Ljusstyrkan på "1 prick".

 

Testade det nu och hade då lite över 7tim batteritid..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du är inte ensam. Upplever detta också. Det verkar som att har man igång lite mera program så... Jag har lyckats få +7h några få gånger men för oss "alldagliga" användare så är det bara att glömma verkar det som.

 

Hoppar din tidsangivelse också som en jojjo? Startar man ett litet program kan tiden minska med 1h för att sedan stiga lite senare... hmm

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Angående batteriet:

http://support.apple.com/kb/HT1446?viewlocale=sv_SE

 

Men i instruktionerna står det detta:

 

Optimera inställningarna för batteridrift på panelen Strömsparare

  1. Välj Systeminställningar i Apple-menyn.
  2. Välj Strömsparare i menyn Innehåll.
  3. Klicka på Visa detaljer.
  4. Välj Batteri eller Batteridrift i popupmenyn Inställningar för.
  5. Välj Längsta eller Längre batteritid i popupmenyn Optimering.

Sedan går jag vidare till steg 3. Visa detaljer! Que!? Var i hela friden finns det...? Eller är manualen outdated? Vill ju gärna gå vidare till steg 4 och 5...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

viktorpersson

jag känner att mitt batteri är lite klent också. räcker knappt en förmiddag (4 timmar högst) med vanlig surf + cirka en 40 minuter streamad video.

 

Dessutom när jag kolla på health på iStat Pro så är jag redan nere på 97%?

 

Dags att ringa Apple eller vänta lite och se om det tar sig? Jag har 3 cyklar på batteriet, så det kanske blir bättre med lite användning.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har också upplevt att batteritiden inte är vad som är utlovat. Får höra av mig till Apple och se vad dom säger. Är redan uppe i 6 cykler.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Angående batteriet:

http://support.apple.com/kb/HT1446?viewlocale=sv_SE

 

Men i instruktionerna står det detta:

 

Optimera inställningarna för batteridrift på panelen Strömsparare

  1. Välj Systeminställningar i Apple-menyn.
  2. Välj Strömsparare i menyn Innehåll.
  3. Klicka på Visa detaljer.
  4. Välj Batteri eller Batteridrift i popupmenyn Inställningar för.
  5. Välj Längsta eller Längre batteritid i popupmenyn Optimering.

Sedan går jag vidare till steg 3. Visa detaljer! Que!? Var i hela friden finns det...? Eller är manualen outdated? Vill ju gärna gå vidare till steg 4 och 5...

 

Ser det hos dej inte ut som på bilderna? (Tiger)

post-12618-1246276709.jpg

post-12618-1246276744.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

...

 

Nej jag saknar de två övre alternativen på dina bilder:

"Inställningar för:"

"Optimering:"

 

Eller har dom plockat bort det för MBP? Hur ser det ut hos Er som har MBP?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om jag bara surfar (1 - 2 flikar) å chattar utan att lyssna på musik eller streama någon video eller liknande så räcker batteriet lite mer än 5 timmar.. har då ljusstyrkan någonstans strax över medium.. tycker inte heller att jag upplever att jag får den utlovade batteritiden..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så här ser det ut hos mig, hjälp säger lika dant.

 

Är själv mycket besviken på batteriet också, med skärmen belysning och tangentbord på typ 4-5 prickar och bara surfar runt, kanske lite Spotify igång får jag max 3, knappt 4 timmar. Inga andra program än safari igång.

 

post-44230-1246290148.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag känner att mitt batteri är lite klent också. räcker knappt en förmiddag (4 timmar högst) med vanlig surf + cirka en 40 minuter streamad video.

 

Dessutom när jag kolla på health på iStat Pro så är jag redan nere på 97%?

 

Dags att ringa Apple eller vänta lite och se om det tar sig? Jag har 3 cyklar på batteriet, så det kanske blir bättre med lite användning.

 

Kalibrerade du batteriet i första veckan? Annars gör det direkt.

 

post-44230-1246290624.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Måste flika in att tangentbordsbelysningen verkar vara en liten bov i dramat, stänger jag av belysningen ökar batteritiden ganska drastiskt. Kör nu med endast en prick på tgb, och 5 prickar på bildskärm, och batteritiden gick från 2:30 till strax över 3 timmar direkt bara av att jag drog ner tgb-belysningen från 4 - 5 prickar ner till 1...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

viktorpersson
Kalibrerade du batteriet i första veckan? Annars gör det direkt.

 

post-44230-1246290624.png

 

 

Är fortfarande i första veckan, så jag ska göra det imorgon när jag är på jobb.

 

Blir nyfiken på bakgrundsbelysningen på skärmen, alla verkar ha rätt lågt (5 prickar?)

På min Macbook hade jag alltid fullt, nu är den här skärmen bättre men jag ser att jag själv har minst hälften här..

(och tangentbordsbelysningen är avstängt i 99% av fallen)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej! Ja tiden hoppar som en jojjo när jag gör lite olika grejjer. Prövade stänga ner en del program och sätta belysningen på precis 1, fick då en tidsangivelse på 8h och 13 min. Ska kalibrera omedelbart!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

viktorpersson

Håller på att kalibrera nu, men jag kör väldigt sparsamt (safari 3 flikar, låg skärmbelysning, ingen tgb-belysning) och jag kommer aldrig över 5h 20min i tidangivelse...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Håller på att kalibrera nu, men jag kör väldigt sparsamt (safari 3 flikar, låg skärmbelysning, ingen tgb-belysning) och jag kommer aldrig över 5h 20min i tidangivelse...

 

Blev det bättre efter kalibreringen för dig? Jag tänkte köra min nu under natten och se vad som händer. Annars blir det till att ringa Apple. Batteritiden var en av anledningarna till att jag bytte ut min Air och som det är nu så är den ju inte bättre.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu har jag använt datorn i ca 2h, inget speciellt utan lite surfa och iTunes på och har 46% kvar av batteriet enl iStat och 1:21min enl batteri indikatorn. Det är ju så jävla dåligt att jag blir förbannad!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

viktorpersson
Blev det bättre efter kalibreringen för dig? Jag tänkte köra min nu under natten och se vad som händer. Annars blir det till att ringa Apple. Batteritiden var en av anledningarna till att jag bytte ut min Air och som det är nu så är den ju inte bättre.

 

Ja, jag har precis börjat kolla datorn efter kalibreringen. fick upp tiden till 6:40 enligt MBP men istat pro säger fortfarande mindre. det sjönk snabbt!

 

Safari, tre flikar. skärmbelysning 50%, ingen tgb-belysning. inget mer. 95% kvar av batteriet (enligt datorn är det 4 timmar kvar, iStat Pro: 3h 55 min).

 

Klaga?

 

Jag har AppleCare, funderar bara om det blir lättare att klaga nu eller senare?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Någon som läser recensioner innan de köper sina datorer nuförtiden? 13,3" MBP har mindre formfaktor givetvis än 15,4" och 17" MBP och således ett mindre batteri men samtidigt komponenter som drar nästan lika mycket som de större, you do the math.

 

Apple anger 7h för att det ska vara "on-par" med 15,4" MBP, men faktum är att 15,4" MBP har mycket bättre batteritid.

 

MacBook (vit): Litiumpolymerbatteri på 55 Wh

MacBook Pro 13,3: Litiumpolymerbatteri på 58 Wh

MacBook Pro 15,4: Litiumpolymerbatteri på 73 Wh

MacBook Pro 17: Litiumpolymerbatteri på 95 Wh

 

Så den vita MacBooken har nästan lika starkt batteri som 13" MBP. Dock kan ni trösta er med att den nya 13" MBP har mycket bättre batteritid än förra generationens Unibody MacBook.

 

Test från MacWorld.com där de rippade en DVD till HDDn och spelade upp denna med full ljusstyrka, Airport och tangentbordbelysning avstängt.

 

MacBook (vit): 3h 22min

Unibody MacBook: 2h 44min

MacBook Pro 13: 3h 33min

MacBook Pro 15: 4h 3min

MacBook Pro 17: 4h 18min

 

Källa:

http://www.macworld.com/article/141213/200...macbookpro.html

http://www.macworld.com/article/141185/200...acbook_pro.html

http://www.macworld.com/article/141233/200...acbook_pro.html

 

Edit: Ni kan förmodligen klaga hur mycket ni vill, jag tvivlar på att något kommer att hända. Datortillverkare anger aldrig hur de testar sina batterier. Första generationens MacBook Air så angav Apple t.ex 5h batteritid och det var då med alla trådlösa alternativ avstängt, låg skärmbelysning och SSD när datorn bara sitter och gör ingenting.

 

Finns många PC tillverkare som kör med likadan taktik. Dock är ju 15,4" MBP och 17" MBP mycket närmare sanningen än vad 13,3" MBP är.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har suttit sedan strax efter 21 nu och har surfat med 2 fönster varav det ena hade 2 flikar, har även haft iTunes igång och lyssnat på musik samt msn och chattat lite. skärmstyrkan har legat bara 4 - 5 pluppar från fullt och samma med tgb-belysning. skulle ha fått ut ca fem - fem och en halv timme. Känns faktiskt helt ok då jag knappast sparade på energiförbrukningen. Så nu har jag suttit och rippat musik och efter bästa förmåga pressat datorn i ca en timme så nu är tiden på väg att rinna ut så man får lägga sig och sova nån gång. :P Ska se om det dock inte blir lite bättre efter kalibreringen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Oavsett om jag "bara" får ut ca 4-5h, jag jämför bara med min gamla Vista PC där jag nätt och jämt kunde se en hel film utan att batteriet tog slut. Nu har jag ju batteri så jag kan se film både tur och retur på mina resor med tåget. Och dessutom en smidigare dator (13") än min gamla 15.4" som var så otymplig

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Min 3 år gamla MB (dåtidens värsting!!!) visade nu 2.29 när jag drog ut laddaren och den var fulladdad och nyinloggad. 269 laddcykler.

 

Kalibreringen ger väl ingen extra batteritid, den är väl bara till för att datorn ska lära sig hur batteriet rapporterar laddning??? Typ påminna ett chip om hur ett tomt/fullt batteri ser ut... :fundersam:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu har jag låtit datorn dra ur sig helt och sen låtit den stå över natten. När jag nu pluggar in sladden så anger Finder att jag har en uppladdnings tid på 1:30h... Tycker det verkar mysko...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

viktorpersson
Nu har jag låtit datorn dra ur sig helt och sen låtit den stå över natten. När jag nu pluggar in sladden så anger Finder att jag har en uppladdnings tid på 1:30h... Tycker det verkar mysko...

 

 

Jo, men det tar alltid längre tid! Ladda ner iStat Pro som widget, den brukar vara mer sanningsenlig tycker jag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.




×
×
  • Skapa nytt...