Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

iPhoto, lightroom, expression media ?


Therese71

Rekommendera Poster

Har av "bara farten" börjat använda iPhoto för lagring/katalogisering av mina bilder, men jag upplever att det är lite "segt"...? Har ni tips på andra bra program..... har hört mycket gott om Expression Media....eller kan Lightroom vara ett bättre alternativ? Använder Photoshop för redigering av bilder..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har av "bara farten" börjat använda iPhoto för lagring/katalogisering av mina bilder, men jag upplever att det är lite "segt"...? Har ni tips på andra bra program..... har hört mycket gott om Expression Media....eller kan Lightroom vara ett bättre alternativ? Använder Photoshop för redigering av bilder..

 

Lightroom som salakalle uppfattar det.

 

Jag använder Lightroom som redskap till import av allt jag fotar (spegelreflex=RAW. Pocket= Jpg.)

kanske 30.000/år. Ungefär vad som blir kvar efter att jag slängt mer 60% av mina exponeringar. (Från pocketkamera refuserar jag bara enstaka.)

 

Eftersom jag allt som oftast kommer hem med mellan 2 och 4GB bilinformation i kameran vill jag

att den skall kunna behandlas snabbt,enkelt och korrekt. Jag importerar!

 

Vid importen hamnar informationen (bilderna och metadata) som filer på hårddisk samtidigt som

Lightroom sparar all information om filerna i sitt bibliotek. Biblioteket (och allt i Lightroom) läser

mina RAW-filer och visar dessa som bilder.

 

När jag nu kan se alla importerade bilder i fullformat försöker jag kasta allt som ej håller måttet.

 

När jag har de filer jag vill spara låter jag Lightroom göra virituella kopior av dessa. Kopiorna

arbetar jag snabbt upp i bildbehandlingen (Develop) till önskad kvalitet.

 

Sen låter jag Lightroom exportera de virituella mästerverken som JPEG, Tiff eller DNG i önskad

storlek,Bit-djup och färgskala till disk (skiva,USB-minne, nätet.), de virituella filerna blir då riktiga

filer (bilder).

Jag bli både glad och imponerad var gång jag jobbar i L.R.

 

Lightroom är bland annat uppbyggt för att synkronisera med Photoshop och andra CS-program.

 

Mitt lightroom! Kommer dock inte ihåg vad jag ville ha sagt i detta tidigare inlägg https://forum.macworld.se/index.php?act=fin...amp;pid=1023996

 

salakalle :crossfingers: hälsar alla så gott.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lightroom som salakalle uppfattar det.

 

Jag använder Lightroom som redskap till import av allt jag fotar (spegelreflex=RAW. Pocket= Jpg.)

kanske 30.000/år. Ungefär vad som blir kvar efter att jag slängt mer 60% av mina exponeringar. (Från pocketkamera refuserar jag bara enstaka.)

 

Eftersom jag allt som oftast kommer hem med mellan 2 och 4GB bilinformation i kameran vill jag

att den skall kunna behandlas snabbt,enkelt och korrekt. Jag importerar!

 

Vid importen hamnar informationen (bilderna och metadata) som filer på hårddisk samtidigt som

Lightroom sparar all information om filerna i sitt bibliotek. Biblioteket (och allt i Lightroom) läser

mina RAW-filer och visar dessa som bilder.

 

När jag nu kan se alla importerade bilder i fullformat försöker jag kasta allt som ej håller måttet.

 

När jag har de filer jag vill spara låter jag Lightroom göra virituella kopior av dessa. Kopiorna

arbetar jag snabbt upp i bildbehandlingen (Develop) till önskad kvalitet.

 

Sen låter jag Lightroom exportera de virituella mästerverken som JPEG, Tiff eller DNG i önskad

storlek,Bit-djup och färgskala till disk (skiva,USB-minne, nätet.), de virituella filerna blir då riktiga

filer (bilder).

Jag bli både glad och imponerad var gång jag jobbar i L.R.

 

Lightroom är bland annat uppbyggt för att synkronisera med Photoshop och andra CS-program.

 

Mitt lightroom! Kommer dock inte ihåg vad jag ville ha sagt i detta tidigare inlägg https://forum.macworld.se/index.php?act=fin...amp;pid=1023996

 

salakalle :crossfingers: hälsar alla så gott.

 

Sparar du ALLA dina bilder i Lightroom? Kan jag alltså börja spara alla mina bilder i Lightroom istället för i iPhoto? Eller använder man bara Lightroom för "de bästa" bilderna? När du för över bilderna fr kameran, lägger du de på din hårddisk, eller bara i LR? Just nu har jag alla mina bilder i iPhoto + att jag backar dem med TimeMachine till en extern disk, kan jag lika gärna föra över dem till LR och köra en backup till min externa disk? Jag ber om ursäkt för min "tjatighet", men jag känner att jag måste få ett grepp om detta :) Tack för hjälpen så här långt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sparar du ALLA dina bilder i Lightroom? Kan jag alltså börja spara alla mina bilder i Lightroom istället för i iPhoto? Eller använder man bara Lightroom för "de bästa" bilderna? När du för över bilderna fr kameran, lägger du de på din hårddisk, eller bara i LR? Just nu har jag alla mina bilder i iPhoto + att jag backar dem med TimeMachine till en extern disk, kan jag lika gärna föra över dem till LR och köra en backup till min externa disk? Jag ber om ursäkt för min "tjatighet", men jag känner att jag måste få ett grepp om detta :) Tack för hjälpen så här långt.

 

Therese71'. Jag sparar alla mina bilder på intern och extern HDD samt på DVD

Jag importerar genom Lightroom till HDDs direkt från kamera eller annat minnesmedia

 

Din fråga: lägger du de på din hårddisk, eller bara i LR? Just nu har jag alla mina bilder i iPhoto

Alla bildfiler ligger på hårddisk i båda programmen. Programmen vet var de ligger och har information

som du lagt till vid import och ev. bearbetning

 

Kan jag lika gärna föra över dem till LR och köra en backup till min externa disk?

 

Dina bilder ligger redan på hårddisk. Dem är bara att importera (bilderna förs inte över till Lightroom.

de ligger där du lagt dem, men Lightroom vet sen var de ligger och alla data kring dem.

Lightroom katalogiserar importen av filerna och bygger ett bibliotek så som du vill ha det.

Bilderna finns alltså inte i Lightroom.

 

Eftersom bildfilerna reda finns på två diskar importerar du från din disk och kopierar därför inte till ännu en.

När du väl har dem i lightroom kan du justera bilderna på alla sätt och vis. Superbra!

Men justera inte originalfilen utan en virituel kopia som du sen exporterar till din HDD.

Den blir då en riktig bild(fil) så som du gjort den. Importera den till ditt Lightroom-bibliotek.

Där du då kommer att ha original, virituellt orginal och din nya tolkning av bilden.

Jag spar inte virituella filer efter det att jag är klar och har exporterat min nya tolkning av dem.

 

Ha det så bra och hoppas detta går att förstå. Fråga om det undrar över.

salakalle :crossfingers: Hälsarså gott.

post-35780-1246292817.png

post-35780-1246294442.png

post-35780-1246294953.png

post-35780-1246295967.png

post-35780-1246295995.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tog en exponering från fönstret i vardagsrummet för att visa hur jag ändrar originalet i Lightrooms

Develop-del.

Många vill ha färger med mer, så naturligt som möjligt.

Själv tycker jag naturliga originalbilder är tråkiga.

Nej lite CSI-Miami stuk (överdrivna färger, ljus och kontrast ) på bilderna ska det vara för mig.

 

salakalle :crossfingers: hälsar. Må väl.

post-35780-1246301820.jpg

post-35780-1246301834.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sparar du ALLA dina bilder i Lightroom?

 

Jag fick själv snabbt svar på frågan då jag vid kaffeslurken kom att tänka på mina exempelbilder

jag i all hastighet tog som exempel till mina inlägg.

 

Dem håller inte måttet. Inget att spara. Så dem åker ur Lightroom-biblioteket och på samma gång

markerar jag att dem skall raderas från mina hårddiskar.

 

Så det så! salakalle :crossfingers: hälsar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sparar du ALLA dina bilder i Lightroom?

 

Jag fick själv snabbt svar på frågan då jag vid kaffeslurken kom att tänka på mina exempelbilder

jag i all hastighet tog som exempel till mina inlägg.

 

Dem håller inte måttet. Inget att spara. Så dem åker ur Lightroom-biblioteket och på samma gång

markerar jag att dem skall raderas från mina hårddiskar.

 

Så det så! salakalle :crossfingers: hälsar.

 

TACK snälla för att du tog dig tid att svara på mina "dumma" frågor.... nu börjar ett och annat ljus att tändas :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

TACK snälla för att du tog dig tid att svara på mina "dumma" frågor.... nu börjar ett och annat ljus att tändas :)

 

Var så god! Jag får tacka dig som fick mig att själv se vad jag håller på med.

Må så gott! :storkram: Hälsar salakalle :crossfingers:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kunde inte låta bli att sticka ut kameran i det öppna fönstret och ta en bild på soluppgången före

sängdags. Snabbt in med den i Lightroom, sen lite redigering. Så här blev det.

 

Lång sejour på forumet, nu förhoppningsvis sängen.

 

salakalle :crossfingers: hälsar.

post-35780-1246327045.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 6 months later...

Hej

Kan man visa bilderna i Lightroom i fullskärmsläge? hur gör man det? När jag gör det visar den bara förminskade bilder?!

Om jag tex visar en bild genom finder och sen förhandsgranskning så visas bilder över hela min skärm... förstår inte?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej

Kan man visa bilderna i Lightroom i fullskärmsläge? hur gör man det? När jag gör det visar den bara förminskade bilder?!

Om jag tex visar en bild genom finder och sen förhandsgranskning så visas bilder över hela min skärm... förstår inte?

 

 

Öppna LR välj Grind (tangent G), öppna den mapp i bildbiblioteket (vänster panel,F7) vars bilder du vill se.

Stäng v.panel (F7)

Markera med ett klick den valfria bild (bilder) du vill se, öppna bilden i fullskärm med tangent E,

Öppna nästföljande bild med höger-pil. (om du markerat fler än en, visas nästa markerade.)

 

När jag bearbetar Mina bilder öppnar jag grind(G) Markerar mitt offer, virtuell-kopierar,trycker på D (develop) varvid min virtuella RAW-kopia nu syns i redigeraren för vidare omtransformering.

När jag är nöjd med min redigering trycker jag på G. I grind bredvid RAW-orginalet ligger ju min virtuella RAW-kopia som jag bearbetat i D.

 

Den virtuella kopian är ju bara en massa siffror lånade från originalet och ändrade i develop,

alltså ingen riktig bildfil.

Därför klickar jag på export-knappen, väljer jpeg eller tiff och exporterar genast till den mapp + backupmapp där den nya bildens original-RAWfiler finns.

Den virtuella kopian finns kvar i LR-biblioteket och kan ändras och justeras igen och igen,

eller ha som grundinställning för att göra nya virtuella kopior för skapande av ytterligare varianter i develop (D)

 

Det här är ju bara ett exempel på att slippa gå miste om det jobb man just gjort.

I verkligheten gör jag i ordning alla från kameran importerade bilder i en mapp på en gång

innan export till riktiga bildfiler.

 

Det är inte bråtom att göra i ordning bilder men när man väl gjort justeringar är det bråtom att spara

jobben som nya bilder. Arbetskopior har en tendens att försvinna.

 

Jag jobbade i develop med kopior och efter ca. 15 timmar var jag nöjd.

Finfina kopior att exportera som jpeg. Men först deletade jag alla fula original, varvid naturligt vis alla virtuella kopior och därmed allt jobb försvann.

 

salakalle :crossfingers: hälsar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...

LR verkar himla najs som gallringsprogram. Jag har provkört det och äntligen gallrat mina bilder. Där försvann åtskilliga GB. Noterade dock att det tar en bra stund att få fram histogram på raw-filer. Man kanske ska skaffa sig en snabbare Mac? :fundersam:

 

Ni som vet: Lämnas orignalfilen alltid intakt efter pill?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

LR verkar himla najs som gallringsprogram. Jag har provkört det och äntligen gallrat mina bilder. Där försvann åtskilliga GB. Noterade dock att det tar en bra stund att få fram histogram på raw-filer. Man kanske ska skaffa sig en snabbare Mac? :fundersam:

 

Ni som vet: Lämnas orignalfilen alltid intakt efter pill?

 

Jag pillar aldrig på originalfilen. Istället högerklickar jag på originalet i popup-rutan väljer jag

"create a virtuell copi" som då kommer upp som en markerad V.C, trycker sen ner tangent D (develop),

får därvid upp kopian i redigeraren (develop module).

Nu kan man som du säger börja pilla, dessutom hur mycket och hur länge som önskas.

När man är nöjd är det dags att återgå till Grind (tryck G), där du ju har din kopia bredvid originalet.

Den är nu redigerad av dig.

Men pass upp, kopian är ingen riktig bildfil, utan en spegling avhängig av originalet, nu med de ändringar du gjort.

Den virtuella kopian är bara en massa siffror lånade från originalet och ändrade i develop,

alltså ingen riktig bildfil.. Så raderar du originalet försvinner kopian.

 

Därför, när du är nöjd exportera alltid den virtuella kopian (lämpligt vis till mappen där du har originalet) i det format du har att välja på i L.R..

(Låt V.C. ligga kvar i Grind, den kan du ändra igen, du kanske behöver exportera en bild med andra förutsättningar för ett visst ändamål.)

 

Efter exporten har du då en riktig bildfil som du kan använda som du vill.

(jag importerar alltid den tillbaks till L.R., bredvid original och V.C.)

 

L.R. Har inga egna bildfiler, utan indexerar i sitt eget bibliotek var dem ligger, samt har en uppsjö metadata från kamera + data som du genom L.R. eventuellt infogat i bildfilen.

 

salakalle :crossfingers: hälsar. googla på Scott Kellby

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Hej!

Står i valet å kvalet om jag skall köpa Lightroom eller Aperture!! Provar just nu Aperture, där var det enkelt att

göra bildspel med musik i full HD. Går det att göra i Lightroom??

 

MVH Säta

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

Står i valet å kvalet om jag skall köpa Lightroom eller Aperture!! Provar just nu Aperture, där var det enkelt att

göra bildspel med musik i full HD. Går det att göra i Lightroom??

 

MVH Säta

Ja, i modulen Slideshow

post-10749-1266769713.png

Där går det också att välja spellista från iTunes för musik.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja var hos min bror förut vi provade det, men vi hade problem med att välja vilken låt vi ville ha, man kunde liksom

inte peka på en specifik låt. Sen kunde man inte se om bildspelet blev full HD någonstans. Förstår att det troligtvis är vi som är för dåliga på L.T.

 

Kan man även bränna ner bildspelet på en DVD!

 

Eller är det så att man klarar sig bra med iPhoto och iDVD för bildspelen?

I så fall får det nog bli L.T med tanke på att det verkar utmärkt och ha som databasprogram för sin bilder!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja var hos min bror förut vi provade det, men vi hade problem med att välja vilken låt vi ville ha, man kunde liksom

inte peka på en specifik låt.

Man måste som sagt välja en spellista (hur ofta har man en låt som är tillräckligt lång?)

Men det är ju inga större besvärligheter att göra i iTunes om man nu har det...

 

Sen kunde man inte se om bildspelet blev full HD någonstans.

Lightroom renderar alltid bilderna efter behov, och anpassar till den skärmen som den ska visas på.

Har man en display med 480P så blir bildspelet 640x480 pixlar och har man en display med 1080p blir bildspelet 1920x1080 pixlar.

Simple as that.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

OK tack för hjälpen, då får ja fundera lite. I Aperture kan man lägga till en eller flera låtar efter varandra, sen kan

man tona ned dem vid vissa partier och lägga in live ljud ovanpå!. Har börjat spela in ljud

när jag är ute och plåtar! Blir en ganska cool effekt!

 

Sitter och testar iPhoto nu, tror att det kan gå där i kombination med iPhoto :-)

 

Men tack ialla fall

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bildspel med musik kan man ju göra i Keynote också, alltså Apples eget presentationsprogram som konkurrerar med och är bättre än PowerPoint.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...