Jump to content
Just nu i M3-nätverket

Iphone, vad är bra och vad är det som är dåligt med den.

DruttenSE

Recommended Posts

Hej

Nu har jag haft min Iphone i två månader så här kommer liten backspegel om vad jag har kommit fram om vad som är bra och vad som är dåligt med telefonen.

Om vi ska börja med det som är bra.

De är en fantastik maskin som kan mycket och som gör att det blir enklar att ringa.

Att ringa är det bästa med telefon delen man går in i sina kontakter bläddra fram de numret man vill ringa och trycker på de numret sedan gör telefon resten.

Jag kan berätta att jag har gjort mitt första tre part samtal med Ihpone, de var så enkelt så jag undra om jag gjorde fel.

Har inte använt den funktionen när jag hade t.ex SE eller Nokia för det var så krångligt så man var rädd att man skulle läga på telefonen.

Har skapat favoriter för dom numren som jag ringer ofta och då blir det enklare.

Eftersom jag har mobielme konto så använder jag funktionen som gör att min kalender och annat synkas med min Imac samt den burken som jag skriver på nu, som är en vit macbook, tillbaka till telefonen, detta gör att skriver jag in ett möte på min Iphone så vet jag att när jag kommer hem så finns dom uppgifterna på Imac.

Att kolla mailen är en annan sak som enkelt eftersom jag slipper det när jag kommer hem och skulle de komma ett mail så plingar det till i telefonen att finns något, sedan är bara att kolla och svara.

Ipoden delen är en annan sak som bra och det märks att dom har byggt upp telefonen runt ipoden i det här fallet för ringer det i telefonen när man lyssnar så dämpas musiken och man kan svara, när man sedan avslutar samtalet så tonas musiken upp igen.

En sak som jag har upptäcket är Ap store, där man köpa eller tanka ner program som är gratis och där har jag hittat två program som jag tycker är sk-t bra att ha.

De första är ett program som gör att jag kan kolla av vilka trådlösa nätverk som finns runt mig, även dom dolda nätverken syns.

De andra är ett program som gör att jag kan styra min keynote presentation som jag brukar håll, men förutsättningen för att de ska lyckas är att både iphonen och Macbooken ligger på samma nätverk.

Sedan har jag blivit mera positiv nu när SDK 3.0 kom till telefonen, de har gjort att numera är jag helt oberoende av om det finns nät eller inte när jag ska surfar för nu kan man använda iphone som ett mobil modem.

Det gör att eftersom i mitt abonnemang så ingår fri surffning under hela abonnemanget så slipper jag skaffa mobilt breddband.

En annan sak med det nya 3 är att man kan klippa och klistra, mms, m.m.m (de finns en lista på Appel om du vill veta mera)

Och nu till de negativa delen av Iphone.

Tyvärr så har jag bara två saker, de första är knappen för att stänga av ringsignalen, den sticker upp vilket gör att när jag lägger ner telefonen i väskan som jag har på bältet så har den en förmåga att slå på tyst läget, vilket är irrterande.

De andra är stereo blåtanden, den har en dum förmågan när man är ute och cykla och då menar jag en sak med två hjul och en kedja, tillbaka till blåtanden, jo, när den försöker logga in på nätverken man åker förbi så blir avbrott för sändare för blå tanden, vilket medför att musiken tystnar.

De var dom enda två som jag har hittat som är dåligt med Iphone.

Så som slutord kan berätta att förut när jag skulle gå så tog jag först ipoden och sedan telefonen, nu så tror jag att jag har glömt något eftersom jag har glömt att ipoden har telefonen i sig.

Nog om de nu ska jag slänga mig i säng, för det är arbetsdag i morgon.

BYE

Hej,

vad bra att höra lite användaråsikter om iphonen. Har undrat en hel del och börjar bli galet sugen på att köpa en...

Det där med blåtand - man kan alltså skicka filer mellan telefoner via blåtand på 3G-telefonen? På teliabutiken jag frågade var de tveksamma...

En annan fråga: upplever du den som seg? Det verkar ju vara en av de stora nyheterna när 3GS kommer. 3GS verkar ju ha vissa bra förbättringar men den är väl kalasdyr <_< ...så jag flundrar på att köpa 3G-telefonen när 3GS har kommit...

/Peggan

Hej,

vad bra att höra lite användaråsikter om iphonen. Har undrat en hel del och börjar bli galet sugen på att köpa en...

Det där med blåtand - man kan alltså skicka filer mellan telefoner via blåtand på 3G-telefonen? På teliabutiken jag frågade var de tveksamma...

En annan fråga: upplever du den som seg? Det verkar ju vara en av de stora nyheterna när 3GS kommer. 3GS verkar ju ha vissa bra förbättringar men den är väl kalasdyr <_< ...så jag flundrar på att köpa 3G-telefonen när 3GS har kommit...

/Peggan

Man kan inte skicka filer via BT...iPhone är allt annat än seg...verkligt lyft med 3.0 från 2.2.1...

Man kan inte skicka filer via BT...iPhone är allt annat än seg...verkligt lyft med 3.0 från 2.2.1...

Oki, tack, men i den nya som snart kommer (?) ska det gå va?

Har bara haft Sony Ericsson i mitt liv...och den kan ju vara hyfsat seg...rätt trött på det.

iphone verkar ju riktigt bra alltså! :)

Oki, tack, men i den nya som snart kommer (?) ska det gå va?

Har bara haft Sony Ericsson i mitt liv...och den kan ju vara hyfsat seg...rätt trött på det.

iphone verkar ju riktigt bra alltså! :)

Nej den nya 3GS har inte heller den funktionen...

Varför vill man skicka filler mellan telefonerna?

Kunna skicka øver bilder och musik mellan telefonerna. Det gjorde jag ofta innan jag skaffade min iphone. enda funktionen jag verkligen saknar.

Varför vill man skicka filler mellan telefonerna?

Folk vill inte skicka filer men dom vill att funktionen ska finnas där bara för att det finns på alla andra telefoner :)

Ungefär som när iPhone kom så klagade folk på alla funktioner som saknades...spelade ingen roll att dom inte änvänder dom, det skulle bara finnas..hehe

iPhoneLasse

Haha, ja! Ytterst sällan man använder det, men kan väl vara bra att ha någon gång? Vore skönt att slippa pikarna som man fick med att iPhone inte hade MMS.

"Tänkte skicka en bild härifrån, men så kom vi på; justja, du har ju iPhone".

Folk vill inte skicka filer men dom vill att funktionen ska finnas där bara för att det finns på alla andra telefoner :)

Ungefär som när iPhone kom så klagade folk på alla funktioner som saknades...spelade ingen roll att dom inte änvänder dom, det skulle bara finnas..hehe

Kan nog vara så för en del. För min del blev Iphonens totala inlåsning till en enda(!) synkad dator samt den urusla fildelningsmöjligheten via BT, usb etc anledningen till att jag sålde eländet. Jag saknar den ibland för det som var bra (användargränssnittet och fartkameravarnaren jag köpte på Itunes), men öppenheten som Nokia, HTC eller SE erbjuder gör att jag kommer att köpa en av dem istället för mina Iphone-pengar.

Att fildela enkelt mellan telefoner vill man göra med bl.a. kompisar för att skicka bilder o filmklipp eller annat småskoj. Eller att man har privata filer som ett slags usb-minne, t.ex. bank-id. Har fått tipset att även köpa till en liten usb-pinne, men då har man ju köpt Apples inlåsning till sekt-varningsnivå.

MMS var jag före min Iphone-era stor användare av och jag störde mig oerhört på att det saknades. Nu är ju det löst med OS 3, men Itunes-synk-inlåsningen till en enda dator är helt kasst. Jag fattar bara inte hur folk kan acceptera det. Heja Android, Symbian eller nåt annat öppet.

Synd att denna stora inlåsning aldrig får låga betyg i alla tester i pressen...det blir på sin höjd en liten kommentar om Itunes. Itunes e jättebra. Det är inlåsningen till en dator och Apples hyckleri med fildelningsmöjligheterna som e problemet. Totalmiss av alla journalister.

darkshippo

Begränsningen är att det endast gå att synka med en dator är inte så allvarligt. Visst, Nokia, HTC eller SE har mer öppenhet, men kan de tillverka en Iphone? Kan de få en telefon med den känslan. När jag ser min P1i jämfört med min Iphone så kan jag inte ens föreställa mig varför jag ens köpte en sådan. Jag har haft A1000, Sony Ericsson P1i och Iphone 3G. Det är bara bytet till Iphone som har fått mig att uppleva, Wow. vilken telefon och en intuitiv gränsnitt som verkligen är lätt att förstå.

kennylorentzon
Kan nog vara så för en del. För min del blev Iphonens totala inlåsning till en enda(!) synkad dator samt den urusla fildelningsmöjligheten via BT, usb etc anledningen till att jag sålde eländet. Jag saknar den ibland för det som var bra (användargränssnittet och fartkameravarnaren jag köpte på Itunes), men öppenheten som Nokia, HTC eller SE erbjuder gör att jag kommer att köpa en av dem istället för mina Iphone-pengar.

Att fildela enkelt mellan telefoner vill man göra med bl.a. kompisar för att skicka bilder o filmklipp eller annat småskoj. Eller att man har privata filer som ett slags usb-minne, t.ex. bank-id. Har fått tipset att även köpa till en liten usb-pinne, men då har man ju köpt Apples inlåsning till sekt-varningsnivå.

MMS var jag före min Iphone-era stor användare av och jag störde mig oerhört på att det saknades. Nu är ju det löst med OS 3, men Itunes-synk-inlåsningen till en enda dator är helt kasst. Jag fattar bara inte hur folk kan acceptera det. Heja Android, Symbian eller nåt annat öppet.

Synd att denna stora inlåsning aldrig får låga betyg i alla tester i pressen...det blir på sin höjd en liten kommentar om Itunes. Itunes e jättebra. Det är inlåsningen till en dator och Apples hyckleri med fildelningsmöjligheterna som e problemet. Totalmiss av alla journalister.

Det konstiga är att jag och säkerligen fler inte alls känner oss inlåsta utan vi bara är så nöjda att allt fungerar smärtfritt. Dock kanske jag ska påpeka att jag sällan skickar filer mellan telefoner eller filmar för den delen. Inte ens med tidigare telefoner.

Kan det vara så att journalisterna inte alls känner sig inlåsta? Är det inte samma sak med t.ex. SE om man ska synka med datorn, det behövs ett program. Dock vet jag inte hur det är med att synka mot flera datorer.

Mvh

Kenny

Kan de få en telefon med den känslan?

Precis, det retar mig att de gör en produkt som är så pass bra och sen stänger de (nästan) alla möjligheter som man har med en annan produkt från Apple; Mac-pc:n.

Grejen med synkning är att det kan vara ett bra alternativ för de som vill använda det, medan många andra, inkl mig själv, gärna använder det vanliga Finder-/Utforskar-filhanteringen som skapar mer möjligheter och frihet att ansluta till olika datorer...precis som "alla andra" mobiltillverkare erbjuder.

Dock vet jag inte hur det är med att synka mot flera datorer.

Mvh

Kenny

Jag har flera datorer i mitt hemma-nätverk (Mac o Win) och jag hade åtminstone önskat att man kunde synka eller kopiera "manuellt" från vilket Itunes som helst, precis som man kan med classic-Ipodarna. Nu var jag tvungen att använda just DEN ENDA datorn jag synkade mot Iphone första gången, annars fick man ominstallera och krångla för att byta dator. Helt obegripligt.

Ser ni inte att Apple håller på att "göra en Microsoft"; att smyg-binda folk till sina egna grejer...

tja, de smyger ju inte ens med det...folk gillar det ändå...tills de kommer på det försent...

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...