Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Lägga till text i pdf filer.


Mikey1

Rekommendera Poster

Jag har ett dokument på ett löst papper som jag har scannat in, gjort om till pdf och nu vill jag kunna lägga till text i pdf filen. Vad behöver jag för att göra det? I Windows kan man ju göra det i Acrobat. Finns det nåt liknande program för Mac? Jag har iLife 08 och Neo Office installerat. Dom programmen kanske räcker?

 

Uppskattar all hjälp!

 

Mvh

Michael

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Acrobat finns även för mac

Tyvärr räcker inte de program du anger att du har för att ändra i pdf-filen

 

Vill du inte köpa Acrobat för mac så finns det en "gratisväg"

Detta om den inskannade texten är gjord till text(OCR)

 

Gör i så fall om dokumentent till en word- eller rtf-fil, via t ex http://www.pdftoword.com/

Detta kan du sedan redigera i Neo Office och sedan spara som pdf

 

Det finns flera gratistjänster på nätet som konverterar pdf till word, rtf, excel etc ovan är bara ett exempel

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har ett dokument på ett löst papper som jag har scannat in, gjort om till pdf och nu vill jag kunna lägga till text i pdf filen. Vad behöver jag för att göra det? I Windows kan man ju göra det i Acrobat. Finns det nåt liknande program för Mac? Jag har iLife 08 och Neo Office installerat. Dom programmen kanske räcker?

 

Uppskattar all hjälp!

 

Mvh

Michael

 

Acrobat finns ju även till Mac. Enklaste sättet att redigera en pdf-fil är dock att göra det i illustrator. PDF är egentligen inte gjort för att redigeras (raderna i texten hänger inte ihop, t.ex.) så att ändra mitt i en text är komplicerat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Acrobat finns ju även till Mac. Enklaste sättet att redigera en pdf-fil är dock att göra det i illustrator. PDF är egentligen inte gjort för att redigeras (raderna i texten hänger inte ihop, t.ex.) så att ändra mitt i en text är komplicerat.

 

 

Tack för svaren. Jag uttryckte mig nog lite dumt innan. Vad jag vill göra är att scanna in en tidrapport. Sen vill jag kunna fylla i tidrapporten på datorn för att sen antingen skriva ut den eller ännu hellre maila den. Att köpa Acrobat just för detta känna lite onödigt. Därför hoppas jag på att det finns ett gratisprogram som klarar detta.

 

 

Mvh

Michael

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för svaren. Jag uttryckte mig nog lite dumt innan. Vad jag vill göra är att scanna in en tidrapport. Sen vill jag kunna fylla i tidrapporten på datorn för att sen antingen skriva ut den eller ännu hellre maila den. Att köpa Acrobat just för detta känna lite onödigt. Därför hoppas jag på att det finns ett gratisprogram som klarar detta.

 

Mvh

Michael

Scanna in? Finns inte tidrapporten digitalt då? Det vore ju mycket enklare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Scanna in? Finns inte tidrapporten digitalt då? Det vore ju mycket enklare.

 

Nej. Inte än. Tyvärr.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När du skannar in så blir det en bild

Du måste därefter - på något sätt köra OCR - så att det blir text om det ska kunna redigeras

 

En del scannrar kommer med OCR-program inbakade eller som separata program att installera

Om den skanner som ska användas har ocr så tror jag även att den kan spara som en textfil som du kan redigera

 

Eller är det så att det finns en tidrapport som ser ut på visst sätt och du vill använda den som ett underlag för att sedan bara fylla i dina uppgifter?

Scanna i så fall in en tom rapport - spara som jpg-fil (i vart fall mitt förslag även om tif kanske blir skarpare)

Använd den som bakgrundsbild i NeoOffice - det av programmen som är för att skriva text, lägg till textrutor där dina uppgifter ska fyllas. Du kan för egen del spara som doc eller motsvarande men om du ska mejla det så gör om det till pdf för du vet aldrig var siffrorna hamnar när det öppnas i ett annat program

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för all hjälp :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

FormulatePro finns det ett program som heter, är gjort för att fylla i PDF-formulär.

http://code.google.com/p/formulatepro/

 

Testade Formulate Pro. Ett kanonprogram. Exakt vad jag var ute efter :D

Jag tackar och bugar :D

 

Mvh

Michael

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Testade Formulate Pro. Ett kanonprogram. Exakt vad jag var ute efter :D

Jag tackar och bugar :D

 

Mvh

Michael

 

såååååå lite så :propellerbaver:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Olli Ojonen

Även PDFPen redigerar PDF-filer. :)

 

Med vänlig hälsning

Olli

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Även PDFPen redigerar PDF-filer. :)

 

Med vänlig hälsning

Olli

 

Tackar :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...