Jump to content
Just nu i M3-nätverket

Mac "glömmer bort" standardnätverk och lösenord till detta..

iNings

Recommended Posts

Hej!

Hoppas att ni kommer att förstå mitt problem. Idag så har min nya Mac (fick i tisdags, alltså ej så kunnig ännu) alltid glömt bort vilket nätverk och lösenordet till detta.

Det uppstod första gången sent inatt då jag startade om datorn, vid uppstart så hade den glömt bort nätverket och den gör tyvärr exakt samma sak om jag sätter den i vila vilket gör att jag måste fylla i lösenordet varje gång.

Är detta någon inställning med "nyckelringarna" eller liknande?

MVH

Emil

Thomas Ytterberg

In i Nyckelhanterare och radera de nycklar som kan knytas till nätverket. Radera alla referenser till nätverket under nätverksinställningarna. Starta om för den goda sakens skull. Anslut på nytt. Brukar fixa problemen.

Jag hade samma problem och löste det genom att köra diskverktyget och reparera rättigheterna.

• 3 weeks later...

Har flyttat till ny lägenhet och har råkat ut för samma sak. Eller rättare sagt, nu är båda mina datorer drabbade. Min iMac var först kopplad med tråd, innan jag skaffade en Airport Extreme. Varenda gång jag startade datorn/väckte den ur vila hände precis som beskrivs ovan. Min MacBook, som jag köpte senare, men som aldrig varit kopplad med tråd, funkade däremot fingemang. Hittade nätverket varenda gång.

Nu när jag bytt abonnemang (fortfarande BBB, fiber den här gången) har min MacBook börjat göra samma sak som iMacen. Dvs. den minns aldrig standardnätverket. Har rensat nyckelhanteraren ett par gånger, kört skivverktyg, startat om trådlösa routern, återställt routern till fabriksinställningar, kastat alla referenser till nätverk överhuvudtaget som jag hittade i nätverksverktyget eller nyckelhanteraren. Man verkar kunna manuellt ställa in fast kanal i routern (nybörjare på sånt), men eftersom det verkar vara lite meckande ger jag mig inte in i det än.

Problemet verkar ju vara att om datorn haft någon annan uppkoppling tidigare så ballar allt ur. Hur jäkla svårt ska det vara, med tanke på att Airport hittar nätverket varenda gång i rutan som visas när den säger att den inte hittar standardnätverket. Finns det någon osynlig fil någonstans som man kan kasta? Fippla med terminalen? Något annat som inte redan föreslagits här i forumet? Är det någon idé att börja mecka med omställning av kanal i routern överhuvudtaget?

Hjälp!

Thomas Ytterberg

Stäng av Airport i menyraden och sätt på den igen. Då brukar det fungera. En gissning är att när Macen startar/vaknar så är den alldeles för snabb med att konstatera att den inte hittar det önskade trådlösa nätverket.

• 2 years later...

Lite ot, men har ingen lust att starta tråd i frågan.

Jag VILL att min iMac skall glömma bort ett nätverk (grannens som vi lånade en gång), för det finns människor i runt mig som utnyttjar ip-adressen. Men wi-fi hittar det och minns lösenordet hur jag än gör :(

Lite ot, men har ingen lust att starta tråd i frågan.

Jag VILL att min iMac skall glömma bort ett nätverk (grannens som vi lånade en gång), för det finns människor i runt mig som utnyttjar ip-adressen. Men wi-fi hittar det och minns lösenordet hur jag än gör :(

systeminställningar - nätverk - wifi - välj avancerat - fliken Wi-Fi - välj nätverket du vill ta bort - tryck på minus - OK

systeminställningar - nätverk - wifi - välj avancerat - fliken Wi-Fi - välj nätverket du vill ta bort - tryck på minus - OK

Testat. Ligger kvar ändå... (Du menar AirPort, va, och inte wifi) Hmmm

Det finns plist-filer som du kan rensa bort ur ditt användarbibliotek. Jag vet inte vilken av de tre nedan som är aktuell, tyvärr. Tar du bort alla lär du får göra helt nya inställningar över hela ledden.

post-28798-024194700 1311416309_thumb.png

vikengunnar

Ja, om du fortfarande kör SnowLeopard

om du uppgraderat till Lion heter det wifi numera. fast det är samma sak.

Thomas Ytterberg

Vad menar du med "Ligger kvar"? Kör grannens nätverket med synligt namn kommer det alltid att synas i Airport-menyn oavsett vad.

Däremot är det lätt att ta bort lösenordet enligt instruktionerna ovan så att den inte längre finns i listan under primära nätverk. Ta även bort lösenordet i Nyckelhanteraren. Förutsätter förstås att man inte är uppkopplad mot grannens nätverk.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...