Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Confirmation på Macbook - TV


zooy

Rekommendera Poster

Hejsan, har läst runt lite och är ganska säker på att detta inte går. Men då det hade varit underbart om det hade fungerat så skriver jag ändå frågan här.

 

Det är så att jag har en macbook alu, köpt nu i våras. Jag köpte även nyligen en Panasonic TH-42PZ85E plastma tv.

Självklart så vill jag koppla ihop dessa så jag kan kolla film på tv:n. Dock verkar det som att det enda sättet för att få bild är att koppla ihop en mini displayport till DVI adapter med en DVI adapter till HDMI kabel? Stämmer detta, för det innebär ju då att jag inte kan få något ljud? Om jag då vill ha ljud, är min enda möjlighet då att köpa ett 5.1 ljudsystem och ha en separat kabel från datorn till ljudsystemet? Eller finns det något annat smidigare sätt? Är ju lite irriterande att behöva ha två kablar liggandes, då det hade varit så mkt smidigare med en enda HDMI kabel!

 

Ber om ursäkt ifall svaret redan står (vilket det antagligen gör) men vill ha ett 100% svar så jag vet hur det verkligen ligger till!

 

MVH Zooy

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du har (antagligen) ljud in på TV'n. Koppla ljudet från hörlursuttaget på dator till ljud in på TV'n.

Så har jag det kopplat från min Mac Mini till teven.

 

Fast det kanske var det du inte vill ha?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du har (antagligen) ljud in på TV'n. Koppla ljudet från hörlursuttaget på dator till ljud in på TV'n.

Så har jag det kopplat från min Mac Mini till teven.

 

Fast det kanske var det du inte vill ha?

 

 

Aa gjorde det precis, njaa var väl inte riktigt vad jag ville ha, ville komma undan med en kabel endast. Dock så är det här det nästbästa då jag var rädd att jag skulle vara tvungen att skaffa ett separat ljudsystem. Men det är ingen som har hört något som skulle ge en lösning till en kabel med bild/ljud? Typ en adapter du sätter i datorn som är HDMI på ena sidan och mini displayport:) Fast kanske inte går ändå! Tack iaf!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thomas Ytterberg

Tekniskt är det möjligt att bygga en "kabel" där det finns elektronik som sätter samman bilden från dvi och/eller displayport med det optiska ljudet från digitalutgången. Men det skulle bli en rätt dyr kabel, gissningvis kring 2000 kronor i konsumentled eftersom det krävs en hel del avancerade kretsar.

 

Gefen har en sådan box för dvi, dock med koaxial s/pdif så det krävs ytterligare en adapter för att ljudet ska fungera med Macens optiska utgång. Priset är 300 dollar, men det går säkert att pressa för en produkt inriktad mot en större målgrupp.

 

http://www.gefen.com/kvm/dproduct.jsp?prod_id=3570

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...