Jump to content
Just nu i M3-nätverket

iWeb - några frågor

venacava

Recommended Posts

Nybörjare o nybörjare på hemsidor är jag väl inte, rättare sagt ; det var 12-14 år sedan sist då det var .html som gällde.

Har aldrig använt iWeb, först förrän nu. Har därför ett antal frågor.

Ska nämligen hjälpa en bekant med o sätta upp hans företag på nätet.

1. Om jag gör allt på iWeb, sparar hela hemsidan i en mapp. Kan jag då sedan öppna alla dessa filer (som ligger i mappen) på vald hemsideredigerare??

2. Har iWeb stöd för flash och annat lullull? jag är intresserad av flash ffa. Om inte, vilket program ska man komplettera med som är enklast och använda. Vill gärna inte knacka in koden själv, utan föredrar automatiska program.

3. Om jag publicerar hemsidan via iWeb, allt lyckas och den är uppe på nätet, hur blir det om ;

bekanten vill ändra ngt i hans PC, kan han modifiera hemsidan via mappen med alla filer i, i hans program?

4. Några förslag på twitter-integrering?

5. Gästbok, har iWeb stöd för det? Annars, tips på det?

Tacksam för svar....

• 3 months later...

Hej!

Ser att det var längesen du ställde frågan, synd att du inte fått svar än.

Jag har precis lagt ut min sida på MobieMe, har byggt den i iWeb. Jag kan inte svara på alla frågor, men några.

1. Du bör kunna öppna filerna i någon html editor, eftersom det genereras html (och annat)-filer. Tror de ligger i Finder under "sites".

2. Vet inte exakt vad du menar för jag har dålig koll på vad Flash egentligen är. Men i nya iWeb kan man lägga in widgetar, som kan vara You Tube video, MobileMe-galleri, allt möjligt annat bl a "html snippet" alltså en liten html-snutt t ex om man vill embedda en liten badge från nåt socialt nätverk eller nån annan liten widget som man får nån annanstans ifrån. Man kan göra ganska mycket med widgetarna.

3. Så som jag ser det kan han inte ändra nåt via pc:n om den är upplagd via iweb. Man borde kunna ta filerna från "sites"mappen och lägga upp var som helst via FTP, och då kan han ju styra över det på pc:n. Detta har jag inte testat än. Jag har publicerat direkt från iWeb till MobileMe (latmask- eller möjligen stressad-student-som-vill-ha-en-hemsida-snabbt-metoden). Helt klart värt att testa den andra metoden eftersom det genereras html och andra filer som läggs i Finder.

4. Inte testat Twitter. Borde finnas en widget för det på twitter-hemsidan eller via typ widgetbox.com eller så.

5. Jag har gjort en blogg som jag använder som gästbok. Det blir med ett inlägg typ "välkommen till gästboken, gör så här för att skriva" och så får folk skriva en kommentar (för att snacka bloggspråk) som blir som gästboksinlägg. Inga problem som jag ser det. Nån klassisk gästbok har jag inte sett i iWeb.

Du kanske redan har fått svar på dina frågor men jag försökte iallafall..:)

• 2 weeks later...

Hej!

Håller också på med en hemsida och lyckas inte göra knappar/meny hur i hel.... gör man? har suttit ett par timmar men hittar inget.

Om du skapar en "ny sida" i ditt iWeb projekt så skapas länken i menyn automatiskt. Förutsätt att du kör via deras standardmallar

Tackar! Nu till nästa fråga... hur får man undermenyer eller vad man ska säga till knapparna?

Tackar! Nu till nästa fråga... hur får man undermenyer eller vad man ska säga till knapparna?

Du tar och redigerar i ett annat program. iWeb är extremt, extremt simpelt och du kan inte göra så mycket i det. Undermenyer är omöjligt. Men det är ganska lätt att ta filerna ifrån iWeb och fortsätta bygga i t.ex. Dreamweaver om du inte kan HTML/CSS annars är Coda eller Smultron väldigt bra för att web-programmering.

Men att börja i iWeb kan vara bra för då får du en snygg grunddesign och finns en hel del grymma widgetar.

Du kan om du vill använda "HTML" widgeten men det förutsätter att du kan HTML och det blir lite omständigt att använda den hela tiden

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...