Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Spela in gitarr på en Mac


genne

Rekommendera Poster

Tjena!

 

(Jag sitter på en 24" iMac 3,06ghz)

 

När jag vill spela in med min gitarr så kopplar jag gitarren via "V-amp 2" och sen vidare in i datorn. Ljudet jag får låter fruktansvärt. Låter nästan lite plastigt eller vad man nu ska säga. Har testat att stänga av alla effeter på V-amp:en och använda Garageband effekterna och tvärtom men det låter endån plastigt.

 

Mina frågot är:

 

- Om man vill få ljudet att låta mer äkta, måste man använda sig av ett externt ljudkort?

 

- Kan man koppla gitarren direkt in i datorn och använda sig av garagebands effekter utan att det kommer låta hemskt?

 

Jag kör gärna med distad gitarr bör jag kanske lägga till.

 

tack för hjälpen

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Problemet kan vara att det är en (Behringer) V-amp du använder... Av egen och andras erfarenhet så låter inte Behringer bra. Jag kan nästan lova dig att om du skaffar ett annat hyfsat billigt ljudkort av en annan tillverkare så kommer du få bättre ljud.

 

Jag kör med ett externt Lexicon Lambda till min iMac och det funkar perfekt... Man kan använda garagebans effekter, sen så finns det plugin program som kanske låter ennu bättre.

 

En fråga dock, hur kopplar du från V-amp till iMac?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Går V-Amp:en in genom line in eller har den någon USB-utgång?

Själv kör jag med en Apogee Duet som är ett extern ljudkort och det låter gudomligt. Dom har nyss släppt ett mindre ljudkort, Apogee One som kommer kosta runt 2500-3000 kr som nog är riktigt bra det med.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det bara gitarren du vill litra in lite på skoj tycker jag inte du ska lägga onödiga pengar på ett halvdant externt ljudkort. Prova att kör gitarren rakt in i de inbyggda ljudkortet. En gitarr ger i regel inte ifrån sig de renaste ljudet i vilket fall så tror inte du kommer märka något nämnvärd försämring av det inbyggda kortet. Sen vet jag inte hur pass bra effekterna är på Garageband och om de klarar av att fixa den rätta disten?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag köpte en stealthplug extern amp för 700kr. ansluter via usb, och låter skitbra både med akustisk ren gitarr och elgitarr med mycket dist.

ljudet som kommer ut beror ju i hög grad oxå på vad du har för högtalare. vad har du för högtalare?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag vill dra in min gamla flying V till garageband, hur göra... Det finns ju ingen ingång som är så stor som min stärkarsladd?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag vill dra in min gamla flying V till garageband, hur göra... Det finns ju ingen ingång som är så stor som min stärkarsladd?

 

Mitt tips är att köpa nån sorts adapter från teleplugg till 3.5 plugg för att köra direkt in i datorns inbyggda. När du börjar känna dig begränsad så köp ett externt ljudkort och eventuellt byta från garageband till någont met avancerat inspelningsprogram. Bara onödigt att börja med dyrare lösningar om du inte känner att det är nogot du vill sattsa på.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mitt tips är att köpa nån sorts adapter från teleplugg till 3.5 plugg för att köra direkt in i datorns inbyggda. När du börjar känna dig begränsad så köp ett externt ljudkort och eventuellt byta från garageband till någont met avancerat inspelningsprogram. Bara onödigt att börja med dyrare lösningar om du inte känner att det är nogot du vill sattsa på.

 

 

God morgon! Tack för tipset, vart köper jag denna lilla plugg då?

 

Mvh/J

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Borde finnas i en vanlig musikaffär det. Du använder inte nån effektlåda eller förstärkare med hörlursutgång? I sånna fall är det enklast med en vanlig 3.5 sladd med dubbla hanar. det kan man köpa i de flesta teknikbetonade affärer och kostar inte många slantar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Borde finnas i en vanlig musikaffär det. Du använder inte nån effektlåda eller förstärkare med hörlursutgång? I sånna fall är det enklast med en vanlig 3.5 sladd med dubbla hanar. det kan man köpa i de flesta teknikbetonade affärer och kostar inte många slantar.

 

 

Jag har ju en sketen 15w stärkare, men jag vill dra in guran direkt till macen...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

får inte det att fungera.. jag sätter in gitarren till ingången bredvid hörluringången eller hur?? ;) sedan öppna GB.. Sedan då?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Någon som är duktigare på GB får gärna rätt mig men tror du bara skapar ett nytt spår av typen "Riktigt intrument" har jag för mig. Sen triggar du bara spåret för inspelning, ser till att den tar in signaler via interna line-in sen ska det nog bara va att köra. Tror du får automatiskt monitoring av att trigga spåret.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Går det ens att göra så?

Man kan väl inte bara direkt koppla en elgitarr till datorn?

Måste väl vara tvunget till att gå via externt ljudkort/ljudmodul

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nog för att det interna ljudkortet inte är helt 100 men nog går det att spela in en vanlig in-signal med det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Se bara till att den "röda lampan" lyser på gitarrspåret och att du valt medhörning på på inställningar, kolla också på GBs inställningar att du valt line-in kontakt som ljudkälla in! annars kanske du har micen ;) fråga gärna igen eller skicka dump så kan jag nog hjälpa dig, vilken version av GB har du förresten?

 

/

tona9101

 

PS

Förresten så kom jag på att vårt vackra iChat har skärmdelningsfunktion ^^, isåfall kanske jag kan hjälpa dig så om du inte får igång det, PM a isfl DS

 

EDIT:PS

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu vet jag inte hur din dator e men jag har för mig, som Pazo skriver, att du behöver en signalförstärkning. Ingången på mina datorer är Line in, inte Mik in. Signalen från elgitarren är för svag. Ett ljudkort med Mic / instrument in eller nån Pod apparat med usb tror jag du behöver. Det funkar säker också med ett gammalt kassettdäck med mikingång och sen vidare från den till datorn.

Susy

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det fungerar fint för mig att köra gitarren rakt in i MacBooken. Dock måste man förstås förstärka signalen i något inspelningsprogram. Jag använder Logic och dess medföljande Guitar Amp. Använder även Amplitube Fender och Guitar Rig 3, efter behov!

 

Edit:

Skulle dock rekomendera ett externt ljudkort för att få riktigt bra signal!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...