Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Mail problem iphone 3G, vilken SMTP ska jag använda?


slackeer

Rekommendera Poster

Hej,

 

Har en iPhone 3G, halebop abonnemang.

 

Använder comhem mail. I wifi område fungerar allt som det ska, men i 3G nätet fungerar det inte att skicka mail?

 

Vilka inställning ska jag ha? SMTP? SLL? osv

 

Tack på förhand

Martin

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

Har en iPhone 3G, halebop abonnemang.

 

Använder comhem mail. I wifi område fungerar allt som det ska, men i 3G nätet fungerar det inte att skicka mail?

 

Vilka inställning ska jag ha? SMTP? SLL? osv

 

Tack på förhand

Martin

 

När du kör 3G så ska du använda Halebops.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vilken är det? Jag provade med halebop.telia.se, men den fungerar inte?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dom använder väl Telias nät så: smtprelay1.telia.com

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Använd SSL med den SMTP som är kopplad till ditt mailkonto. Det borde funka fint.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har samma problem men använder Tele2. Jag har Bahnhof som ISP och använder även den mailadressen. Jag har lagt in smtp-servern precis som den ligger hemma (ja, den synkas ju förstås när jag synkar iPhonen med iTunes) men jag kommer inte åt den från varken 3G eller GSM nätet.

 

Såvitt jag förstår så måste jag skicka mailen via smtp-servern på det nät jag befinner mig vilket alltså är Tele2s GSM- eller 3G-nät. Tele2s smtp-server (smtp.tele2.se) är dessvärre lösenordsskyddad och användaruppgifterna får man om man har ett konto hos Tele2.

 

Första frågan är nu om jag fått detta om bakfoten eller om det verkligen är så här?

Andra frågan är om det finns nån bra work-around förutom att synka allt med Gmail som verkar funka bra för en polare?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

kalleponken
Dom använder väl Telias nät så: smtprelay1.telia.com

 

 

inge bra att anv. kör maildomänens egna smtp.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har samma problem men använder Tele2. Jag har Bahnhof som ISP och använder även den mailadressen. Jag har lagt in smtp-servern precis som den ligger hemma (ja, den synkas ju förstås när jag synkar iPhonen med iTunes) men jag kommer inte åt den från varken 3G eller GSM nätet.

 

Såvitt jag förstår så måste jag skicka mailen via smtp-servern på det nät jag befinner mig vilket alltså är Tele2s GSM- eller 3G-nät. Tele2s smtp-server (smtp.tele2.se) är dessvärre lösenordsskyddad och användaruppgifterna får man om man har ett konto hos Tele2.

 

Första frågan är nu om jag fått detta om bakfoten eller om det verkligen är så här?

Andra frågan är om det finns nån bra work-around förutom att synka allt med Gmail som verkar funka bra för en polare?

 

Använd SSL. Fråga Bahnhof om inställningarna till deras SMTP

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

inge bra att anv. kör maildomänens egna smtp.

 

 

Det kan jag säga att det funkar väldigt sällan....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

kalleponken
Det kan jag säga att det funkar väldigt sällan....

 

telias smtp för icke-teliadomäner planeras att avvecklas. så se det som en temporärlösning. måste väl vara lättare att ta reda på sin egna mailssmtp och köra med den direkt.istället för att skjuta upp det! :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

telias smtp för icke-teliadomäner planeras att avvecklas. så se det som en temporärlösning. måste väl vara lättare att ta reda på sin egna mailssmtp och köra med den direkt.istället för att skjuta upp det! :)

 

 

Jag har en egen men den funkar EJ...varför tror du jag skriver att man ska använta Telia's?...funkar klockrent!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

kalleponken
Jag har en egen men den funkar EJ...varför tror du jag skriver att man ska använta Telia's?...funkar klockrent!

 

 

hårt det blir när den försvinner! ;)

 

edit: den dagen den sorgen! =)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har en egen men den funkar EJ...varför tror du jag skriver att man ska använta Telia's?...funkar klockrent!

 

Slå på SSL så funkar din egna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

hårt det blir när den försvinner! ;)

 

edit: den dagen den sorgen! =)

 

 

 

Han vill ha en lösning på problemet o min lösning är: smtprelay1.telia.com

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

kalleponken
Han vill ha en lösning på problemet o min lösning är: smtprelay1.telia.com

 

"temporär" men sant.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"temporär" men sant.

 

 

Spelar väl ingen roll, han vill ju att den ska fungera NU :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kan inte få det att fungera. Är det ingen annan som har comhem? Grymt trisst att man inte ska kunna skicka e-post i 3G nätet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Använd SSL. Fråga Bahnhof om inställningarna till deras SMTP

 

Jovisst, jag kollade upp inställningarna till Bahnhofs SMTP-server och de har spärrat för all inkommande trafik, dvs både krypterad (SSL) och okrypterad, på port 25 som kommer utifrån. Detta betyder alltså att man måste sitta på Bahnhofs nät för att kunna använda deras SMTP-server.

 

Så här står det i Bahnhofs FAQ: "Nej, vi spärrar port 25 pga Virus och SPAM-risken, för att kunna skicka E-post måste ni använda vår utgående mailserver, om ni är uppkopplad via annan leverantör så ska ni använda den mailserver som de tillhandahåller."

 

Det betyder alltså att jag måste använda Tele2s SMTP-server som kräver inloggning. Måste kolla med Tele2 om jag endast kan skaffa ett e-mailkonto hos dem.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jovisst, jag kollade upp inställningarna till Bahnhofs SMTP-server och de har spärrat för all inkommande trafik, dvs både krypterad (SSL) och okrypterad, på port 25 som kommer utifrån. Detta betyder alltså att man måste sitta på Bahnhofs nät för att kunna använda deras SMTP-server.

När man kör SSL brukar port 587 användas...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

använder verkligen folk den email-adressen man får hos sin ISP? Känns ju trist att byta email varje gång man byter ISP/abonnemang samt att man får en massa strul som ovan. -> http://www.gmail.com

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När man kör SSL brukar port 587 användas...

 

Aha, trodde port 25 användes för båda.

Jag testade alla möjliga och tydligen omöjliga kombinationer för att kunna använda Bahnhofs SMTP-server men lyckades inte. Så jag signade upp för ett e-mailkonto hos Tele2 istället och nu fungerar det kanon med deras SMTP-server.

 

Tack för all hjälp här i tråden! :-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

använder verkligen folk den email-adressen man får hos sin ISP? Känns ju trist att byta email varje gång man byter ISP/abonnemang samt att man får en massa strul som ovan. -> http://www.gmail.com

 

Använder sällan e-mailadressen som tillhandahålls av ISPn , förutom för att kunna använda SMTP-servern, utan har e-mailadresser kopplade till andra domäner vars SMTP-server jag inte kan använda utifrån av samma orsaker som jag nämnt tidigare.

 

Gmail är jag alldeles för paranoid för att använda. Läs: http://www.gmail-is-too-creepy.com/ och boken 1984 samt börja fundera lite över vad som görs med all information som vi sprider omkring oss. Data Mining tekniken blir bara bättre och bättre.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kör med surftowns smtp (egen domän) och SSL på TCPport 587 på Telia 3G. Funkar lika över eget och andras Wifi.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Använder sällan e-mailadressen som tillhandahålls av ISPn , förutom för att kunna använda SMTP-servern, utan har e-mailadresser kopplade till andra domäner vars SMTP-server jag inte kan använda utifrån av samma orsaker som jag nämnt tidigare.

 

Gmail är jag alldeles för paranoid för att använda. Läs: http://www.gmail-is-too-creepy.com/ och boken 1984 samt börja fundera lite över vad som görs med all information som vi sprider omkring oss. Data Mining tekniken blir bara bättre och bättre.

 

Är du så paranoid ska du nog inte ha en internet-uppkoppling alls, ännu mindre skriva på ett forum (vem vet vad folk just nu gör med den informationen du oavsiktligt lämnat ut). Jag har egna domäner kopplade till gmail och har svårt att hitta andra lösningar som prismässigt och kvalitetsmässigt kan konkurrera med deras tjänster. Att de smyger in lite reklam och eventuellt spionerar på mig i reklamsyfte struntar jag högaktningsfullt i, det är inga företagshemligheter man lägger där ändå.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...