Jump to content
Just nu i M3-nätverket

Solcellsladdare till MbAir

lindor

Recommended Posts

Ska ut på cykelsemester i sommar och har tänkt ta med min MacBookAir.

Det jag inte vet är hur ofta jag får tillgång till ström, så nu är jag på jakt efter en solcellsladdare till datorn.

Har hittat till iPnone, men inte till dator, är det någon som vet om det finns?

Jag har inte sett någon.

Eftersom Apple har patent på Magsafe-kontakten så är det svårt att få tag på både ciggladdare eller andra tredjepartstillverkade laddare.

Det enda alternativet jag kan komma på är att köpa en laddare som kan leverera ström till ett 230V-uttag, men då blir det lite att släpa på så det är ingen bra lösning för cykling.

• 2 months later...

Byggde en solcellsladdare i somras. Ett litet 12 V batteri, en solcellspanel på 10 W som var 30 x 40 cm samt en laddare med ciggarettändaruttag. Nu kommer vi till ditt problem. Den här laddaren var lagom för att ladda mobiltelefoner med. Laddaren till mobiltelefonen tar någonstans runt 5-10 W. Kopplar du till en konverter för 230 V så har den förluster och det drog dubbelt så mycket ström att ladda då. Dvs mer än vad min solcellspanel gav. Inget problem för jag hade ju batteriet. MEN du har tänkt att ladda en dator. Då behöver du en mycket större solcellspanel, runt metern i storlek och antagligen ett ganska kraftigt batteri. Så.. för en cykelsemester så kan jag nog inte rekommendera solceller som en lösning.

• 2 months later...

Har letat runt lite varstans, och snubblade över den här... efter lite mer sökande efter folk som hade testat makapären har tomten fått det svettigt att tillgodose min änglasjäl i år. Laddaren ska tydligen funka med en stadig output på 12V, vilket bör vara acceptabelt för det mesta (personligen tänker jag på min Audio Pro Porto och iPod Nano på diverse festivaler i sommar...)

Fast finns det någon här som redan testat den och har insikter? Räds ej att höras...

en solcellspanel på 10 W som var 30 x 40 cm

Laddaren till Air är på 45W. Alltså ska solcellspanelen vara minst 4 gånger så stor. Och de brukar vara ganska dyra.

Har letat runt lite varstans, och snubblade över den här... efter lite mer sökande efter folk som hade testat makapären har tomten fått det svettigt att tillgodose min änglasjäl i år. Laddaren ska tydligen funka med en stadig output på 12V, vilket bör vara acceptabelt för det mesta (personligen tänker jag på min Audio Pro Porto och iPod Nano på diverse festivaler i sommar...)

Fast finns det någon här som redan testat den och har insikter? Räds ej att höras...

Den verkar ge 20 W så det går nog inte att ladda datorn med den. Kanske funkar med flygplansadaptern som de ju säljer. Då blir det ingen laddning utan bara drift av datorn och det kanske fungerar.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...