Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Tutorial till Flash video


Woggi

Rekommendera Poster

Hejsan!

 

Jag har jobbat lite med FLV formatet till flash. Gillar det så mycket så jag tänkte ge lite tips på hur man börjar :-)

 

 

Börja med att redigera en liten filmsnutt som du vill visa på nätet. I Premiere eller FC.

 

Jag tar sedan in filmklippet i After Effect och exporterar ut det som en FLV fil. Detta hittar du under File > Export > Macromedia Flash video. Detta är ett plugin som följer med Pro versionen, har förmig att det går att ladda hem det som ett pluggin till premeire osv. inte helt säker.

 

I den lilla export rutan för FLV väljer jag 17 frames/per sekund. (detta är bara ett litet expriment för att visa hur man gör. du kan själv bolla lite med de instälningarna tills du kommer fram till ett bra resultat)

Sen väljer jag i rutan under att den ska ladda in 156 kb/sek, detta beroende på vilken hastighet folk kommer att sitta på när de ser filmen. 156 sätte jag på i detta testet.

 

Sen trycker jag ok för att exportera den.

 

Starta ett nytt dokument i Flash

 

Skapa ett nytt lager som du du döper tex Myvideo.

sen skapar du en loadmivoe ruta som du vill att filmen ska spelas i. och döper den i properties myVideo

Sen ska vi skriva lite kod som gör att den hämtar filmen.

i den första keyframen skriver du följande:

 

// init NetConnection object

var nc = new NetConnection();

nc.connect(null);

// init NetStream onject

var ns = new NetStream(nc);

 

// attach video object to NetStream

myVideo.attachVideo(ns);

ns.play("test.flv"); // -------- (här skirver du in namnet på din .flv fil)

stop();

 

Sen kan du lägga in lite bilder osv på andra keyframes, tänk bara på att ha myVideo framen längst upp om du vill ha filmen spelande på en bild tex.

 

Sen exporterar du swf, kalla det tex video.swf

 

Lägg sedan upp bägge filerna, din flv fil som du exporterade och den swf fil video i samma katalog.

 

Detta stöds bara att visa om du har flashplayer 7 installerat.

 

Hoppas någon får ut nått av detta, tänkte bara dela med mig lite av streaming av FLV formatet. Det finns säker annorlunda sätta att göra på. Men detta fungerar bra för mig..

 

Någon mer som har jobbar med FLV formatet?

 

Lägger upp en test video för att visa att det fungerar :-)

 

http://revolverdesign.nu/video/video.swf

 

Filen ligger på 836 kb i FLV format, så tänk på va bra den streamar :-)

 

 

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...