Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Flasha PC-agp-grafikkort


boevil

Rekommendera Poster

Jag har en gammal fungerande G4 som jag tänkte flasha ett ATI 9800 Pro 128MB i. (Info hos MacElite)

Kortet ska jag sedan använda i min G5:a. (G5:ans FX5200 hamnar sedan i G4:an)

 

Det gäller att få tag på ett lämpligt kort på begagnatmarknaden (jag har ett på gång), men innan dess måste jag förstå hur jag ska gå till väga.

 

• Jag har tänkt att använda VNC (Chicken of the VNC) för att styra min G4:a ifrån G5:an. Enligt vad jag ser på olika forum ska det fungera… men jag känner mig lite tveksam- kan VNC visa G4:ans skrivbord om den saknar (fungerande) grafikkort?

 

• Jag har tänkt att använda verktygen som finns här, men vilket är det som jag ska ha? ATIccelerator eller Graphiccelerator? (Jag förstår inte om båda verktygen kan flasha eller om de bara kan ändra frekvenser)

 

• Jag har hittat en mängd olika ROM som ”ska” fungera… men vilken är bäst… ?

(Se länkar längst ned)

 

• För att kortet ska fungera i G4:an måste man tejpa några stift på kortet. Påverkar det slutresultatet på något sätt?

 

• Behöver jag några extra drivrutiner eller finns dom redan i system OSX Tiger?

 

• Jag har förstått att man måste stjäla ström ifrån CD-spelaren. Är det någon risk att man överbelastar spänningstransformatorn?

 

• Slutligen, kommer jag att behöva någon extra kylning av kortet i G5:an?

 

Länkar:

ROM hos MacElite, rom hos CubeOwner

Mycket bra info hos CubeOwner .. hoppas att den fortfarande är adekvat.

ATIccelerator och Graphiccelerator

 

 

puh... det finns en djävla massa info på nätet, det svåra är att förstå vad som är adekvat.. :(

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...