Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Spotify och reklam


marx

Rekommendera Poster

Grejen är ju den att just ljudreklam är väldigt effektivt. Det går inte att helt ignorera den, undermedvetet går budskapet in ändå. Det har att göra med att hörseln är ett så kallat beredskapssinne. Du kan ju väcka en person genom att skrika i hans öra men inte genom att vifta med en bild framför ögonen på honom, för att låna en radioreklambranschens klyschor. Om McDonalds får möjlighet att exponera x antal tusen människor för deras ljudlogga (den där signaturmelodin i slutet av all McDonalds-reklam) så vet de att de får x antal kronor tillbaka för varje krona de satsar. Och därför betalar de för att du ska få lyssna på musik gratis. Det är såhär reklam fungerar och tack vare (eller på grund av, som jag skulle ha sagt) reklamen så finns massa reklamfinansierade radio- och tevekanaler. Alternativet skulle vara rena betalkanaler, som Spotify Premium eller TV1000, eller licensfinansierade kanaler, som SVT och SR.

 

Det var faktiskt än väldigt bra poäng (även om jag inte känner mig påverkad - jag kan mycket väl vara påverkad av reklamen mdå jag brukar reflektera över dem och tänka på varför jag inte skall köpa från dem) så om jag börjar använda Spotify någon gång så får man väl se. ^^

 

MvH,

Katana

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 59
  • Created
  • Senaste svar
Ja, det är en timmes jobb.. Men personligen tycker jag inte att ljudreklamen är störande nog ännu för att byta. Dock så kan jag störa mig mycket på reklam bannrarna som dyker upp i programfönstret! Finns dom i premiumversionen?

Om inte så har spotify ännu en premium kund!

 

All form av reklam är borttagen i Premiumvarianten dessutom får man tillgång till en del musik snabbare än om man har gratisarlternativet.

Läste också nyligen att man skulle höja ljudkvaliteten för premiumkunder dock vet jag inte om detta stämmer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag använder Spotify i timmar dagligen och har nyligen blivit premiumkund, inte så mycket för att slippa reklamen utan för att jag vill stötta tjänsten. Det finns förslag på att ljudkvaliten ska höjas till 320 kbit/s och då är det absolut värt att betala 999 kr/år för den stora mängd musik som man kan välja mellan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag startar om Spotify när det blir reklam.

 

Inte för att jag inte vill stödja Spotify utan för att det som det görs reklam för inte intresserar mig. Man kunde kanske ha nån funktion där man fick kryssa i vad man är intresserad av och få reklam därefter?

 

Jag skiter i Linda Skugge och om hon rotar igenom kändisars spellistor

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nån som kommer ihåg Kevin Borgs: "Spotify är en grym stället vart man kan lyssna på mooosik?" Synd att dom inte har sån reklam längre. By the way Macbook (& iBook) är verkligen rätt forumdel för en tråd om Spotify, I salute you!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har ni hört den nya: "Here at Spotify we are trying to..."

 

Låter så otroligt mycket Apple av den reklamen (Då de alltid börjar "Here at Apple...."). De kanske har insett hur bra marknadsföring Apple gör :P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Jag har haft Spotify i snart 9 månader (och var premiumkund första månaden).

Jag måste erkänna att jag tycker det har blivit väldigt mycket reklam. Det är nästan hela tiden, och långa reklamsnuttar.

Ibland kommer det samma reklam två ggr efter varandra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det har blivit mycket mer reklam på sistone, men jag kan fortfarande leva med det :)

 

Bara jag slipper Caroline Auf Ugglas reklam snutt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Att inte unna sig ett premium abb som kostar lite mer än en big mac plusmeny i månaden är riktigt svenskt dvs snålt om man gillar musik. Gilla reklamen eller bidra till utveckligen av nya coola apps.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att inte unna sig ett premium abb som kostar lite mer än en big mac plusmeny i månaden är riktigt svenskt dvs snålt om man gillar musik. Gilla reklamen eller bidra till utveckligen av nya coola apps.

 

Jag håller med!

 

Jag kör gratis versionen och har inga problem med reklamen men den dagen som ja är trött på den så är det juh inte så att man blir fattig på 99kr/mån för att fylla egentligen hela sitt musikbehov.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

fildelare har alltid väntat på att industrin utvecklar sin teknik, nu kom dom med spotify där man för 99 kr/mån, mindre än vad en skiva kostar, får tlllgång till ett enormt musikutbud. och ändå så snålar folk. skrämmande!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det där att man kan få "invites" till Spotify, är reklamen borta om man får en sådan för att bli medlem? Eller kommer den bort annars bara när man betalar?

Får man ingen invite så är det enda alternativet för att få tillgång till Spotify är att köpa ett premium-konto på direkten och då är det ingen reklam?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det där att man kan få "invites" till Spotify, är reklamen borta om man får en sådan för att bli medlem? Eller kommer den bort annars bara när man betalar?

Får man ingen invite så är det enda alternativet för att få tillgång till Spotify är att köpa ett premium-konto på direkten och då är det ingen reklam?

 

Invite gör att du kan använda programmet MED reklam. Men för endast 99kr/mån så får du lyssna på alla musik utan reklam. Hur billigt som helst!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Invite gör att du kan använda programmet MED reklam. Men för endast 99kr/mån så får du lyssna på alla musik utan reklam. Hur billigt som helst!

 

Men det är ingen reklam mitt i låtarna? bara mellan låtar?

Hur ofta är det reklam? mellan varje låt eller varannan/var tredje? Kanske helt slumpmässigt?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men det är ingen reklam mitt i låtarna? bara mellan låtar?

Hur ofta är det reklam? mellan varje låt eller varannan/var tredje? Kanske helt slumpmässigt?

 

Slumpmässigt reklamintervall, bara mellan låtarna men det är en hel del reklam i själva programmet såsom bilder och text. (Poppar upp i egen frame så inget som stör själva interfacet) och reklamerna håller bara på några sekunder. Men du måste ändå ha en invite för att kunna använda programmet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Slumpmässigt reklamintervall, bara mellan låtarna men det är en hel del reklam i själva programmet såsom bilder och text. (Poppar upp i egen frame så inget som stör själva interfacet) och reklamerna håller bara på några sekunder. Men du måste ändå ha en invite för att kunna använda programmet.

 

OKej, man kanske ska ta checka in programmet lite. Om det kan vara något.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men det är ingen reklam mitt i låtarna? bara mellan låtar?

Hur ofta är det reklam? mellan varje låt eller varannan/var tredje? Kanske helt slumpmässigt?

Nej, det är ingen reklam mitt i låtarna, utan endast mellan olika låttitlar.

 

Jag vet faktiskt inte riktigt hur reklamtriggern fungerar, men vad jag har märkt är att om man bara "låter det rulla" så är det större chans för reklamavbrott än om man aktivt byter låtar...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Slumpmässigt reklamintervall, bara mellan låtarna men det är en hel del reklam i själva programmet såsom bilder och text. (Poppar upp i egen frame så inget som stör själva interfacet) och reklamerna håller bara på några sekunder. Men du måste ändå ha en invite för att kunna använda programmet.

Bara jag som tycker reklamen ökat dramatiskt både banners och ljudklipp senaste tiden? Förr kunde man köra nästan en skiva utan reklam. Nu kommer det typ dubbelt så ofta. Blir ett Premiumabb om Spotifyappen går igenom hos Apple.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bara jag som tycker reklamen ökat dramatiskt både banners och ljudklipp senaste tiden? Förr kunde man köra nästan en skiva utan reklam. Nu kommer det typ dubbelt så ofta. Blir ett Premiumabb om Spotifyappen går igenom hos Apple.

 

 

För mig är det tvärtom, det blir en iPhone om Spotifyappen godkänns :P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För mig är det tvärtom, det blir en iPhone om Spotifyappen godkänns :P

Det blir både iPhone och Premium här med ;-). Men jag är tveksam till att Apple godkänner den alltså. Det är ju verkligen en iTunesdödare big time om man även kan ta med sig musiken. Varför inte erbjuda detsamma i datorn också.. Tror de kommer stöta på patrull om jag känner Apple rätt. Tyvärr.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sänka kan jag förstå ifall man spelar via stereon men lille snåle som tidigare nämnt att stänga av ljudet under spotify reklamen är sniket

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Det behövs inget program för det där.

Sänkvolymen - (spotify pausar) - du startar igen (utan att höja volymen). enkelt!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har ni hört den nya: "Here at Spotify we are trying to..."

 

Låter så otroligt mycket Apple av den reklamen (Då de alltid börjar "Here at Apple...."). De kanske har insett hur bra marknadsföring Apple gör :P

 

Hela spotify interfacet är ju en ripoff på iTunes...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

vet inte om nån sagt det redan men kopplar du datorn till en förstärkare så kan du ha maxljud i spotify men sänka ner ljudet under reklamen :P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hela spotify interfacet är ju en ripoff på iTunes...

 

Det är väl bra att det ser ut som Itunes så vi Mac användare känner sig hemma? :ThumbsUp:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.




×
×
  • Skapa nytt...