Jump to content
Just nu i M3-nätverket

Nu är mitt elektroniska drömhem nästan färdigt. Vad saknas?

Millard

Recommended Posts

Hejsan!

Den bakomliggande historien om detta kan Ni läsa om i denna tråd: https://forum.macworld.se/index.php?showtopic=98920.

Tack för alla svar från tidigare tråd. Som jag skrev i ovanstående tråd har alla prylar nu kommit. Det blev en del. Är inte färdig helt än, men nu har jag en bra grunduppsättning med leksaker hemma som fungerar mycket bra ihop. En skopa skit dock till apple mighty mouse som känns lika smidig som en telefonstolpe. Snygg som satan är den, men tyvärr fungerar den dåligt som mus. Hur som helst hände följande igår:

Kom hem klockan 8.00 på morgonen efter jag gått av på jobbet. Somnade vid tio och vaknade tre timmar senare bara för att konstatera att jag inte hade några rena kläder och att de som låg i torktumlaren var dyngsura eftersom den tydligen aldrig startart kvällen innan. Åkte ned till banken för att fixa en bankväxel eller vad det nu heter som jag kunde växla in på nästa bank där jag har uttagskort. Vid fyratiden klev jag in på apple-butiken här i stan men morgonfrisyr, gårdagens kläder och röd i ögonen av för lite sömn. Killen i butiken måste undrat om det kom in en uteliggare i butiken. Han tog dock emot mig och var trevlig. Berättade att det var jag som ringt och beställd massa saker några dagar tidigare. Han sken upp och sa att det var klart men att de behövde någon halvtimme på sig att plocka i de extra minnena jag ville ha till Minin. Då allt var klart åkte jag och några polare ned till en annan butik och handlade ny TV eftersom min gamla har fått sin HDMI-ingångar brända. Efter lite krångel med bilar (tro inte att en V70 är så stor som som Volvo vill få oss att tro) kom jag tillslut hem med följande saker:

iMac 24" (2,94GHz)

Mac Mini (Billigaste modellen men med extra ramminne)

Time Capsule 1TB

MyBook 500GB

Pannasonic 46" Plasma-TV (fjolårets)

De båda PC-datorerna som jag tidigare haft åkte in i garderoben. Sladdarna likaså. Funderar på att börja sälja kablar på kg-pris om någon är intresserad? Därefter fulkopplades alla prylar in lite provisoriskt. Fixade med alla uppdateringar vilket tog en del tid. Sedan ställde jag in alla med mitt mobileme-konto och startade min första backup med Time Capsule (snabbhet är inte TC styrka). Allt fungerade extremt bra. Han även med att läga in Plex på minin, och även lägga in lite filmer och serier. Sedan blev det några öl eftersom jag ansåg mig behöva det igår. Somnade som en klubbad sälunge vid tretiden i natt och vaknade sent på förmiddagen idag.

Nu sitter jag här igen och har precis kommit hem efter att ha hjälpt en polare med hans PC. Krånglade som fan, men efter några timmars jobb med ominstallering, installering av antivirusprogram, antispyware, registeroptimerare, drivrutiner osv... När jag satt där kände jag mig inte direkt besviken över mitt val av Mac.

Det mesta här hemma fungerar toppen. Plex går som en dröm på MacMinin, och MobileMe och TC funkar som det ska. Det jag har kvar nu är främst att dra sladdarna lite snyggare. Sedan blir det något projekt i sovrummet. Vill ha en sovrums-TV som jag kan strömma film till. Frågan är om det finns möjlighet att koppla in två skärmar på något sätt till mac-minin. De behöver inte fungera samtidigt. Har två 24" skärmar som bara står och en gammal 42" plasma teve som skulle kunna fungera i sovrummet. Projektet där efter blir nog att uppdatera ljudet hemma. Har rätt bra ljud nu, men alla högtalare är både fula och skrymmande. Så snart nya iPhone 3GS kommer så är jag nog en av dem Ni riskerar att stöta på i kön till en teliabutik nära dig.

Så fort alla sladdar är dragna på ett snyggare sätt kommer jag ta lite bilder och lägga upp. Just nu känns det som jag behöver en natts sömn. Kanske blir det i morgon.

Om ni med lite mer vana från Mac- och Applevärlden har några tips, synpunkter eller idéer är de varmt välkomna!

Tack för ett utsökt forum!

Har inte provat MacMini som media center pga allt strul med upplosningen. Jag kor AppleTV i alla rum, har en extern HD på 1 TB till huvud TV'n funkar alldeles utmarkt. Det var lite strul att fixa ATV'n så att det gick att koppla in en HD, mitt USB minne var for "stort".

Jag kor Sonos med Bose hogtalare i de rum dar jag inte vill ha någon TV.

Hoppas du blir nojd med dina Apple prylar.

Om något saknas? Vet inte, men du namnde att dina hogtalar var stora... Jag kor med Bose Lifestyle 48 i vardagsrummet och Jewel Cubes i alla andra rum. Låter helt ok och syns knappt. Har ALLA sladdar (till allt) i vaggarna, det kam jag rekommendera.

Trevlig Helg!

Bilder! :P

Han kommer lägga upp bilder när han dragit om sladdarna lite snyggare och jag förstår honom fullständigt, sladdar är hmm? Låter smile figuren tala för sig själv -> :huh:

Glöm inte att ändra inställningen här på forumet

Bytt från pc: Ja

:)

Glöm inte att ändra inställningen här på forumet

Bytt från pc: Ja

:)

Done!

Lade upp allt på www.millard.se också.

Kommer nog skriva en del om alla projekt man har där. Började med lite nostalgi från tiden med Atari 520ST.

Tack för ett utsökt forum!

Har du teven stående på högtalaren?

Ser ut att sitta på ett väggfäste.. Annars håller en centerhögtalare mer än vad man kan tro. :)

Ser finfint ut! Grattis :)

GAAAH!! Kommer ihåg när jag första gången kom i kontakt med mac. Jag saknar den tiden, när allt man gjorde var en upptäcktsfärd och allt man tar för givet idag var något gigantiskt då! :)

Får fixa iordning mina datorer sen när jag får tillbaka min iMac, då har vi faktiskt exakt samma uppsättning du och jag och jag blev verkligen sugen på att göra om lite när jag fick syn på ditt upplägg :)

Har du teven stående på högtalaren?

haha, nej den sitter i ett väggfäste. Skulle nog bli aningen ostadigt annars.

Trevligt skrivbord, vart hittade du det?

Får man vara fräck att fråga vad kalaset gick på?

Alltid kul att se någon som tar sitt tekniska intresse seriöst :)

Trevligt skrivbord, vart hittade du det?

Det är ett kinnarps-skrivbord som jag köpte från kommunens "restlager". Kostade totalt 900 spänn och ett nytt vågar jag inte äns tänka på vad det kostar. Kanske en nolla till. Tror de flesta kommuner har någon form av överskottscentral där man kan handla sådana saker billigt.

Ibland får de in riktigt lyxiga kontorsstolar som går att handla för spottstyver.

Får man vara fräck att fråga vad kalaset gick på?

Alltid kul att se någon som tar sitt tekniska intresse seriöst :)

Alla Appleprylar hamnade på ca 33 000 friska pistoler. TVn köpte jag för 14 000 tror jag. Var nedsatt från 21.000 eftersom det var fjolårets modell.

Om någon säljer billiga nudlar kan ni tipsa mig. Mitt sparkonto har just minskat "en aning" i värde.

Ojoj, det var rejält :) Fast smakar det så kostar det som man brukar säga.

Alla Appleprylar hamnade på ca 33 000 friska pistoler. TVn köpte jag för 14 000 tror jag. Var nedsatt från 21.000 eftersom det var fjolårets modell.

Om någon säljer billiga nudlar kan ni tipsa mig. Mitt sparkonto har just minskat "en aning" i värde.

Det kommer nog vara värt det . :)

Sorry men jag förstår inte riktigt vad som är poängen med tråden?

Det elektroniska drömhemmet är vad? När jag läste elektroniskt drömhem tänkte jag på allt ifrån hifi-multizone's i köket/vardagsrummet/badrummet till multifjärrstyrt(kanske tillochmed datorstyrt) ljud/bild/ljus i vardagsrumme. Ursäkta om jag låter krävande eller så men de lät så mycket mer än 3 datorer med externa hårddiskar, nån TC och en platt tv som nästan finns i alla hushåll just nu.

Möjligt att det är trevliga prylar du har, men är det verkligen drömmen? :whistling:

Nu lär jag väl få skäll av vissa personer men jag delar ändå med mig om mina tankar och tycker det är rätt lustigt om jag är helt ensam om dessa.

Bältesclip

Tycker att det ser ut som ett pojkrum.

Inget märkvärdigt i mina ögon, huvudsaken att du är nöjd i alla fall.

Utrustningen du har tycker jag var och varannan någorlunda teknik-intresserad har i sitt hem.

Sätt högre mål i drömmarna.

Inget märkvärdigt i mina ögon, huvudsaken att du är nöjd i alla fall.

Utrustningen du har tycker jag var och varannan någorlunda teknik-intresserad har i sitt hem.

Sätt högre mål i drömmarna.

Visst kan man alltid önska sig mer och saken är den nog att jag helst drömmer smått och möjligt framför rena fantasier. Tanken med denna dröm var att få ett hem som är utbyggbart. Visst skulle det vara kul om Apple kunde börja sälja vitvaror och TV-aparater som kunde snacka med varann, men i dagsläget gör de inte det. Som jag tidigare skrivit om har jag redan en del planer för nästa projekt. Allt i liten skala. Första miniprojektet är att fixa en TV i sovrummet som styrs av Plex och där allt strömmas från Mac Minin. Nästa projekt är att fixa ljudet. Vad projektet efter det blir vet jag inte ännu.

En fråga Vi bör ställa oss är NÄR vi kan köpa det första Apple-torkskåpet med Mac OS.

Tycker att det ser ut som ett pojkrum.

På mitt pojkrum hade jag en 21"tums tjok-tv och en radio. Men jag kanske är för gammal med mina snart 30.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...