Jump to content
Just nu i M3-nätverket

Hur får man att flera itunes använder samma bibliotek?

ericdvd

Recommended Posts

Hej

Jag har en nas där all musik är.

Fram tills idag har vi bara haft en macbook men i och med att vi nu har två vill jag att den andra kan komma åt samma bibliotek.

Hur gör man det?

Tack på förhand.

Eric

Jag kopierade helt enkelt iTunes biblioteket och lade in i min nya Mac.

Funkade utmärkt.

Jag kopierade helt enkelt iTunes biblioteket och lade in i min nya Mac.

Funkade utmärkt.

Men hur gör du med synkningen då? Det innebär väl att om du importerar en ny skiva så måste du importera på båda!?

Men hur gör du med synkningen då? Det innebär väl att om du importerar en ny skiva så måste du importera på båda!?

Ja det är sant, men vid första tillfället handlade det om ca 3500 album då var det lättare att kopiera än att göra hela jobbet från början.

OK, gör följande, starta iTunes med alt knappen nedtryckt. Skapa nytt bibliotek och spara det i din NAS.

Du får göra om jobbet från början men kommer ju åt bblioteket med bägge Macarna,

Borde inte Apple kunna släppa en ny liten vit plastlåda (iServe kanske) som funkar som en vettig hemmaserver?

Ex. iTunesbibliotek borde kunna ligga där, lätt åtkomliga för alla hemmets datorer, med möjlighet att dela ut en del musik till andra användare och möjlighet att skicka musik till AirPort Expresser med Remote, utan att behöva starta datorn.

Lite fantiserande bara...

Borde inte Apple kunna släppa en ny liten vit plastlåda (iServe kanske) som funkar som en vettig hemmaserver?

Ex. iTunesbibliotek borde kunna ligga där, lätt åtkomliga för alla hemmets datorer, med möjlighet att dela ut en del musik till andra användare och möjlighet att skicka musik till AirPort Expresser med Remote, utan att behöva starta datorn.

Ja, jag hade köpt direkt.

Finns ju redan, kallas Time Capsule ;)

Lägger man bara hela iTunesmappen i den och startar iTunes med alt nere och väljer det biblioteket, det gör man från alla datorer :)

ok.

men om jag startar och gör ett helt nytt bibliotekt vad händer med alla iphone program som jag har köpt?

Även fast jag har musik mappen på servern idag så är mappen för programmen i itunes foldern på macbooken.

mvh

Eric

Jag tror att iTunes frågar om du vill överföra programmen till biblioteket men är ej säker.

Lägger man bara hela iTunesmappen i den och startar iTunes med alt nere och väljer det biblioteket, det gör man från alla datorer :)

Min tanke var en liten låda med FTP, UPnP iTunes server, mig veterligen är väl TM samma sak som Airport Extreme med inbyggd hårddisk.

Inte riktigt.

Trevlig semester.

Nu har jag flyttat hela mappen med itunes bibliotek till nasen och sedan riktat om den. Fungerar utmärkt.

Sedan tog jag den andra macbooken och valde samma bibliotek på nasen men då får jag ett felmeddelande som säger att filen är låst eller så har jag inte skrivrättigheter för den filen.

Är det någon som kan hjälpa mig med detta?

Tack så väldigt mycket!

/Eric

Enklast är att skaffa en Mac Mini och använda den som server i sitt hemmanätverk och i den så delar man ut iTunes-biblioteket som då blir nåbart från alla datorer som är inkopplade i nätverket - samtidigt som de individuella datorerna kan ha sitt eget iTunes bibliotek med iPhone-program för respektive användare. (för det är ju inte meningen att ett och samma iPhone-bibliotek med program ska kunna delas av flera användare...).

Men här är iaf ett tillägg till iTunes för att göra detta med olika bibliotek enklare:

http://www.porkrind.org/multitunes/

Nu har jag flyttat hela mappen med itunes bibliotek till nasen och sedan riktat om den. Fungerar utmärkt.

Sedan tog jag den andra macbooken och valde samma bibliotek på nasen men då får jag ett felmeddelande som säger att filen är låst eller så har jag inte skrivrättigheter för den filen.

Är det någon som kan hjälpa mig med detta?

Tack så väldigt mycket!

/Eric

Jag tror, men är inte säker, att du ska ta info om volymen i Finder. Klicka sedan i "Ignorera rättigheter på denna volym", eller motsvarande.

Sök på Apples hemsida, det står där nånstans...

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...