Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Numrerad lista med högerställda tvåsiffriga tal i Indesign?


goranlin

Rekommendera Poster

Jag vill göra en numrerad lista med fler än 9 poster. Använder Indesign cs3 och OSX 10.5.6. Inga problem att göra numrerade listor men jag vill att 9:an i 9 och 0:an i 10 ska stå under varandra. Går det att göra?

 

I Word har jag gjort det genom att sätta tabbar före och efter talen men i Indesign förstår jag inte hur jag ska göra. Tacksam för hjälp!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej goranlin,

 

Jag är ingen expert på InDesign men du kan prova att göra två textrutor, en där du har allt utom siffror och en andra textruta där du har siffror och högerställa dessa.

 

MVH

Magnus A

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det går att göra som föregående talare sade, men om Du vill använda automatisk numrering så går det att lösa det på annat vis:

 

I "Bullets and Numbering"-dialogrutan, välj "Right" som Alignment. Öka sedan värdet på "First Line Indent" tills Du ser att siffrorna börja röra sig åt höger. Färdig!

 

Beroende på vilket värde "First Line Indent" och de andra har, så har Du nämligen ingen glädje av att välja högerställd numrering om inte siffrorna har något utrymme för detta. Därav att Du måste öka värdet enligt ovan.

 

Ledsen för det sena svaret förresten, men jag såg inte frågan förrän nu – och det är något som jag själv hade problem med när jag började med InDesign, så jag tänkte att det här svaret kan komma med "i arkivet" så fler kan ta del av det.

 

 

/ Kiwi

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...