Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Installera OSX 10.5 på SSD


jompa99

Rekommendera Poster

Hej hej!

 

Är ny här då jag precis köpt mig en mac mini. Har sökt på forumet efter ämnet eller liknande problem men inte hittat något.

 

 

Jag kände för att slänga in lite mer minne och byta till snabbare disk i minin.

Köpte mig då 4GB RAM (som f.ö. ska fungera i minin) samt en Runcore SSD disk 32GB.

 

När jag nu ska installera så går det mindre bra.

Bootar och stoppar i dvd:n. Installationen drar igång och den hittar disken. Dock så klagar den över att jag måste formatera om den. Formaterar om den och trycker sedan på fortsätt.

Sen står den och kontrollerar DVD-skivan vilket verkar ta en evighet så detta har jag bara tryckt på "Hoppa över".

Sen står det installerar en liten stund och sedan säger den att det inte går att installera på enheten och att jag behöver använda något skivverktyg för att partitionera mm.

 

Någon som lyckats installera på en SSD? Kan det vara något problem med drivrutinen? Något annat jag behöver göra?

 

Har aldrig installerat osx förut.

 

 

Tackar!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thomas Ytterberg

Du måste välja rätt sorts partitionskarta, som är GUID, under partitionsfliken.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du måste välja rätt sorts partitionskarta, som är GUID, under partitionsfliken.

 

Så var det så klart! Fungerade utmärkt att installera efter det.

Dock så vill den inte starta. Står bara och tuggar vid mac-loggan.

 

Är det ominstallation som gäller då?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thomas Ytterberg

Sannolikt måste du göra om installationen. Gör en radera/installera, annars finns risken att OS X-installationen inte förändrar något.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sannolikt måste du göra om installationen. Gör en radera/installera, annars finns risken att OS X-installationen inte förändrar något.

 

Provade detta och då fungerade det bra. Dock så hängde sig datorn då den skulle skapa mitt användarkonto vilket gjorde att den betedde sig konstigt och instabilt. Finder bara blinkade och disken kunde man inte se trots att man körde os:et på den.

 

Slutade med att jag stoppade in gamla disken igen :)

Får se om jag ger det ett försök med ssd igen lite senare.

 

Tack Thomas!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...