Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Kan någon förklara brännvidden på ett objektiv.


Tor_björn

Rekommendera Poster

Hej! Har köpt mig en nikon D60 precis men har en fråga angående brännvidden på objektiven (eller vad jag tror är brännvidden). På mitt medföljande objektiv står det 18 - 55 mm, men vad säger det mig om objektivet? För att ta närbilder behöver man då ett objektivt med ett lågt tal, samt ett med högt tal för att ta bilder på långt håll med mycket zoom?

T.ex så ser jag en lins som har 70 - 300 mm. Kan den då zooma mera? Och hur vet jag hur mycket mitt objektiv kan zooma?

 

MVH Tobias Nybörjare

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thomas Ytterberg

Brännvidden avgör bildvinkeln. Hur nära du kan gå styrs av närgränsen. Generellt sett har objektiv med normala och korta bränvidder (50 mm och lägre) ganska bra närgräns. Vill du ha fri kontroll (nästan) över hur hur nära du kan gå motivet behöver du ett macro.

 

Annars, ut och plåta med ditt 18-55 så får du ett hum om vad som är möjligt och inte med olika brännvidder. Enda sätter att få en vettig insikt om hur det hänger ihop. :)

 

En virtuell början:

 

http://www.usa.canon.com/app/html/EFLenses...cal_length.html

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Under 16 = ultra vidvinkel, förvränger perspektivet och gör att allting blir lite bredare. Om du tar på en person på nära håll så kommer den personens näsa bli väldigt bred. Å andra sidan får man med väldigt mycket i bilden.

16 - 25 = mer moderat vidvinkel. Inte lika extrem effekt som vidvinklar under 16, men ändå ett brett perspektiv. Ju högre siffra desto kortare perspektiv.

26 - 40 = närmare det perspektiv som ögat ser och mer standard perspektiv.

41 - 80 = kort teleobjektiv, bra för porträtt. Ju högre tal desto smalare perspektiv, perspektivet krymper och det som är i mitten av bilden blir större - enkelt uttryck.

81 - 120 = moderat teleobjektiv.

121 - 200 = riktigt tele.

201- 400 = kraftigt tele.

Över 400 = supertelefoto.

 

Även observera att ju lägre tal desto större skärpedjup - område i bilden som är skarpt i längsled. Ju högre tal desto kortare skärpedjup.

 

Vill man ta närbilder så kan använda macro-objektiv, de har extra kort närgräns. Rent generellt så brukar vidvinklar annars ha bättre närgräns än teleobjektiv, ett typiskt tele kan ha en närgräns på 1,5 meter medan en vidvinkel kan ha på 20 centimeter. Dock kompenseras ju detta av att teleobjektiv har ett smalare perspektiv. Men vill man komma riktigt nära så är det macroobjektiv som gäller och dessa finns i olika brännvidder och har typiskt en närgräns på några få centimeter och i vissa fall under detta så man kan trycka in motivet in i frontlinsen och det ändå är skarpt. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack Raphael, det var bra förklarat, nu har jag lite bättre koll på saker och ting, men jag är övertygad om att jag borde gå på Nikons gratislektion som följde med, så får jag ännu bättre koll (förhoppningsvis).

MVH Tobbe

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Glöm inte den stora skillnaden mellan fullformat och DX-kameror.

 

Exempel: Nikon DX = 1,5 ggr brännvidden

Canon DX= 1,6

 

Exempel 2: På fullformatskamera ger objektivets brännvidd det angivna talet.

Ett 200 objektiv på en Canon DX ger en skenbar brännvidd på 320.

 

Som salakalle :crossfingers: förstått det. Ha det så bra i sommarvärnen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...