Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Göra extern hd bootbar med Os X


klod

Rekommendera Poster

Hej alla och glad sommar!

 

Jag har nyss fått ett par dagar semester och har således gått igång med lite olika projekt, t.ex. att ta min huvudbackup-hårddisk och göra den till huvud-disk (då den som sitter i den gamla pb:n ger ifrån sig oroväckande ljud!). Jag tänkte helt sonika klona över hela altet och vara nöjd med det men! I carbon copy cloner ville programmet inte gå med på att göra min externa bootbar, vilket visade sig bero på att denna är formaterad med MBR (och till ppc krävs det tydligen apple partition map). Det är kanske naivt att tro att detta skulle gå att göra icke-destruktivt men tänkte iaf fråga!

 

Kan man ändra MBR till apple partition map utan att formatera om hela rasket? (Backupen är inte bara backup utan också filmplats, så den är fylld vilket gör att jag inte kan ta en baclup-backup på denna så det vore smidigt att kunna ändra det utan att formatera).

 

Ha det bra!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ingen som har någon lösning eller något på detta?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej. du kan inte ändra partitionskarta utan att din disk töms. Den måste partitioneras om enligt nya partitionskartan, vilket innebär att alla dina nuvarande partitioner måste raderas. Tyvärr.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Misstänkte väl det. Surt men det får jag väl gå igång med!

 

Tack för svaret!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...