Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Uttalsfråga: presenning


ClCdCm

Presenning - hur säger du?  

46 medlemmar har röstat

  1. 1. Presenning - hur säger du?

    • PreSENNing
      32
    • PRESSening
      13
    • Annat (skriv i tråden)
      1


Rekommendera Poster

För mig är det enda rimliga uttalet "preSENNing", med betoning på stavelsen med versaler. Men nyss hörde jag versionen "PRESSening", och den har jag också hört ett fåtal gånger tidigare, men aldrig från nån i de här delarna av Sverige.

 

(Jo, jag vet att jag stavat det olika, men det är för att uttalet ska stämma!)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 53
  • Created
  • Senaste svar

Jag kör med "PRESSening", kan det ha med min stockholmska att göra?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kör med "PRESSening", kan det ha med min stockholmska att göra?

+1

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag betonar ingetdera, man kan ju alla fall inte betona press då det inte handlar om någon press. Känns inte som ett sammansatt ord utan ett ord. Skulle jag betona nånting så ligger Clcdcms val närmast.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är pro pre!

Om jag inte minns alldeles fel är pre latin och betyder ungefär före. Okey att presenningar kan vara tunga men det saknas ett s i ordet för att det ska vara press.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

vissa säger ju även lackrits om lakris och checks om kex, så det finns idioter överallt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

vissa säger ju även lackrits om lakris och checks om kex, så det finns idioter överallt.

 

-Så alla som inte är-gör-säger som du är idioter? :devil:

-Varför säger de som säger "kex" inte kyrka utan tjyrka? :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

-Så alla som inte är-gör-säger som du är idioter? :devil:

-Varför säger de som säger "kex" inte kyrka utan tjyrka? :D

 

1- ja. och detta gäller extra mycket om man inte kan hantera koncept som skämt och ironi.

 

2-därför att tjyrka heter tjyrka... och kex heter kex. det är olika ord därför uttalar man dem olika. inte svårare än så...

alla ord som börjar på k kan lixom inte uttalas med tj....då skulle vi få tjalles tjaviar till frukost och tjåldolmar till lunch samt tjorka upp tjapsylen till ölflaskan inför kvällsmaten.

 

 

dessutom skulle mitt användarnamn bli korven istället för tjorven då.....det hela känns absurt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

....vet inte det, vissa korvar är proppfulla i skit! :D

 

-Nu går jag ut i solen igen, mycket vettigare sysselstättning än att tjafsa i forumtråd som på sedvanligt sätt börjat seriöst men sen spårat ur.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är pro pre!

Om jag inte minns alldeles fel är pre latin och betyder ungefär före. Okey att presenningar kan vara tunga men det saknas ett s i ordet för att det ska vara press.

En snabb-googling gav mig att det kommer från det latinska ordet praecingere. Denna förklaring, på engelska, stötte jag på: praecingere, to encircle, enclose, surround, prae and cingere, to gird

 

Källor:

http://en.wiktionary.org/wiki/presenning

http://encyclopedia.jrank.org/POL_PRE/PREC...ecingere_t.html

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

vissa säger ju även lackrits om lakris och checks om kex, så det finns idioter överallt.

 

*asgarv* :lol::hihihi:

 

Själv säger jag PRESSenning (eller hur du nu stavade det), kommer från Sö(de)rm(an)land så det kanske kommer därifrån. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

vissa säger ju även lackrits om lakris och checks om kex, så det finns idioter överallt.

 

 

Alla uttalar vi olika ja.

 

själv kör jag med lackriss, snabbt och enkelt ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Själv säger jag PRESSenning (eller hur du nu stavade det), kommer från Sö(de)rm(an)land så det kanske kommer därifrån. :)

 

 

Uttalar på samma sätt. Och jag är från Småland.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Säger PreSENNing och är skåning.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kör med "PRESSening", kan det ha med min stockholmska att göra?

 

+1

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

själv kör jag med lackriss, snabbt och enkelt ;)

 

Nej nej dumbom det heter: Laaakris :pusspadig:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En ständig debatt rör ju huruvida det heter "pAprika" eller "pappricka". Röstar på förstnämnda!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"preSENNing", "lackriss", "checks", "körka", "gött", "okaj", "Sköjj", "Görka"...

 

 

de é finare så ;-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1- ja. och detta gäller extra mycket om man inte kan hantera koncept som skämt och ironi.

Och missförstånd på nätet ökar om man inte använder sig av smilies tex. :borstatanderna:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.




×
×
  • Skapa nytt...