Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Vad för struktur ska man ha i Iphoto?


ericdvd

Rekommendera Poster

Nu ska jag föra in 5000 foton i Iphoto.

Jag vill från början ha en struktur i de händelser som jag ska använda mig av. Jag vet inte hur bara.

Man har ju alltid återkommande högtider varje år, sedan har man semester och såvidare.

Vet inte hur jag ska göra.

Kan ni ge mig lite tips och tricks om hur man kan göra?

Tack på förhand

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har varje års högtider för sig. Kan tänka mig att det blir jobbigt efter några år annars...

För övrigt har jag högtider och speciella tillfällen i egna händelser och sen diverse andra med blandade bilder och som är löst tagna vid vardagliga tillfällen typ..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men om man tar jul till exempel. Skriver du jul 2008 eller bara jul? Hur se till att man vet att det är olika år?

Någon som har andra förslag???

 

Det känns väldigt viktigt att ha en struktur att utgå ifrån.

Jag tänker inte tagga om 5000 foton.

 

Till exempel ska man skriva

Födelsedag - Eric - 2009

Problemet är ju att du kan bara ha 16 tecken. Det är allt som syns som ett händelsenamn.

Och att skriva det jag skrev ovan går då inte.

 

Sedan har jag en till fundering.

Jag har varit på en tre veckor lång semester i usa.

Då vill jag tagga den att det var en semester i usa. Sedan vill jag ju också tagga den när vi är på olika platser säg Las Vegas, Los Angeles

Dessutom vill jag att det ska taggas till säg följande:

Semester i USA, Los Angeles, Universal Pictures eller när vi åkte till Grand Canyon som en egen händelse men med den andra informationen också. Allt detta vill jag ska vara i samma händelse. Semester i USA.

 

Vet inte hur jag ska göra.

 

/Eric

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Med andra ord vilken struktur ska man ha i händelser och vilka nyckelord ska man använda för att få en bättre struktur när man letar?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bältesclip

Varför inte bara göra album?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Händelser har jag en per datum, med mycket få undantag.

 

ALBUM, däremot, har jag "USA 2005", "Italien 2007", "Släktträff 2008", "Julen 2008" och så vidare. "Vanliga" bilder som inte kommer från någon särskild händelse. gör jag inget album till.

Däremot märker jag alla bilder med lämpliga nyckelord, så de går lätt att söka efter.

 

EDIT: Jag glömde det viktigaste: Jag gör en mapp för varje år: 2004, 2005, 2006 och så vidare. I dessa mappar lägger jag sedan albumen och bildspelen från respektive år. Detta för att albumlistan inte ska bli så himla lång.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för input.

Är det någon annan som har något förslag?

/Eric

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Händelser har jag en per datum, med mycket få undantag.

 

ALBUM, däremot, har jag "USA 2005", "Italien 2007", "Släktträff 2008", "Julen 2008" och så vidare. "Vanliga" bilder som inte kommer från någon särskild händelse. gör jag inget album till.

Däremot märker jag alla bilder med lämpliga nyckelord, så de går lätt att söka efter.

 

EDIT: Jag glömde det viktigaste: Jag gör en mapp för varje år: 2004, 2005, 2006 och så vidare. I dessa mappar lägger jag sedan albumen och bildspelen från respektive år. Detta för att albumlistan inte ska bli så himla lång.

 

Hmm.. Det där var ju inte så bra. Din uppbyggnad var ju bra mycket bättre än min.

Då är det väl bara att sitta och göra om alla mina 2500 bilder... :ermm:

 

Jaja, jag har ju semester i några timmar till så varför inte! :borstatanderna:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur gör man för att få vissa bilder i endast "Album" så att de inte visas i "Händelser"?

Jag har iPhoto '08...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur gör man för att få vissa bilder i endast "Album" så att de inte visas i "Händelser"?

Jag har iPhoto '08...

Jag tror inte det går. Du kan bara flytta bilder mellan händelser, inte ta bort bilder ur händelser.

 

Du kan ju döpa en händelse till "Slask" och aldrig titta i den.  ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...