Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

MobileMe + Gmail = Sant? Hjälp tack =)


shogunami

Rekommendera Poster

Som titlarna säger, går det?

 

Menar, jag har folk som skickar mail till mig på 2-3 adresser. Bytte nyss till gmail för att samla alla på ett och samma ställe, men det tar tid. Och nu ska moder min köpa ett MobileMe familjepaket, så jag tänkte dra nytta av detta.

 

Om jag kopplar ihop dem, om det går, så lär ju inte mailen ändras på alla 30-tal forums som jag hänger på och skickas till MobileMe istället, men om jag kan göra så att alla mail som skickas till mitt gmail redirectas till MobileMe så skulle det ju vara underbart.

Vet någon om detta är möjligt, eller något liknande?

Eller har någon en annan bra lösning?

 

Tack!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, du kan lägga in Gmail i Mail.

Jag har så och det fungerar toppen.

 

Incoming mail server är pop.gmail.com

User name är det som står före @ i din gmail address

Som Outgoing mail server sätter du din internet leverantörs utgående address.

 

Jag har tex. mailout.comhem.se

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så har jag redan, och nu kom jag på hur dumt detta inlägg var :P Skulle iofs fortfarande vara bekvämt om allt till MobileMe, men har ju redan i Mail. Kör kalendrar, vissa mail, bilder och sånt i MobileMe helt enkelt ^^

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Det går att ha sina övriga konton kopplade så att du får dem i din MobileMe-inkorg, så länge du använder POP och inte IMAP som mottagarprotokoll. Gmail är POP by default, men IMAP är valbart. Har du inte valt IMAP är det bara att ha samma inställningar i MobileMe som i Mail, och du har alla mail i samma inkorg!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej

 

Hur gör man gör exakt för att få e-post i mac mail att även synas i mobile.me.

 

Jag är ny på det här och har nog inte riktigt fattat fördelarna med mobile.me ännu. Sitter här vid kusten med min bärbara och känner mej hjälplös då jag inte vet vad som hänt hemma. Inkomna mejl finns på webmail men de jag sänt under veckan hittar jag inte. Det finns ju detaljer i dom breven som jag inte kommer ihåg.

 

Kanske kan ni tipsa om en bra hjälpsida på svenska.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För att få dina Gmail till Mobileme är det smidigt att göra ett filter i Gmail där du anger att alla mejl skall markeras som lästa och vidarebefordras till din Mobileme-mejl. Aktivera IMAP i Gmails inställningar om du inte redan gjort detta.

Personligen har jag gjort så och får då min Gmail pushad till telefonen vilket är bekvämt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, du kan lägga in Gmail i Mail.

Jag har så och det fungerar toppen.

 

Incoming mail server är pop.gmail.com

User name är det som står före @ i din gmail address

Som Outgoing mail server sätter du din internet leverantörs utgående address.

Jag har tex. mailout.comhem.se

 

Det går att ha sina övriga konton kopplade så att du får dem i din MobileMe-inkorg, så länge du använder POP och inte IMAP som mottagarprotokoll. Gmail är POP by default, men IMAP är valbart. Har du inte valt IMAP är det bara att ha samma inställningar i MobileMe som i Mail, och du har alla mail i samma inkorg!

Ekar det här inne. :borstatanderna:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För att få dina Gmail till Mobileme är det smidigt att göra ett filter i Gmail där du anger att alla mejl skall markeras som lästa och vidarebefordras till din Mobileme-mejl. Aktivera IMAP i Gmails inställningar om du inte redan gjort detta.

Personligen har jag gjort så och får då min Gmail pushad till telefonen vilket är bekvämt.

Inte dumt det. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ekar det här inne. :borstatanderna:

 

Om du läser igenom ditt inlägg finns inte ordet MobileMe med en enda gång. Alltså tolkade jag det som att du hade tolkat frågan som om den gällde hur man hade flera konton i programmet Mail. Nu kan det ju vara så att man vill ha EN inkorg online, dit alla mail kommer, så att man slipper surfa runt hela internet för att se om man har fått någon ny e-post när man använder någon annan dator än sin egen. Jag förtydligade (i mina ögon) bara hur trådskaparen skulle få alla mail i samma webmailkonto.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För att få dina Gmail till Mobileme är det smidigt att göra ett filter i Gmail där du anger att alla mejl skall markeras som lästa och vidarebefordras till din Mobileme-mejl. Aktivera IMAP i Gmails inställningar om du inte redan gjort detta.

Personligen har jag gjort så och får då min Gmail pushad till telefonen vilket är bekvämt.

 

Vidarebefordras?

 

Eftersänd är väl det val som du ska göra?

 

Vidarebefordrar du ett mail och vill svara på det så skickas det ju tillbaka till dig själv!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du läser igenom ditt inlägg finns inte ordet MobileMe med en enda gång. Alltså tolkade jag det som att du hade tolkat frågan som om den gällde hur man hade flera konton i programmet Mail. Nu kan det ju vara så att man vill ha EN inkorg online, dit alla mail kommer, så att man slipper surfa runt hela internet för att se om man har fått någon ny e-post när man använder någon annan dator än sin egen. Jag förtydligade (i mina ögon) bara hur trådskaparen skulle få alla mail i samma webmailkonto.

Aj, gjorde mitt inlägg så ont.

 

I fortsättningen låter jag dig svara på all frågor här på forumet.

Så blir det bra, i dina ögon.

Jag är så trött på hur forumet har utväcklats iallafall.

Full av viktigpettrar och pekpinnesura typer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu hjälper jag till att dra den här tråden all världens väg från ämnet, men inlägget var INTE menat som höga försvarsmurar från min sida. I mina ögon kompletterar våra svar varandra, men det är väl troligen eftersom båda sitter med var sin bild i huvudet, som vi uttrycker på olika sätt i skrift.

 

När man läser igenom trådar som denna märker man hur många olika sätt det finns att lösa samma problem/fråga. Slutresultaten blir säkert snarlika varandra ändå. Min bild av ett diskussionsforum är att en mångfald av lösningar lämnar det upp till trådskaparen och eventuella sökande vid senare tillfällen att välja en väg till en lösning. Olika metoder passar olika användare och det som en tycker är den bästa lösningen kanske någon annan förkastar som skräp.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 weeks later...

Jag har försökt att få in Gmail i MobileMe-mailen (web-baserade mailklienten) utan vidare framgång... under mailfliken, "Mail preferences" och "other"-fliken har jag

Description: Gmail

User Name: min Gmail-adress utan "@gmail.com"

Password: Gmail lösenord

Incoming Mail Server: pop.gmail.com

 

Allt verkar vara bra men när jag testar så får jag felmeddelandet:

"The mail server for your external POP account cannot be reached. Make sure the incoming mail server is correct in the Other tab of Mail Preferences."

 

Varför?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har försökt att få in Gmail i MobileMe-mailen (web-baserade mailklienten) utan vidare framgång... under mailfliken, "Mail preferences" och "other"-fliken har jag

Description: Gmail

User Name: min Gmail-adress utan "@gmail.com"

Password: Gmail lösenord

Incoming Mail Server: pop.gmail.com

 

Allt verkar vara bra men när jag testar så får jag felmeddelandet:

"The mail server for your external POP account cannot be reached. Make sure the incoming mail server is correct in the Other tab of Mail Preferences."

 

Varför?

Du har aktiverat pop i inställningarna för gmail?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du har aktiverat pop i inställningarna för gmail?

 

Japp, det har jag:

1. Status: POP är aktiverat för alla mail som har kommit in sedan 2008-12-01

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Japp, det har jag:

1. Status: POP är aktiverat för alla mail som har kommit in sedan 2008-12-01

Bra. Då kan du lägga till @gmail.com efter ditt användarnamn...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bra. Då kan du lägga till @gmail.com efter ditt användarnamn...

 

Nope, fortfarande:

"The mail server for your external POP account cannot be reached. Make sure the incoming mail server is correct in the Other tab of Mail Preferences."

 

:(

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nope, fortfarande:

"The mail server for your external POP account cannot be reached. Make sure the incoming mail server is correct in the Other tab of Mail Preferences."

 

:(

Och du kör på port 995?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Och du kör på port 995?

 

Ojoj, port? Det finns inget alternativ för vilken port jag ska vara på i MobileMe... Är jag ens på rätt ställe och fixar? Exakt var ska jag skriva in allt?

 

Sorry för att jag är så oförstående men just mail-inställningar är inte riktigt min grej :P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...