Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Hemmanätverk mellan Mac och PC


Hassekung

Rekommendera Poster

Hej!

 

Gör härmed mitt första inlägg på detta trevliga forum. Naturligtvis har jag precis köpt mig en Mac Mini, som framgår här till vänster. Nu till min fråga:

 

Hur får man Mac:en och PC:n att fungera i ett hemmanätverk? Har sökt runt lite på forumet men hittar inget. Alltså; Konfigurera ett hemmanätverk mellan den gamla pc:n och mac:en. Kör trådlöst via router och adsl från telia.

 

Sorry att jag inte är någon höjdare på det här med nätverk, men det vore ju roligt att kunna se på mina brända och hemmagjorda filmer samt alla bilder man tagit genom åren. Finns det en vänlig själ som kan förklara alt. länka till en "step-by-step" vore jag evigt tacksam!

 

Ps. lovar att dela med mig den dagen jag behärskar mer av denna underbara maskin! Ds.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Personligen har jag bara användning av envägsdelning, alltså att jag kommer åt Windowsdatorn från min mac och inte tvärtom, samt bara två mappar, så jag har delat de två mapparna på Windowsdatorn med övriga nätverket och sen när jag behöver dem så går jag in i Finder, Gå->Anslut till server och skriver smb://datornsnamn.

 

Finns säkert enklare om dina behov av utdelning är större, men ska man bara ha ett par mappar funkar det bra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har gjort allt det som du skriver. Men det fungerar fortfarande inte! Jag skriver "smb://DNS/datornamnet" men får till svar att servern inte är påslagen eller tillgänglig. Har slagit på windows-fildelning i macen samt delat ut ett par mappar på PCn. PCn hittar för övrigt inte macen heller. Är det några mer inställningar jag måste göra? Måste jag göra något i routern? Både PCn och macen kan surfa trådlöst mot routern. Kör windows XP sp 3. Men hur ser man de andra datorerna i nätverket?

 

Har även läst Apples egna supportsidor och gjort deras "steg-för-steg" utan att lyckas. Vad är det jag missar? Är det verkligen bara jag som har detta problem?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej och välkommen hit

 

 

Har du gått in under Hjälp i menyraden och skrivet: fildelning

Finns en del läsvärt att hämta där

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

OK! Ska prova det, återkommer snart, tror jag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

OK, nu har jag testat allt! Jag menar allt! Men inget fungerar. Håller på att ge upp. Har ändrat varenda inställning som man kan tänka sig på både macen och PCn. Men ingen av datorerna hittar varandra. Jag tror ju att det är någon inställning i PCn som inte är riktig men jag vet ju inte. Är det någon här?! som kan lite PC-nätverk? Förstår inte riktigt var man ska göra alla inställningar i pcn.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

marcushedenstrom

1. Båda datorerna måste vara på samma arbetsgrupp.

 

Du ställer in arbetsgrupp under Systeminställningar > Nätverk > Avancerat > WINS på macen.

 

2. Dela ut via SMB på ena datorn, och anslut från den andra.

 

På macen aktiverar du SMB-delning i Systeminställningar > Delning > Fildelning > Alternativ.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men jag har ju gjort så! Macen är inställd på fildelning via smb men när jag försöker nå pcn via "anslut till server" så hittar den inget. Visserligen är jag inte säker på att jag skriver in rätt sökväg. Jag skriver "SMB://PCns ip-nummer/datornamn/" men inget händer. I detta fält har jag skrivit det mest men inget fungerar. Jag blir tokig!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för att ni orkar med mig! :unsure:

 

Just nu sitter jag och kopierar mina bilder till macen via mina cdskivor. Tar lite lång tid kan jag säga! :wacko:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

..... Jag skriver "SMB://PCns ip-nummer/datornamn/" men inget händer........

 

Det räcker med enbart SMB://PCns ip-nummer/ eller SMB://datornamn/. Båda samtidigt är inte nödvändigt.

 

Kan du pinga enda datorn från den andra? I macen så öppnar du terminalen och skriver ping >mellanslag< och i detta fallet PCns IP-nummer.

 

Ex. ping 10.0.0.2

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pingade den andra datorn (pcn) med resultatet:

 

10 packets transmitted, 0 packets received, 100% packet loss

 

Inge´bra va?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

marcushedenstrom

Men då är ju ditt nätverk inte friskt.

 

Kan båda datorerna komma åt Internet?

 

Vilka interna IP-nummer har dina båda datorer? Och tilldelas dem av routern automatiskt? Alltså inget du har satt själv?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Båda datorerna kommer åt internet via routern. Inga problem. Jag har inte satt några ip-nummer själv, har för dålig kunskap om sådant. I egenskaper för TCP/IP på PCn står det "Erhåll en ip-adress automatiskt".

 

De interna ip-numrena är följande: Pcn 192.168.1.33 och Macen 192.168.1.35

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

marcushedenstrom

Det där ser ju bra ut. Hurdana är subnätmaskerna?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vänta nu, subnätmask?

 

Inställningar i brandväggen är inte mina starka sidor, ska kolla.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

marcushedenstrom
Vänta nu, subnätmask?

 

Det står bredvid IP-numret. Du behöver inte bry dig om vad den gör, men om den har fel värde kan du inte få kontakt med andra datorer på nätverket. Den skärmar liksom av ett subnät.

 

Det står under Avancerat > TCP/IP på macens nätverksinställningar.

 

255.255.255.0 bör den vara.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nätmask står det. Och den är 255.255.255.0

 

Och vad gäller brandväggarna så är ju Windows-väggen aktiverad, och macen med antar jag. Har inte pillat med den. Är den på default?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

marcushedenstrom

Nätmask är OK.

 

Brandväggen är inte på om du inte själv har slagit på den.

 

Men även om brandväggen är på ska det gå att pinga.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

marcushedenstrom

Pröva. Det kan vara problemet, om brandväggen är på.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ett litet fall framåt! Nu dök i alla fall PCn upp i finder. Dock gick det inte att ansluta till den. Jag gjorde ett par ändringar i antivirusprogrammet. Hur gör vi nu då?

 

Edit: nu försvann den igen. Konstigt. Såf den ett tag i findern, men det gick inte att ansluta till den. Nu hittar jag den inte alls igen?!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om detta kan vara till någon hjälp: Macen hittar nu pCn precis när man startar om PCn. I Findern kan jag då se namnet på min PC, men inte ansluta till den. Förslag? Börjar bli rätt trött nu.

 

Har fört över alla mina bilder från cd-skivor till Minin nu. Med lite pauser för att lägga barn och hustru samt kvällsmat tog det ca 6 timmar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Äntligen!!! Efter att bokstavligen läst samtliga sidor på webben som handlar om nätverk samt fildelning mellan Mac och PC har jag äntligen lyckats hitta båda datorerna i nätverket, och till och med fört över filer från PCn till Macen. Vilket fel det nu var som till sist gjorde att det fungerade är jag inte säker på, men jag tror det var mitt virusprogram Norton antivirus som låg och blockerade allt. Trägen vinner, jag har nog lagt ner ca 15 timmar på att få detta att fungera. Sedan att det går väääääääldigt långsamt att föra över filerna är väl en annan sak.

 

Men stort tack till Er som tog er tid att försöka hjälpa mig. :skondans:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...