Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Mac mini till musikproduktion?


Thornblom

Rekommendera Poster

Tjena!

 

Jag ska köpa en Mac som en musikproduktionsdator, har inte råd att köpa en Mac Pro, så jag tänkte om en Mac mini duger åt mig? Det känns också onödigt att köpa en iMac, då jag har en fin 24" full HD skärm som jag vill använda och är bättre än den som är i iMacen.

I så fall 2ghz modellen. Jag kommer uppgradera till minst 3GB ram på egen hand i så fall.

Alternativt att jag köper en beggad Macbook Pro för ca 6-7000kr och kör till min skärm hemma. Då kan jag även ta med den.

Frågan är då hur den står sig mot dagens Mac mini, eftersom jag får en äldre modell av MB Pro'n för 6-7000. Grafiken, processorn, minnerna osv.

Ett tredje alternativ är att köpa en beggad G5a, men då har den inte Intel.

 

(Kan säga att jag har en PC för övrigt bruk/spelande med värsting grafikkort och Quad, men vill ha Mac till produktion)

 

Vad tycker ni? :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

mynameisoscarjo

Köp en mini. Du kan beställa 2.26 ghz prosessor om du vill. Den är nog bättre än en MacBook Pro för 7000 kr.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Köp en mini. Du kan beställa 2.26 ghz prosessor om du vill. Den är nog bättre än en MacBook Pro för 7000 kr.

 

Okej, men jag tror inte jag har råd med 2.26an. Eller om vi säger såhär, är det värt 1675kr för att köra på en 2.26 C2D mot en 2.0 C2D?

Ska inte beställa förrens i Augusti förresten, så det kanske har kommit nya då?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej det är inte värt dom extra pengarna. Ta nästan samma summa(50:- mindre) och maxa minnet till 4gb istället. Det kommer ge betydligt mer prestanda.

 

Hårddisken som följer med räcker för installation av os o dina nödvändiga program. Kör en extern stabil med dina musikfiler, samplingar osv .

 

Gällande ny mac mini till augusti, det är nog inte sannolikt. Den senaste släpptes ju i mars i år så den är fräsh :)

 

Kommer nog en ny variant tidigast i slutet på 2009 i sådant fall.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Köp den billigaste Minin och 2x2GB minnen till den. Gjärna en 500GB hårddisk, om du har råd. Kläm in allt på en gång så har du en hygglig dator.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Beror på hur seriös du är. Man behöver egentligen ett ordentligt ljudkort för att spela in musik.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Klart att ett bra ljudkort är en fördel inom musikproduktion men det är inte där huvud problemet ligger när det gäller latency, pluggar och inspelning.

 

Däremot ska ljudkortet vara stabilt och ha bra skrivna drivrutiner samt inneha högkvalitativa in/utgångar och bra transparenta micpreamps.

 

Ska du kunna sitta på en gammal sunk dator får du gå över till TDM system och det steget går väl på allt som allt ca 100k nytt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ny dator är alltid trevligt.

 

Vi spelade in min första skiva på en G4 dual 1,8 GHz och det var inget problem,

så en Mini ska du kunna komma långt med, speciellt som sagt med mer minne.

 

När vi lämnade mixen till mastering fick vi en massa beröm för kvalité på produktionen

och ingen har klagat över den tekniska delen överhuvudtaget.

Så kör hårt du och lycka till. :geros:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ett annat problem med macminin som musikmaskin är såvitt jag förstår att hårddisken är långsammare (snurrar långsammare) än i tex en mac pro. Detta bör dock i praktiken inte bli något problem om man inte spelar in och upp ett stort antal audiospår samtidigt.

 

och som sagt, mycket hänger på ljudkortet. Det finns jävligt bra ljudkort ute begagnat nu. Gör tex en sökning på Motu mkII. Funkar väldigt bra med Logic, kan jag säga.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

mountainman

Det hela beror väldigt mycket på vilken typ av musik du har tänkt dig att jobba med.

Är tanken att du ska använda mycket mjukvarusynthar och samplers, är mycket internminne och processorkraft A och O.

Är det mera åt liveinstrument hållet, så är ett bra ljudkort med bra mikrofonförstärkare det som är viktigast.

 

Om du använder dig av en extern hårddisk, för alla ljudfiler och samplingar, och inte fläskar på med massa mjukvaruinstrument, så ska nog minin räcka utan problem.

 

Sitter själv med ProTools på en MacPro och det är i de flesta fall overkill. Jag utnytjar kanske 35% till 45% av processorkraften. Då kör jag 5-10 mjukvaruinstrument, 10-15 ljudspår med compressor, eq, limiter och de-esser och några kanaler för reverb och delay.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du ska köpa ett ljudkort så kolla på det här: http://www.apogeedigital.com/products/one.php

Kommer till Sverige i slutet av juli och kommer kosta ca. 3000:-

 

Apogee har fått mycket beröm för sin mycket höga ljudkvalitet och det här ljudkortet om jag har förstått rätt ha samma ljudkrets som Apogees dyrare modeller.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan gå i god för Apogee. Sitter själv på ett Apogee Duet och det fungerar hur bra som helst, speciellt då det integrerat för Logic som jag sitter med.

 

Mick preampsen är kalas bra och du hittar inget bättre för dom pengarna. Om du klarar dig med 2in/2ut vill säga.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...