Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

AppleCare - Bra eller anus?


sharkbait

Rekommendera Poster

ja

 

för mig har det gått på plus.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Köper en en så pass dyr dator så är det lika bra att lägga ner ≈ 2000:- eller vad Applecare kostar, då får du ju liksom 3 års extra garanti/service! :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bältesclip
Köper en en så pass dyr dator så är det lika bra att lägga ner ≈ 2000:- eller vad Applecare kostar, då får du ju liksom 3 års extra garanti/service! :)

Det är inte tre år extra, det är två år extra --> sammanlagt tre år.

 

Tips till trådskapare:

Köp på ebay, mkt billigare.

Det har diskuterats huruvida dessa är "ärliga" eller inte, så sök lite och bilda egen uppfattning.

Jag har köpt på ebay, har även haft datorn inlämnad, så för mig fungerade det alldeles utmärkt.

Vet att även Pocahontas här på forumet köpt på ebay.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stereotypen
Det är inte tre år extra, det är två år extra --> sammanlagt tre år.

 

Tips till trådskapare:

Köp på ebay, mkt billigare.

Det har diskuterats huruvida dessa är "ärliga" eller inte, så sök lite och bilda egen uppfattning.

Jag har köpt på ebay, har även haft datorn inlämnad, så för mig fungerade det alldeles utmärkt.

Vet att även Pocahontas här på forumet köpt på ebay.

 

Har hört någonstans att man kan kolla med sitt apple-ställe och verifiera den så den är "ärlig".

Vet dock ej om detta stämmer, men Poca eller Bältesclip kanske kan verifiera detta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är inte tre år extra, det är två år extra --> sammanlagt tre år.

Fel. Första apple protection plan året är skillnad emot garanti.

 

Detta är en vanlig förvirring att Protection Plan är förlängd garanti (även Apple påstår det).

Du har rätt många fördelar både praktiska och direkt socialt behandlande. Ringer man in o säger Protection Plan så hör man i luren direkt "Aha ok, ja det ska vi fixa".

Jag kan säga av egen erfarenhet att det är helt klart skillnad att ha Protection Plan även första året och såklart de resterande åren.

 

Jag säger köp!! Räcker med att du kommer ha ett problem under 3 år så är det värt det....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stereotypen

Hur långt i efterhand kan man köpa till det?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har Apple Care, hade ett problem med mitt Airport och det var det enda problemet jag någonsin haft med min Mac. Men jag ringde och han sa att han var tvungen att ta betalt för samtalet om jag inte hade ACPP (Apple Care Protection Plan).

 

Så jag köpte det då över telefon, riktigt trevlig kille. Han hjälpte mig och det löstes via telefon. Har dock inte haft flera erfarenheter av Apples service... men det är ganska skönt med sinnesro, plus att din dator kommer att vara värd mer om du skulle besluta dig för att sälja den...

 

Edit: Det skulle vara bra om du dessutom hade en bra hemförsäkring för att komplettera ACPP som inte täcker, t.ex stöld osv

 

Hur långt i efterhand kan man köpa till det?

 

ett år har du på dig att bestämma dig, men jag har för mig att det är billigare om du köper det samtidigt som datorn... iaf om du har CSN studentrabatt...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bältesclip
Fel. Första apple protection plan året är skillnad emot garanti.

 

Detta är en vanlig förvirring att Protection Plan är förlängd garanti (även Apple påstår det).

Vad är det då?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ja du har ju telefonsupporten (90dagar annars). Man kan ju få hjälp med imovie å iphoto osv osv, det får man väl inte med vanliga garantin va?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har köpt Apple Protection plan till alla mina Mac:ar, via eBay, MYCKET billigare.

När batteriet på min 1.5år gamla Macbook Pro 15" började ge sig så gick jag till Mackoteket för att köpa ett nytt.

 

Jag tycker att batterier är en förbrukningsartikel, men dom på Mackoteket sa att det kanske skulle gå på garantin, även after 1.5år, sen fick dom reda på att jag hade Apple Protection Plan då sade dom att jag kunde få batteriet utbytt.

 

Jag gick hem ringde Apple och gav dom lite info och vipps så kunde jag gå tillbaka till Mackoteket och byte ut mitt gamla batteri mot ett nytt.

 

Apple Protection Plan till min Macbook Pro 15" kostade mig ca 1100 SEK på eBay, väl investerade pengar......

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag köpte en annan försäkring på tre år som kostade halva priset mot apple care (inte halva priset mot ebay-priserna dock) och som förutom garanti och liknande även inkluderade stöld, drulle etc. Dock ingår ingen support, men den sköter jag ändå helst själv :)

 

I alla fall, datorn blir tre år i december, i våras tappade jag den i golvet (ishalka, höll ett barn under andra armen så jag lyckades iaf prioritera rätt i valet om vad som skulle räddas). Ganska banged upp, lämnade in den på koll och det konstaterades att hårddisken, skärmen och hela aluminium-skalet behövde bytas. Kostnad för delar plus arbete, 14000:-... jag betalade 500:- självrisk och kände mig rätt nöjd

 

Så för min del skulle jag nog säga att det finns bättre försäkringar än apple care (det är ju mestadels en sorts försäkring i alla fall).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad är det då?

 

Du har prioritet på reservdelarna från laget om du har Protection Plan. DVS oftast får du snabbare klart servicen. Sen jag fick difusa färger på min iMAC 24" första året så byta de skärmen, den jag fick ny från apple hade 2 döda pixlar. Så när jag fråga om jag fick lämna in den så sa dom att det inte var allvarligt nog. Så sa jag "men jag har juh apple protection plan". "Jaha ok ja men kom in så fixar vi det."

Dom sa också till mig att saker som kan härledas till handhavande fel brukar dom ta på garantin om man har protection plan.

 

Jag tänker inte köpa en mac i mitt liv till utan detta =)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som jag har förstått det (från applestore) så har man med applecare möjlighet att lämna dator på service i hela världen, om man exempelvis är ute och reser.

Den möjligheten har man väl inte annars...? Eller har jag missuppfattat det?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag köpte en Atava el-prylsförsäkring istället, mycket billigare och skyddar mot mycket mer - inklusive stöld/rån. Om burken går sönder så täcker försäkringen kostnaden, om burken försvinner eller blir helt obrukbar så får jag en ny. Försäkringen täcker även "inifrån kommande skador" vilket är ovanligt för en så pass billig maskinförsäkring.

 

Kan varmt rekommenderas då den även täcker in alla prylar som jag köper framöver :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har köpt Apple Protection plan till alla mina Mac:ar, via eBay, MYCKET billigare.

När batteriet på min 1.5år gamla Macbook Pro 15" började ge sig så gick jag till Mackoteket för att köpa ett nytt.

 

Jag tycker att batterier är en förbrukningsartikel, men dom på Mackoteket sa att det kanske skulle gå på garantin, även after 1.5år, sen fick dom reda på att jag hade Apple Protection Plan då sade dom att jag kunde få batteriet utbytt.

 

Jag gick hem ringde Apple och gav dom lite info och vipps så kunde jag gå tillbaka till Mackoteket och byte ut mitt gamla batteri mot ett nytt.

 

Apple Protection Plan till min Macbook Pro 15" kostade mig ca 1100 SEK på eBay, väl investerade pengar......

 

Wow imponerande!

 

min dator är ca 1,5 år gammal och jag har 375 laddningscyklar, men jag får ändå ut runt 3,5 h batteritid om jag sitter och surfar utan flash och med högsta ljusstyrkan på skärmen. Helt otroligt bra batteri och jag har skött om den också =)

 

Men det skulle vara coolt att ringa Apple när detta inte räcker längre och fråga om man kan få rabatt eller liknande åtminstone.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det någon av er som köpt AppleCare på eBay, som kan rekommendera någon/några säljare där affären varit seriös och gått bra? Ja, eller för den delen - om det varit en mindre lyckad affär så kanske ni kan tala om vem man ska undvika att handla av? Betygssättningen på eBay behöver ju inte nödvändigtvis betyda något alls, menar jag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Köpte Applecare tillsammans med datorn. Om tre år ska jag ge den en recension... Hittills har ju datorn rullat på utan konstigheter. :)

 

EDIT: Det borde finnas en fastklistrad Applecare tråd. Tycker själv det kan vara värt det då många ställer sig frågan och har man en fastklistrad så kan folk skaffa sig uppfattning i den av vad folk skriver. Mina tankar.. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det någon av er som köpt AppleCare på eBay, som kan rekommendera någon/några säljare där affären varit seriös och gått bra? Ja, eller för den delen - om det varit en mindre lyckad affär så kanske ni kan tala om vem man ska undvika att handla av? Betygssättningen på eBay behöver ju inte nödvändigtvis betyda något alls, menar jag.

 

 

Jag köpte från app.holdings, där har jag köpt Apple Care för MacPro (2st) , Macbook pro(2st), Mac mini, flera ipod(2st) och alla köp har gått smärtfritt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

APPLE LOVER

Jag köpte min iMac på elgiganten, och köpte till deras trygghetsförsäkring för 900 kr, den täcker ju oturs skador och förlänger garantin och täcker saker och ting garantin inte täcker. 3 år gäller den. Tycker den var bättre än Apple care som kostar 1800 kr och inte täcker väldigt mycket.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag köpte från app.holdings, där har jag köpt Apple Care för MacPro (2st) , Macbook pro(2st), Mac mini, flera ipod(2st) och alla köp har gått smärtfritt.

 

Tackar & bockar, då ska jag titta litet närmare på deras annonser då så får jag se om de kan passa även mig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag köpte min iMac på elgiganten, och köpte till deras trygghetsförsäkring för 900 kr, den täcker ju oturs skador och förlänger garantin och täcker saker och ting garantin inte täcker. 3 år gäller den. Tycker den var bättre än Apple care som kostar 1800 kr och inte täcker väldigt mycket.

 

 

Jag har arbetat på elgiganten. Använda deras försäkringar är klyddiga, tar tid, dumma frågor m.m.

Finns juh ett horriblet system som är till för att sätta käppar i folks vardag i dom försäkringarna. Sen kan jag säga att väntetiden på att få ut nya saker eller får dom repareade är helt absurda. Låt oss säga att du använder din latop till något hyffsat seriöst. Kanske något av ekonomiskt vinst/intresse. Då kan man lika bra skippa försäkringarna därifrån då det tar 2 decenier att få något gjort.

 

Att lämna in en dator med protection plan hoss en Apple butik är nästan lika kul som att äta popcorn o kolla film. Det går illa kvickt och dom behandlar en som om ens liv hängde på produkten, ska repareas omgående(i detta fall hoss Kullander i Malmö)! Kan rekomendera om ni bor i Sydvästra Skåne att använda Kullander och be att få tala med Paul Sjöö (butiks chefen). Varmt rekomenderas.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...