Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Hur stor är stöldrisken på en finlandsfärja?


Semmelman

Rekommendera Poster

Ja funderade på att åka till Helsingfors eller Tallin el Riga och fota lite där, frågan är dock man vill ju inte släpa omkring kameran alla timmar på båten utan ha den i hytten, men är det ett tillrådligt alternativ eller är risken stor att man förlorar den då?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

borde väll vara hyfsat säkert. Jag brukar alltid gömma mina kära ägodelar längst in i garderoben eller dylikt.

Nu åker jag inte på så många kryssningar heller, men har kompisar som gjort det och de har inte blivit av med några saker på resorna (förutom en massa pengar i baren och tax freen). De har ju heller inte haft med sig jättedyra kameror etc.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag vet inte hur stor risken är just på Finlandsfärja, men det kan nog vara bra att kolla med försäkringsbolaget hur mkt de skulle ersätta OM det skulle bli inbrott. Med tanke på att städerskor mm har tillgång till hytten kanske försäkringsbolaget bedömer det som att man inte bör förvara "stöldbegärlig egendom" där och då får du inte ut ngt alls. Kanske har färjan säkerhetsfack som man kan hyra i receptionen. Det måste ju vara lite tryggare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja någon finns det säkerhetsfack på färjorna, å vad kostar de i så fall? Skall rymma stor fotoryggsäck i så fall.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vill också veta detta!

Själv ska jag åka till Riga och tänkte ta med mig macbooken eftersom jag hört att det finns öppet WLAN via satellit (kan någon bekräfta det) men är rädd för att macen kan bli stulen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ett förslag är att ringa till respektive rederi för att höra om de har säkerhetsfack, hur stora de är och vad det kostar...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På Silja, i vart fall till Helsingfors, kan man lämna in saker gratis för säkerhetsförvaring

Vi brukar göra det med t ex laptops när vi är iland.

De brukar se lite undrande ut men sedan ta emot när vi pekar på att det står att värdeföremål inte ska förvaras i hytten och att de erbjuder gratis förvaring via receptionen.

 

Att gömma något i hytten är nog mest för sin egen känlsan.

Om de tar sig in så finns det nog inget säkert stälel och garderoben är nog det första ställe de letar på!

 

Alternativ som försvårar är att låsa in den i en resväska som man sedan fäster med säkerhetsvajer någonstans i hytten

Inte för att det hindrar någon som verkligen planerat att länsa hytter för de lär ha verktyg Men tillfällighetstjuven ser nog problem och testar nästa hytt istället

 

Ser nu att frågan var hur stor stöldrisken var. Jag har aldrig hört någon som blivit av med saker i hytten så jag skulle inte tro att den är så stor - då brukar man höra om det

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det låter ju bra det!

 

Med tanke på hur mycket som stjäls varje dag på land så lär några stölder på finlandsfärjan inte höras i den stora mängden.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vi tänkte aldrig på det :)

Var just på kryssning till Riga och Visby och vi lämnade dator mm i hytten.

Nåt nätverk hittade vi inte men å andra sidan gjordes inga djupgående undersökningar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Carlisle_united

Har åkt på många många resor till finland och lugnt kunnat lämna dator och kamera i hytten.

Har aldrig varit något problem.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gör som Justitia och hör med försäkringsbolaget vad som gäller men risken är att du inte får ut något alls för t.ex. så får man inte ett öre om datorn eller kameran blir stulen ifrån en låst bil.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nåt nätverk hittade vi inte men å andra sidan gjordes inga djupgående undersökningar.

Du är bara så rolig! :D

Eller blev det bara så?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur du än gör så bär med dig minneskorten

Visst vore det xxx om kameran försvinner men den går ju att ersätta, värre är det med bilder man tagit

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur du än gör så bär med dig minneskorten

Visst vore det xxx om kameran försvinner men den går ju att ersätta, värre är det med bilder man tagit

Good point!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skulle gissa på att försäkringsbolagen ersätter saker som stjäls ur en låst hytt. Jag blev ju ersatt av mitt försäkringsbolag (Länsförsäkringar) när jag blev bestulen på min pung under en festival förra året.

Däremot så tror jag som sagt inte att det stöldrisken ur låsta hytter på finlandsfärjor är jättestor. Jag menar, det är ju lite krångligt att fly därifrån på ett effektivt sätt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skulle gissa på att försäkringsbolagen ersätter saker som stjäls ur en låst hytt. Jag blev ju ersatt av mitt försäkringsbolag (Länsförsäkringar) när jag blev bestulen på min pung under en festival förra året.

:tappahakan:

 

:hihihi:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Såg på teve de gjorde reklam åk två för priset av en, så tittade på deras hemsida, inte ett ljud om det nånstans. Sen stod det tallin 285 kr i en rubrik och gick dit och vidare för å beställa och om man är två då så blir slutpriset när man kryssat sig igenom allt dryga 1700:-!!! Å då får man ändå ligga i en hytt för fyra tillsammans med två okända, SKULLE INTE TRO DET!!! Fy fan vilket jävla lurendrejeri, inte blir det nåt tallin här inte. Å jag som var å beställde nytt pass för det här oxå, helt i onödan. Nä det blir nog semester i Sverige som vanligt igen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alltså... kanske tog i lite... är det nån som vet hur det funkar när man beställer hytt på färja? T ex så står det om A-hytt att det är för "2 ELLER 4 personer" men betyder det att om man är två att man får dela hytten med två andra, för om jag väljer detta alternativ så står det ingen info riktigt vad jag får, står bara jag valt B hytt och är 2 personer men då vet man ju inte om två till kommer packas in. Kul å sova ihop med nåt asfullt par som ligger och kopulerar en meter ifrån. Går jag upp till A premium så står det uttalat hytt för 2 pers men det är lite dyrare ibland. Så varför är det så invecklat varför kan de inte skriva ut så man förstår?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det Silja eller Viking så innebär det att ni får hytten själva

Man betalar för hytten oavsett hur många som bor i den (upp till maxtalet)

 

Om ni inte ska ha med er hund så kolla hur det blir om ni anger allergihytt. Ganska ofta finns de kvar som 2-manshytter och är lite större. Tänk bara på att man inte får hälla på sig parfym i hytten

 

 

Har ni bestämt er för Tallin (eller Riga)? Annars kan ett tips vara att gå in och registrera sig på Vikinglines kundclub (gratis). Just nu kan man åka till Helsingfors för totalt 400kr/2-4 personers hytt.

Tyvärr har inte Silja något intressant just nu på sin kundklubb

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...