Jump to content
Just nu i M3-nätverket

Vad är det för fel på Safari 4?

matte_84

Recommended Posts

Hej!

Jag uppdaterade Safari via programuppdatering och blir sedan dess tokig när jag ska ut på internet. Visst laddar sidor snabbt och så när de väl laddar. Men ibland latar safari sig och struntar i att ladda. Då kommer badbollen fram och man blir tvungen att tvångsavsluta programmet. Detta händer framförallt de gånger jag besöker något bands användare på myspace.

Har testat med Firefox då Safari tydligen inte vill bättra sig. Men samma sak där händer. Allt detta sedan Safari uppdaterades.

Någon som vet vad som kan göras åt saken?

Mvh: Matte!

Är det problem även i Firefox så tror jag inte det har med installationen av Safari 4 att göra.

MySpace är en seg skitsida... undvik den är mitt tips. :totaltgalen:

Är det problem även i Firefox så tror jag inte det har med installationen av Safari 4 att göra.

MySpace är en seg skitsida... undvik den är mitt tips. :totaltgalen:

Men innan uppdateringen fungerade ju allting jättebra. Även med myspace. Även på Internet Explorer på Windows fungerar det bra. Så jag tvivlar på att det är myspace som krånglar som för övrigt är en väldigt bra sida för oss arrangörer att boka band genom

Men tack för ditt svar,

Jag har också märkt att badbollen visar sig oftare i Safari 4:an än med 3:an.

Är det fler som råkat ut för samma sak?

Jag har också märkt att badbollen visar sig oftare i Safari 4:an än med 3:an.

Är det fler som råkat ut för samma sak?

Jo, samma sak för mig... :(

Det som oftast händer är att när jag tittar på en film i safari så dyker programmet. Vid en omstart är programmet väldigt segt. En omstart av systemet är det ända som hjälper.. .

Jag har Perian och FlipForMac installerade, har väl flashplayer nå'nstans också.. och nå'n plugin som SVT-play installerat. Jag har uppdaterat samtliga till den senaste versionen... kanske hjälper det.

Jag har en känsla att problemen började iom uppdateringen av Java... ?

ps. Det är/var tydligen nå't fel i den automatiska uppdateraren för Perian 1.1.1, man är tvungen att installera den senaste versionen 1.1.3 manuellt.

pps. Jag har en Powermac G5 och kör Safari 4.0 i system Tiger - senaste.

samma här, varje gång jag försöker gå in på netgears hemsida så börjar safari badbolla och det enda som funkar är att tvångsavsluta, jäkligt irriterande. Gjorde en helt ny installation av leopard och uppdaterade sedan allt, har inget annat installerat. :superirriterad:

Jag skulle tro att problemen beror av något inkompatibelt tillägg.. men vilket/vilka?

MacFixit ger idag råd om hur man kan felsöka... bla kasta preferensfilen com.apple.safari.plist, att återställa från menyn.. och kasta "third part add-ins" ...

Men vilka är tredje-part?

Apples felsökning ger ett par råd.

Disable plugins (inställningar- menyn) visa vilka plugins som finns (Hjälp- menyn)

Jag har kanske hittat nå't?

I mappen Biblotek/Logs/Console /501/ har jag mängder av Console.log och ett stort antal av dem innehåller följande rader..

2009-06-29 01:08:45.633 Safari[2824] F4MUpdateCheck: Connection failed! Error - felaktig URL

osv... ca 30 rader

2009-06-29 01:11:54.153 Safari[2824] F4MUpdateCheck: Connection failed! Error - felaktig URL

2009-06-29 01:15:05.755 Safari[2824] F4MUpdateCheck: Connection failed! Error - felaktig URL

Jun 29 01:15:21 Bode crashdump[2911]: Safari crashed

Varje sån här följd av F4MUpdateCheck avslutas med att Safari krashar.

F4M tolkar jag som FlipForMac --- ( har version version 2.2.3.7 enligt systeminställningar)

(Ja jag kollar på en hel del film på YouTube)

• 2 weeks later...

Och jag som nu nästan bestämt mig för att uppdatera till safari 4 :(

Kanske ska avvakta lite ändå? Fast iofs, kanske finns många fler som inte har problem med sitt safari, och de lär ju inte gå in på något forum bara för att säga att allt funkar som det ska ? :)

Så, i och med det skulle jag gärna höra från några som har ett fullt fungerande safari 4 på sin mac :)

Jag har kanske hittat nå't?

I mappen Biblotek/Logs/Console /501/ har jag mängder av Console.log och ett stort antal av dem innehåller följande rader..

Varje sån här följd av F4MUpdateCheck avslutas med att Safari krashar.

F4M tolkar jag som FlipForMac --- ( har version version 2.2.3.7 enligt systeminställningar)

(Ja jag kollar på en hel del film på YouTube)

Kanske kan vara värt ett försök att avinstallera/installera flip4mac?

EDIT: Meddela gärna hur det går :)

Kanske kan vara värt ett försök att avinstallera/installera flip4mac?

EDIT: Meddela gärna hur det går :)

Jag tror att det var Java som krånglade. Mina problem verkar lösta efter den senaste uppdateringen till 4.0.2. (Som ju åtgärdade fel med den nya Java- motorn)

Hittade en sak som kanske kan vara till nytta för iaf boevil:

Why don’t videos play properly in Safari 4?

Flip4Mac WMV Player is currently not fully compatible with Safari 4. Until all of the variables have been addressed, we recommend that you use Safari 3 or another web browser for playing Windows Media on the web.

Jag tror att det var Java som krånglade. Mina problem verkar lösta efter den senaste uppdateringen till 4.0.2. (Som ju åtgärdade fel med den nya Java- motorn)

Ok, finfint om det är löst :) kanske man vågar gå från 3:an då :)

Hittade en sak som kanske kan vara till nytta för iaf boevil:

Ja det kan vara nå't... tack.

Men som sagt det fungerar bättre nu med 4.0.2.

Ja det kan vara nå't... tack.

Men som sagt det fungerar bättre nu med 4.0.2.

Såg det ;)

Ok, finfint om det är löst :) kanske man vågar gå från 3:an då :)

Jag skrev "verkar".... inga garantier. :crossfingers:

Jag använder Tiger 10.4.11 och använder en gammal G5:a (PPC) , inte säkert att Leopard och en Intel fungerar lika.

Jag skrev "verkar".... inga garantier. :crossfingers:

Jag använder Tiger 10.4.11 och använder en gammal G5:a (PPC) , inte säkert att Leopard och en Intel fungerar lika.

Näe, verkar lite svajigt. Hemma har jag intel och Tiger, vilket inte verkar vara det bästa för Safari 4.02. Har inte hunnit kolla så mkt på det, men verkar som t ex youtube inte fungerar alls. Dessutom visas inte add-ons.

Här på jobbet kör jag Leopard, så kanske är det safe att uppdatera, men jag tror jag väntar lite utifall att....

So far, so good...

För mig försvann problemet efter uppdateringen till 4.02 :)

• 1 month later...

Tröttnade idag på safari. Firefox är snabbare. aktar mig för "uppdateringar" i framtiden. Hoppas att apple inte fortsätter i den stilen.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...