Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Problem med bränning


Jägermeister

Rekommendera Poster

Om de "bråkar", hänvisa till detta:

 

"Under de första sex månaderna efter köpet är det säljarens sak att bevisa att felet inte fanns från början. Annars räknas felet som ursprungligt. När det har gått mer än sex månader efter köpet är det du som köpare som måste kunna bevisa att felet fanns från början.

Din rätt att reklamera går enligt konsumentköplagen ut tre år efter det att du har tagit emot varan."

http://www.konsumentverket.se/mallar/sv/ar...ngArticleId=129

 

http://www.arn.se/praxis_referatiurval/van...or/Allmant/130/

"Den detalj som i detta fall gått sönder är sådan att den rimligen inte kunnat påverkas av konsumenten. Det framstår därför som övervägande sannolikt att felet fanns redan från början. Säljaren har inte heller lagt fram någon teknisk utredning eller i övrigt anfört något som motsäger detta. Felet måste därför anses ha varit ursprungligt."

Utomordentligt utmärkta länkar Telly.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jägermeister
Om de "bråkar", hänvisa till detta:

 

"Under de första sex månaderna efter köpet är det säljarens sak att bevisa att felet inte fanns från början. Annars räknas felet som ursprungligt. När det har gått mer än sex månader efter köpet är det du som köpare som måste kunna bevisa att felet fanns från början.

Din rätt att reklamera går enligt konsumentköplagen ut tre år efter det att du har tagit emot varan."

http://www.konsumentverket.se/mallar/sv/ar...ngArticleId=129

 

http://www.arn.se/praxis_referatiurval/van...or/Allmant/130/

"Den detalj som i detta fall gått sönder är sådan att den rimligen inte kunnat påverkas av konsumenten. Det framstår därför som övervägande sannolikt att felet fanns redan från början. Säljaren har inte heller lagt fram någon teknisk utredning eller i övrigt anfört något som motsäger detta. Felet måste därför anses ha varit ursprungligt."

Tack för tipsen!

 

Jag köpte min Mac via telefon/Apple Store. Ska jag då ringa Apple Service/Support och förklara mitt problem eller var ska jag vända mig? Jag tror inte på någon lycka hos t.ex. iLife; då kommer dom bara säga att jag får betala allt själv. Jag vill heller inte betala någon dryg telefonavgift bara för att få prata med Apple och förklara mitt problem.

 

Som jag nämnt tidigare är det enormt många andra som har/haft EXAKT samma problem/felkod som jag vid DVD-bränning. Somliga löste det genom att byta skivor, andra inte - därbland jag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jägermeister

Vem hade ni kontaktat i min sits? (se föregående inlägg)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 5 weeks later...

Som tidigare nämnt fungerar inte mina Verbatim:

 

"Verbatim klassas ju ändå som "1ST CLASS MEDIA". Har en så där 35 st. Verbatim DVD+R kvar, http://www.webhallen.com/prod.php?id=44877 "

 

Senare köpte jag minsta möjliga paket med TDK-skivor (5st), dessa fungerade inte heller. Då gav jag upp lite. Jag kan ju inte gå å köpa skivmärke efter skivmärke och hoppas på att det ska fungera. Blir dyrt när skivorna bara torskar.

 

Här om dagen bad jag farsan ta hem någon DVD R skiva från jobbet, vad som helst förutom Verbatim eller TDK - dessa duger ju tydligen inte i min MBP längre. Definitivt något rejält fel enligt mig.

 

Hur som helst, de Sony skivor han tog hem fungerade att bränna med. Så nu har åtminstone jag fått en lösning, dock ska ju ALLA skivmärken fungera - i synnerlighet kvalitets märken som Verbatim, TDK, etc.

 

Just Verbatim har ju fungerat med 25-50 skivor tidigare, sen bara plötsligt slutar de fungera.

 

Fel i OS X? För känsligt? Fel på brännaren?

 

Nå väl, nu fungerar i alla fall Sony...

post-25280-1253439267_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fel på brännaren?

Förmodligen.

 

Har du kört en rengöringsskiva? Om det inte hjälper är det förmodligen brännaren.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Förmodligen.

 

Har du kört en rengöringsskiva? Om det inte hjälper är det förmodligen brännaren.

Nej det har jag inte gjort. Har aldrig använt en sådan.

 

Hur fungerar dom? Vad gör dom? Tips på en bra/bästa sådan?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej det har jag inte gjort. Har aldrig använt en sådan.

 

Hur fungerar dom? Vad gör dom? Tips på en bra/bästa sådan?

Det sitter en liten borste på skivan som borstar bort damm/skräp från linsen till lasern. Detta skräp kan störa både bränningen och avläsningen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det sitter en liten borste på skivan som borstar bort damm/skräp från linsen till lasern. Detta skräp kan störa både bränningen och avläsningen.

Tips på en bra sådan skiva?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tips på en bra sådan skiva?

Den du får tag på och använder. ;)

 

(Har inte en aning om vilken som är bäst, eller bra.)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har problem med min brännare också, har garanti kvar men orkar inta vara utan min dator så jag köpte en extern Samsung-brännare, jag bränner ändå bara hemma så nu kan jag bränna på mina Verbatim igen, den kostar c.a 500:-.

 

Men alla ni som tycker det är fel att inte lämna in så håller jag eg. med men men.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej skulle tro att felet ligger i en skadad brännare. Har du den gamla MacBook Pro så är den så "mjuk" i chassit att om man kör en cd-skiva i datorn och sen lyfter den med en hand så skrapar det emot någonstans när skivan snurrar runt. Det är min hypotes till varför dvd-bränningen slutar fungera med MBP men egentligen vet jag inte.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...