Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Problem med bränning


Jägermeister

Rekommendera Poster

Jägermeister

Försöker bränna några bilder och filmer som jag tagit med min Canon-kamera. Dock får jag fel/error nästan direkt både i Toast Titanium och OSX-brännmapp. Jag har sumpat 3 st DVD-R skivor på detta nu..

 

I OSX får jag följande fel (se bild).

 

Vad är fel och hur åtgärdar jag det?

post-25280-1245937235_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jägermeister

Ingen expert på området?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stereotypen

Kör du med sk No-Name-skivor?

 

Prova med en riktig märkesskiva typ maxell eller verbatim eller liknande.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jägermeister
Kör du med sk No-Name-skivor?

 

Prova med en riktig märkesskiva typ maxell eller verbatim eller liknande.

Jag kör med Verbatim.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ingen expert, men jag antar att du testat att starta om datorn?

 

Hur ser det ut med fritt utrymme på datorn? kanske kan vara något som spökar...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 weeks later...
Jägermeister

Har 28 GB ledigt utrymme på datorn, 3 GB ledigt RAM minne. Ändå har jag åter igen (med ett nytt brännprojekt) sumpat 3 DVDR (Verbatim).

 

Jag får följande fel (se bilder). Ändå har jag gjort en Arkivera/installera för ett par månader sedan. Blir sjukt less på detta. Någon som har en idé om vad som orsakar problemet?

 

Ett annat problem är att datorn inte alltid svarar då man väcker den från viloläge. Det tycks jag dela med en del andra personer.

 

(2 st bilder från Toast, den 3e bilden är då jag försökte bränna direkt med OSX s.k. Brännmapp)

 

Jag har även startat om datorn emellan, dessutom kört "Äpple + Alt + P + R" under uppstart för att rensa PRAM. Om det ev. kunde ha löst ngt..

 

Enormt tacksam för hjälp!

post-25280-1248300289.png

post-25280-1248300295.png

post-25280-1248300372_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fysiskt fel på DVD-spelaren/recordern? Kan du bränna en CD med musik?

Pröva att reparera skivbehörigheterna (låter helt knasigt men ibland kan det fungera...), starta om datorn och reparera igen.

 

Medium error? Fel på skivorna? Har du någon kompis med mac som kan bränna en DVD-skiva av dina Verbatim, kanske med bilderna/filmen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har haft problem att bränna när saker ligger på externa medier typ NAS etc. har du bilderna & filmerna på HD eller ligger dom i kameran? Om dom ligger på kameran så pröva att lägga dom på HD'n, kan vara problem med att informationen krockar.

 

// H

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kanske fel på din DVD Brännare i datorn? Hade något liknande fel vill jag minnas med min gamla MBP för något år sedan och då visade det sig va fel på DVD Brännarn, gick fint o läsa skivor osv men inte o bränna

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Testa med en CD-rengöringsskiva.

Annars testa med ett annat fabrikat. Alla brännare gillar inte alla fabrikat (även om Verbatim brukar köpa bra media).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jägermeister

Tack för era svar!

 

Försökte just bränna en ny DVD fast med annat material, totalt 100 MB; fick dock samma fel igen.

 

Går finfint att spela upp, körde just en DVD-film i min MBP. Ska prova att bränna en CD med musik nu också, återkommer om resultat.

 

Har reparerat skivbehörigheter via Skivverktyg men det hjälpte inte uppenbarligen. Får testa att köpa en DVDR från ett ny tillverkare kanske. Men MBPn bör ju klara Verbatim..

 

Det jag vill bränna ligger på den interna hårddisken.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kanske är ute och cyklar, men är det inte så att vissa spelare inte stödjer DVD-R eller DVD+R (antingen eller)? Har för mig att det är så på min PowerBook G4. Vad är det för typ av DVD-skivor du har köpt (+ eller -)?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jägermeister
Kanske är ute och cyklar, men är det inte så att vissa spelare inte stödjer DVD-R eller DVD+R (antingen eller)? Har för mig att det är så på min PowerBook G4. Vad är det för typ av DVD-skivor du har köpt (+ eller -)?

Har bränt med exakt samma medium tidigare (Verbatim DVD+R), exakt likadan skiva, och då har det gått bra. Det är nu det börjat krångla (sedan en tid tillbaka). Testar att bränna en CD med musik nu, får se hur det går.

 

Bör inte Toast 9 eller OSX klara bränningen? Ska byta av mjukvara/brännprogram vara nödvändigt? ...

 

Notis: Enligt bilden ska min MBP klara både +R och -R (Jag använder DVD+R, råkade skriva DVD-R förrut. Det jag kör med är hur som helst Verbatim DVD+R, kvalitetsskivor)

post-25280-1248384748.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jägermeister

Verkar vara ett välkänt fenomen. Sökte på felkoden och fick en hel rad med trådar ang. problemet. Ser ut som att det är ett mjukvarufel, OSX är helt enkelt för känslig. Den vill inte bränna om den anar att det ev. finns minsta möjliga dammkorn i närheten. Löjligt. Min MBP är relativt ny och jag har alltid skött den bra och endast haft den i rena miljöer, det ska inte vara några som helst problem.

 

Problemet går flera år tillbaka. Första inlägget i denna tråd är från februari 2007.

 

http://forums.macrumors.com/archive/index.php/t-275818.html

 

Ska testa med ett annat fabrikat, men som sagt - inget som helst fel på mina skivor... :(

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jägermeister

Brände just en CD-R skiva med musik felfritt (med Toast).

 

Öppnade även en helt ny 25 pack-förpackning med Verbatim DVD+R Advanced AZO+, men jag får samma fel direkt som tidigare.

 

Kan ni rekommendera något annat kvalitetsmärke?

 

PS. Det går bra att bränna med mina Verbatim DVD+R DL... blir less på detta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den vill inte bränna om den anar att det ev. finns minsta möjliga dammkorn i närheten. Löjligt.

Vill du hellre ha skivor du inte kan lita på? :chockadskeptisk:

 

Kan ni rekommendera något annat kvalitetsmärke?

Vad det står på asken är egentligen ointressant. Det intressanta är vem som tillverkat skivorna.

http://www.digitalfaq.com/reviews/dvd-media.htm

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad det står på asken är egentligen ointressant. Det intressanta är vem som tillverkat skivorna.

http://www.digitalfaq.com/reviews/dvd-media.htm

Måste man inte ha tillgång till en skiva för att säkert veta vem som är tillverkare? Det kan tydligen skilja sig från vecka till vecka...

 

Hittade en hel låda med Kodak CD-R i garderoben nyss. Synd att de la av innan det blev dags för DVD-R skivor!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Måste man inte ha tillgång till en skiva för att säkert veta vem som är tillverkare? Det kan tydligen skilja sig från vecka till vecka...

Om butiken är seriös ska du kunna få reda på det innan köpet. Annars tar du dina pengar någon annanstans.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan ni rekommendera något annat kvalitetsmärke?

TDK, Fuji!

Men som Telly sagt så beror det på "dagsformen". Just dessa har jag haft tur med!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

TDK, Fuji!

Men som Telly sagt så beror det på "dagsformen". Just dessa har jag haft tur med!

För några år sedan fick jag 10 "glasunderlägg" i en cakebox TDK med 25 diskar i. De köpte jag innan jag blev medveten om att kolla mediaID.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jägermeister

Verbatim klassas ju ändå som "1ST CLASS MEDIA". Har en så där 35 st. Verbatim DVD+R kvar, http://www.webhallen.com/prod.php?id=44877

 

Går utmärkt att bränna med i farsans PC. Finns inget tvivelaktigt med dessa skivor. Har flera år gamla bränningar med dessa skivor som fungerar fint idag. Tror inte att någon annan skiva är "bättre". Den här gången ligger problemet hos OS X enligt min mening. Högst frustrerande att efter 10 sekunder alltid få exakt samma fel. Som inte ens bör vara där.

 

Min erfarenhet säger att det är skivor jag kan lita på.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Verbatim klassas ju ändå som "1ST CLASS MEDIA". Har en så där 35 st. Verbatim DVD+R kvar, http://www.webhallen.com/prod.php?id=44877

 

Går utmärkt att bränna med i farsans PC. Finns inget tvivelaktigt med dessa skivor. Har flera år gamla bränningar med dessa skivor som fungerar fint idag. Tror inte att någon annan skiva är "bättre". Den här gången ligger problemet hos OS X enligt min mening. Högst frustrerande att efter 10 sekunder alltid få exakt samma fel. Som inte ens bör vara där.

 

Min erfarenhet säger att det är skivor jag kan lita på.

Då är det nog din brännare som börjar bli kass.

Om det var något generellt problem med OS X så skulle vi minsann höra om det.

 

Det kan ju vara något problem med din användare. Skapa en ny användare, logga in och bränn. Funkar det?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 weeks later...
Jägermeister

Jag gick till iLife på Sveavägen i Stockholm och förklarade mitt problem. De förklarade att det troligtvis rör sig om hårdvarufel och att jag behöver byta läsare.

 

Jag har haft min Mac i 21 månader. Enligt Konsumenköplagen har kunden 3 år "garanti" mot fabrikationsfel. En optisk läsare ska inte sluta bränna DVD-skivor efter knappt 2 års normal användning. Min MBP har 95% av tiden stått på mitt skrivbord.

 

Jag har inte AppleCare. Rimligtvis bör dock lagen om fabrikationsfel gälla eftersom jag som användare inte har orsakat felet (t.ex. genom vårdslös användning). Vad tror ni?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag gick till iLife på Sveavägen i Stockholm och förklarade mitt problem. De förklarade att det troligtvis rör sig om hårdvarufel och att jag behöver byta läsare.

 

Jag har haft min Mac i 21 månader. Enligt Konsumenköplagen har kunden 3 år "garanti" mot fabrikationsfel. En optisk läsare ska inte sluta bränna DVD-skivor efter knappt 2 års normal användning. Min MBP har 95% av tiden stått på mitt skrivbord.

 

Jag har inte AppleCare. Rimligtvis bör dock lagen om fabrikationsfel gälla eftersom jag som användare inte har orsakat felet (t.ex. genom vårdslös användning). Vad tror ni?

Om de "bråkar", hänvisa till detta:

 

"Under de första sex månaderna efter köpet är det säljarens sak att bevisa att felet inte fanns från början. Annars räknas felet som ursprungligt. När det har gått mer än sex månader efter köpet är det du som köpare som måste kunna bevisa att felet fanns från början.

Din rätt att reklamera går enligt konsumentköplagen ut tre år efter det att du har tagit emot varan."

http://www.konsumentverket.se/mallar/sv/ar...ngArticleId=129

 

http://www.arn.se/praxis_referatiurval/van...or/Allmant/130/

"Den detalj som i detta fall gått sönder är sådan att den rimligen inte kunnat påverkas av konsumenten. Det framstår därför som övervägande sannolikt att felet fanns redan från början. Säljaren har inte heller lagt fram någon teknisk utredning eller i övrigt anfört något som motsäger detta. Felet måste därför anses ha varit ursprungligt."

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...