Jump to content
Just nu i M3-nätverket

Skiva fastnat i min iMac

Emil Gustafsson

Recommended Posts

Emil Gustafsson

Tjo.

Min cd-läsare har nu gett upp om detta med att mata ut skivor. För en vecka sen brände jag en skiva och den tog det ungefär 15 min att få ut den då datorn försökte konstant att mata ut den.

Dum som jag är skulle jag kolla om den fortfarande kunde läsa skivor och det kan den, men nu får jag inte ut dvdn som sitter i =)

När jag trycker på mata ut så försöker läsaren att peta ut skivan men sen när den är nästan ute drar den in skivan igen och börjar läsa den.

Nån som har nån aning om hur jag skall göra för att få ut skivan?

Emil Gustafsson
Fungerar inte på sk Slot-in. Starta om och håll nere vänster musknapp tills skivan kommer ut.

Funkade inte alls tyvärr, höll in vänster musknapp under hela omstarten efter uppstartsljudet men inget hände.

Hade samma problem med min iMac 20" Late 2006, fick lämna in den för utbyte kostar c:a 4000 kr :o . Kollade med mitt försäkringsbolag & dom tog det förutom självrisken på 1100 kr, nice!

// H

Emil Gustafsson

1100 kr e ju inte direkt kaffepengar, då fortsätter jag nog försöka och sitter den fast så sitter den fast. Använder inte läsaren till mer än att bränna skivor ibland så det är ju inte en stor förlust.

Om du har testat allt annat och den fortfarande inte vill komma ut så är det brutalt våld som gäller. Nåja, jämfört med att hålla ner musknappen vid omstart i alla fall.

1. Stäng av datorn

2. Stick in ett kreditkort i slotten och se till att du låser fast skivan med det

3. Starta datorn

4- Skivan kommer att försöka spinna upp och när det inte går så kommer utmatningen att ske, så du får ta ut kreditkortet när du hör att ejectmekanismen börjar arbeta.

Eller så står han där utan både skiva och kreditkort. :fane:

Stereotypen

Alternativet är väl att börja skruva......

Har själv gjort det på en iMac 20" vit G5 när skivan inte ville.

En "liten" operation.

Emil Gustafsson

Tack för alla tips, skall prova dem senare ikväll.

Tack för alla tips, skall prova dem senare ikväll.

Min skiva fastnade igårkväll, jag hade fullskärmsläge och kom inte åt äpplet, tryckte på utmatningstangenten på tangentbordet. Inget hände istället kom badbollen upp. Detta höll på i mer än en halvtimma, det hördes hur skivläsaren försökte spotta ut skivan. I allt om mac manualen, fanns följande info som i mitt fall hjälpte.

Tvångsavsluta och välj aktuell skiva

cmd + alt + esc

julle_ironrose

Fick lämna in iMacen då en skiva fastnat. Tydligen var "centrumtrissan ??" trasig. Hade apple care så jag slapp betala 4000:-

Den nya läsaren var från en annan tillverkare, så vi får hoppas att den är bättre.

Jag provade alla olika sätt som applesupporten anvisade - but no soap.

Emil Gustafsson
Fick lämna in iMacen då en skiva fastnat. Tydligen var "centrumtrissan ??" trasig. Hade apple care så jag slapp betala 4000:-

Den nya läsaren var från en annan tillverkare, så vi får hoppas att den är bättre.

Jag provade alla olika sätt som applesupporten anvisade - but no soap.

Det verkar som om det är fallet för mig också.

Provade att tvinga fast den men då försökte den mata ut skivan men när den mekanismen som skall kasta ut skiva börja låta hörs det att skivan börjar matas ut å sen stannar den precis innan den kommer ut. Sen in igen.

Har provat alla tips och trix men inte kommit närmare att få ut skivan, det blir nog att plocka isär datorn och sedan försöka få ut den på det sättet. Har inte applecare på datorn och den hade nog inte varit aktuell nu ändå då datorn är 3 år gammal.

4000? Fyratusen spänn? Vore det inte billigare att köpa en extern DVD-brännare? Garanterat under 1000 kr!

4000? Fyratusen spänn? Vore det inte billigare att köpa en extern DVD-brännare? Garanterat under 1000 kr!

Jo det är sant men då tappar man lite av charmen med en iMac dvs "allt i ett" man vill ju ha det cleen. ;)

// H

Jo det är sant men då tappar man lite av charmen med en iMac dvs "allt i ett" man vill ju ha det cleen. ;)

// H

Sant! Kan man inte köpa en Pioneer och byta själv?

Emil Gustafsson
Hej,

Har för mig att jag gjorde något liknande som finns på följande sida när jag hade problem med att mata ut cd/dvd

http://www.osxfaq.com/dailytips/02-2002/02-27.ws

Är nog inte riktigt det som är problemet. Skivan kan "matas ut" i os x, problemet är mer fysiskt, skivan vill inte hoppa ut ur slot in läsare.

Fick dock upp denna ruta när jag provade:

Bild%201.png

Enligt den är skivan utmatad men det som hände var att den inte gick ut helt utan började läsas igen.

Har dock fått tips av stereotypen om hur jag skall göra så det blir att plocka isär iMacen å ta bort skivan direkt ur läsaren.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...